Hosszú hajrába kezdett az MSZP

2009.11.13. 11:53
Alig telt el pár nap a novemberből, azaz a körülbelül öt hónap múlva esedékes országgyűlési képviselő-választásokig még jó sokat kell aludni, máris megkezdődött a kampány. Az MSZP óriásplakátokkal vétette észre magát.

A Magyar Szocialista Pártnál úgy gondolták, nincs fecsérelni való idejük, el kell kezdeni ledolgozni a tetemes hátrányt, amit a közvélemény-kutatások egyre mélyülő szakadékként érzékeltetnek a toronymagasan vezető Fidesz és a tetemes népszerűtlenséggel küzdő MSZP közt. Aki kicsit is nyitott szemmel jár-kel, közlekedik a városban, két MSZP-s órisplakát feltűnésére lehetett figyelmes az elmúlt napokban. A pártok közül elsőként megnyitva a tavaszi választásokhoz kapcsolódó kampányküzdelmet, az MSZP rögtön két sikerkampányos üzenettel kezdett, a választásokig eltelő időszak cselekvési programját népszerűsítendő.

Az elsőként megfigyelt plakát abszolút szezonális jellegével hívja fel magára a figyelmet. Az üzenet egyszerű: az MSZP (azaz a kormány) csökkenti a távhőszolgáltatás árának általános forgalmi adó tartalmát, ezzel a távfűtéses lakásban élő 640 000 család számára teszik elviselhetőbbé, könnyebben kigazdálkodhatóvá a téli hónapok rezsijét. Matematikailag ezzel akár egymillió szavazót is megnyerhet magának a párt.

Csökkentjük a távhő áfáját. OLCSÓBB TÁVFŰTÉS - MSZP - TESSZÜK, AMIT TENNI KELL

A másik plakát kicsit komolyabb fejtörésre késztetheti a laikusokat. Addig világos, hogy csökkentik az szja-t, de mennyivel? A szimbolikus pénzérmén az írás: "másfél havi bénzzel több a borítékban". Akkor ez azt jelenti, hogy 150 százalékkal megemelkedik az ember fizetése, ha az MSZP-re szavaz?

Csökkentjük a jövedelemadót. MÁSFÉL HAVI PÉNZZEL TÖBB A BORÍTÉKBAN - MSZP - TESSZÜK, AMIT TENNI KELL

Egy gazdasági ügyekben jártas kolléga,a következőket közölte a plakáttal kapcsolatban: "Jelenleg a havi nettó átlagkereset - a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint - 122 000 forint, ez 197 100 forintos átlagos bruttóból marad meg. Az óriásplakát ígérete szerint a borítékban ezentúl a 122 000 forint másfélszeresével több pénz lesz. A 122 000 másfélszerese 183 000 forint, vagyis mostantól a nettó átlagnak 305 000 forintnak kellene lennie. Ez nemhogy az szja kulcsának - és minden egyéb, munkavállaló által fizetett járuléknak - a nullára csökkentését jelentené, hanem azt is, hogy a kormány havi 108 000 forintnyi juttatást ad minden átlagkeresethez. A valósághoz közelebb álló megoldás persze az, hogy a másfél havi pluszt éves szinten értik. Azaz az szja-csökkentés eredményeként, átlagos keresetet alapul véve, az éves jövedelem nagyjából 180 000 forintos emelkedéséről van szó, amiből azonban a borítékba, havonta, csak 15 000 forint kerül, ami a nettó átlagbérnek nem a másfélszerese, hanem 12 százaléka."

"Enyhítjük a válságot, enyhítjük a terheket"

A szocialista párt késő őszi kampányáról múlt héten tartott sajtótájékoztatót Lendvai Ildikó. A pártelnök elmondta, hogy november közepétől órisáplakátokon, sajtóhirdetésekben, háztartásokba eljuttatott brosurákban közlik az emberekkel, hogy az MSZP büszke a kormány intézkedéseire, még a nehéz döntésekre is. A kampány szlogenje: "Tesszük, amit tennünk kell", a Bajnai Gordon bevezetőjével ellátott tájékoztató kiadvány címe pedig "Enyhítjük a válságot, enyhítjük a terheket" lesz.

Az MSZP elnöke szerint a jövő évi költségvetés főbb számainak megszavazása új szakaszt nyit az MSZP politikájában. Ennek az új szakasznak a kezdetét jelzik a plakátok, hirdetések, és azt, hogy valósággá váltak az MSZP korábbi vállalásai a 2010-es költségvetési szavazással. Apostaládákba kerülő tájékoztató füzetből kiderül majd, hogy jövőre tíz adózó közül kilencnek, több mint hárommillió embernek csökken a személyi jövedelemadója. A jövőre mért átlagkereset 205 ezer forint, korábban ebből 127 ezer forint maradt volna a borítékban, az új adószabályok miatt viszont 140 ezer marad - ezt foglalja össze az utcára került plakát is. A másik plakáton olvasható üzenetről Lendva azt mondta, hogy a távhő általános forgalmi adókulcsának öt százalékra csökkentése évi 40-50 ezer forint megtakarítást jelent a kétmillió távfűtéses lakásban élő embernek.

Máris megrongálták

A párt sikerkampányában szó lesz arról is, hogy 400 milliárd forinttal csökken a vállalkozók járulékterhe, ha a piac ezt megengedi és új munkahelyeket tudnak létesíteni, akkor pusztán ez a pénz elég lenne 100 ezer új munkahely költségeinek fedezésére. Beszámolnak majd arról is, hogy 96 ezer közcélú munkavégző dolgozik, és jövőre a számuk növekedésével számolnak, tehát a következő hetekben újabb óriásplakátok megjelenésére lehet majd számítani.

Lendvai Ildikó közölte, hogy a tájékoztató füzetet minden háztartásba eljuttatják novemberben. A füzet lakásonként 12 forintba kerül postaköltséggel együtt, a plakátokkal és sajtóhirdetésekkel együtt a tájékoztató kampány összköltsége 80 millió forint. Ez a párt pénze, amely szerepelni fog az Állami Számvevőszék által ellenőrzött éves elszámolásában, tette hozzá Lendvai Ildikó.

Az MSZP 2006 telén hasonló sikerpropagandával rukkolt ki, a Megcsináltuk! címre keresztelt kampányról bővebben itt és itt olvashatnak.