Börtönt kaphatnak a kátyúkért

2010.04.20. 09:21 Módosítva: 2010.04.20. 12:51
Pert indít a Magyar Közút Nonprofit ZRt. ellen a békés megyei Kaszaper polgármestere az évek óta javítatlan kátyúk miatt. Az Orosháza és Mezőkovácsháza közötti balesetveszélyes útszakasz felújítását évek óta ígérik, de a kátyúk azóta sem tűntek el.

A békés megyei község, Kaszaper polgármestere feljelentést tett a községen áthaladó út évek óta kijavítatlan kátyúi miatt az útszakasz tulajdonosa, a Magyar Állam, vagyonkezelője, a Közlekedésfejlesztési és Koordinációs Központ és üzemeltetője, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ellen, írja a Békés Megyei Hírlap. Csürhés István polgármester szerint a közlekedés biztonsága elleni bűncselekményről van szó.

Kátyút fogadtak örökbe

A dél-békési település vezetője már sokmindennel próbálkozott, hogy felhívja a figyelmet az útszakasz járhatatlanságára, többek között örökbe fogadtak és saját költségen betemettek egy kátyút, hogy ezzel másokat is a felújításra buzdítsanak, és az illetékeseket is évek óta bombázzák az előrelépés érdekében.

A Nógrád megyei Keszeg határában, tavaly, félpályás útlezárással követelték egy 3 kilométeres útszakasz felújítását
A Nógrád megyei Keszeg határában, tavaly, félpályás útlezárással követelték egy 3 kilométeres útszakasz felújítását

„Legalább annyi ígéretünk van már az út felújítására, mint amennyi kátyú tátong az úton – mondta Csürhés, aki azért folyamodott a feljelentéshez, mert hiába az ígérgetés és a folyamatos kátyúzás, az út továbbra is olyan, mint a szita. v A törvény szerint aki a bűncselekményt gondatlanságból követi el, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával, vagy pénzbüntetéssel sújtható. Szeretnénk, ha az út állapotáért felelősök büntetésből itt kátyúznának a falu határában.”

Az Orosháza-Országhatár út olyan forgalmat bonyolít le, mint egy főútvonal. A polgármester szerint minden évben történik halálos baleset is az említett útvonalon, 2008-ban és 2009-ben összesen három. Az autótulajdonosok közt is sokan bosszankodnak, hiszen a kátyúk tönkreteszik az autóikat is, a javítás pedig nem olcsó.  Előfordult már olyan is, hogy a kátyú miatt megsérült autóhoz kihívott rendőr még büntetést is kiszabott, mert a sofőrök nem az útviszonyoknak megfelelően közlekedtek.

„2002-ben, amikor átadták a körforgalmunkat, az akkori közlekedési miniszter májusban azt ígérte, őszre elkészül az út. Azóta nyolc év telt el. Az út meg csak romlik. Mivel a leghátrányosabb helyzetű kistérségek között vagyunk, a gazdaságfejlődésre is keresztet vethetünk addig, amíg csak ilyen úton lehet bennünket megközelíteni.”

Egy törvény akadályozhatja a felújításokat

Varga Zoltán, jelenlegi önkormányzati miniszter azt mondta, hogy már született kormánydöntés az út felújításáról, 2011-re készül el. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) szerint akár a mai napon is kiírhatnák az uniós forrásból támogatott felújításra a pályázatot. Ennek azonban akadálya van.

A törvény szerint ugyanis az inkasszó- és fedezetkezelő számlára „megelőlegezésképpen” előre fel kellene tölteni a projekt költségét. Mivel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. csupán megrendelő és nem kifizető, ezt nem tudja megoldani, mert nem áll rendelkezésére az összeg.

Nem hivatalos információk szerint az volna a megoldás, ha rendelkezést eltörölnék. Az említett akadályok rendezéséig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. nem tudja elindítani a közbeszerzési eljárást az útfelújítás kivitelezőjének kiválasztására.

Perek ezrei indulhatnak

Az MK szerint ha a bíróság helyt a a keresetnek, akkor az egyes területekért felelős munkatársaikat vonják büntetőjogi felelősségre - írja a Magyar Nemzet. Információik szerint az utak több mint felén rossz a burkolat, sokak minősége pedig nem felel meg az előírásoknak. Ha minden olyan település pert indítana, ahol az utak állapota nem megfelelő, perek ezreit folyhatnának az állam ellen.

A Magyar Közút felújítana

A Magyar Közút szerint mielőbbi, teljes burkolatcsere szükséges a Kaszaperre vezető úton, mivel a 18 kilométeres útszakasz már nem tartható karban kátyúzással.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2002 óta több alkalommal tett javaslatot az út teljes felújítására. A szakasz ma már nevesítve szerepel az Új Magyarország Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programok 2009-2010-es akciótervében is. A tervezet szerint az Orosháza-Tótkomlós és az Orosháza-Mezőkovácsháza összekötő utak újulna meg, bruttó 2,3 milliárd forintból.

A kiviteli tervek már elkészültek, a szükséges építési engedélyeket is beszerezte a társaság, így amint a pénz megjelenik a Közút költségvetésében, a társaság azonnal kiírja a közbeszerzést. Ettől számítva 3 hónapon belül megkezdődhet a kivitelezés, ami körülbelül 6 hónapot vesz majd igénybe.