Rosszul tájékoztatott a sztrájk idején a MÁV-Start

2009.06.16. 14:59
Nincs egységes vészhelyzeti tájékoztatási stratégiája a MÁV-Start Zrt.-nek, ezért a május 8-i vasutassztrájk idején eltérő szinvonalú volt a tájékoztatás, egyedül a Déli pályaudvaron volt megfelelő.

Egységes utastájékoztatási stratégia híján nem tudott megfelelni kötelezettségeinek a sztrájk idején a MÁV-Start. Emeiatt Szabó Máté ombudsman szerint sérült a közlekedés biztonsága és a közérdekű adatokhoz való hozzáférés, alkotmányos joga.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a VDSZSZ május 8-i sztrájkja kapcsán vizsgálódott. Megállapításai szerint a MÁV-Start ugyan infovonallal, mobil információs pultokkal és plakátokkal is segítette az utasok tájékoztatását, de egységes, minden állomásra érvényes utastájékoztatási stratégia hiányában nagyon változékony volt a tájékoztatás minősége.

A Budapesti pályaudvarok maguk próbáltak eljárási rendet kialakítani, de megfelelő tájékoztatást csak a Déli pályaudvaron kaphatott a közönség.

Az ombudsman szerint az utasok tájékoztatását az is hátráltatta, hogy a vasúti dolgozóknak sem előzetesen, sem legalább a műszakkezdéskor nem kell nyilatkozniuk, hogy sztrájkba kívánnak-e lépni. A tájékoztatást szintén nehezíti, hogy a dolgozók a sztrájk idején bármikor beszüntethetik a munkát.

Az ombudsman szerint a hasonló helyzetek elkerüléséhez szükséges volna, hogy a vasúttársaság és a sztrájk szervezői megállapodjanak a még elégséges szolgáltatásokról. Erre egyébként a sztrájktörvény is kötelezi őket.