Erzsébet
1 °C
4 °C

A klotyóra is metróval járunk majd

2010.09.24. 11:40
A főpolgármester-jelöltek kitettek magukért, már ami választási programjukból a közösségi közlekedést illeti. Jó elábrándozni azon, hogy a 79-es troli az Árpád hídig, a fogaskerekű meg a Moszkva térig jár, hogy újra villamosozhatunk a Kossuth Lajos utcán és az 5-ös metrón suhanunk, de hogy mindezt mikor és miből valósítanák meg, arról hallgatnak a programok.

Összehasonlítottuk, hogy mit ígér a négy főpolgármester-jelölt a közösségi közlekedésről. Forrásunk a pártok programja volt (az MSZP-ét itt, a Fideszét itt, az LMP-ét itt, a Jobbikét itt olvashatja el).

Az MSZP a midibusszal robbant

A BKV járműállományából – bár szoros a verseny – valószínűleg a buszok állapota a legramatyabb. A cég ezernégyszáz buszának átlagéletkora meghaladja a tizenöt évet, miközben Pozsonyban, Bukarestben vagy Prágában hihetetlen fejlesztések zajlanak (ezekről bővebben itt olvashat).

Horváth Csaba alighanem elhitte magának, hogy tényleg rendbe tette a BKV-t, mivel programjában a busz szóra keresve mindössze ennyit találni: „A belvárosi részeken új midibuszhálózattal minden pont megközelíthetővé tehető.”

bkv ujb 01

A másik három jelölt egyetért abban, hogy a járműállomány megérett a cserére, de azt már csak Tarlós István és Jávor Benedek tartja fontosnak, hogy az új járművek környezetkímélők legyenek. Mindketten forszírozzák az elektromos és hibrid üzemű buszok tesztelését, vásárlását.

Staudt Gábor vállalkozó BKV-t szeretne látni – például a buszjavító garázsokat „idegen járművek” javítására is alkalmassá tenné, más kérdés, hogy mit szólnának ehhez a már amúgy is túlterhelt szerelők. A jobbikos jelölt kikölcsönözné a buszokat magánszemélyeknek, cégeknek, ami viszont nem újdonság: ha valaki egy különjárati Ikarus 280-assal akarja iskolába vinni születésnapos gyermekét, az már most is megteheti. A menetrendhez a leghatározottabban a Jobbik nyúlna hozzá, ugyanakkor egységesítenék a jelzésrendszert, a tájékoztatást, valamint a „szolgáltatási magatartást”.

Villamos: Jávor elengedte magát

Őrületes villamosfejlesztéseket vizionálnak a pártok. A legkisebbet itt is Horváth Csaba álmodta, Tarlós István már merészebb volt, de nem sokkal, Staudt Gábor és különösen Jávor Benedek viszont jócskán elengedte magát.

Egy olyan fejlesztés van, amit mind a négy párt felkarol: az 1-es villamos dél-budai meghosszabbítása. (A Lágymányosi hídon hosszú évek óta már csak a síneket kellene lefektetni, és néhány ciklus óta ez az indulók visszatérő ígérete.) A Fidesz nem részletez, az MSZP és az LMP az Etele térig, a Jobbik egy merész húzással Nagytétényig, egészen pontosan Érd határáig hosszabbítana.

(Térképeinken narancsszínű vonalak mutatják a Fidesz, pirosak az MSZP ígéreteit, az LMP ötleteit zölddel, a jobbikéit fehérrel mutatjuk.)


Villamosfejlesztési tervek Budapesten- Választás 2010 nagyobb térképen való megjelenítése

A jelenleg a Mexikói és a Gubacsi út között közlekedő 3-as villamoshoz egyedül az MSZP nem nyúlna hozzá. A Fidesz itt sem vész bele a részletekbe, a Jobbik viszont összekötné a 3-ast a ráckevei HÉV-vel, az LMP meg egyenesen egy - szakmailag egyébként teljesen indokolt - 3-as félkörvillamost álmodott, ami végigmegy Csepelen, és átmegy a még meg sem épült Csepelt és Budát összekötő hídon, hogy végül Budafokon érje el végcélját.

A budai fonódó villamost a Jobbik kivételével valamennyi párt támogatja. A terv lényege, hogy Óbudáról egy villamossal el lehessen jutni Dél-Budára. Az ügyet a Fidesz is felkarolná, pedig Láng Zsolt, a II. kerület fideszes polgármestere a terv ellen van, ezért nem valósult meg eddig. Hogy az MSZP támogatja az ötletet, az nem meglepő. Hagyó Miklós után ugyanis éppen Horváth Csaba volt a projektgazda, és becsatlakozott az LMP is.

SZT 3289

A Fidesz, az LMP és a Jobbik támogatja azt a régóta dédelgetett tervet, hogy a 42-es villamost hosszabbítsák meg a Havanna lakótelepig. A Jobbik még messzebb, a Gloriett lakótelepig, illetve az M5-ös autópályáig menne a 42-es fejlesztésével.

Három fejlesztési terv is van, amit csak a Fidesz és az LMP támogat: Tarlós és Jávor újra villamosokat akar látni a Rákóczi úton és a Kossuth Lajos utcán, illetve a Bajcsy-Zsilinszky úton, valamint mindketten fejlesztenék Pesterzsébet villamosközlekedését.

Csak a Jobbiknál olvashatunk a 17-es villamos külső budai meghosszabbításáról. Az LMP programjának unikális pontjai a következők: a 47-es villamos meghosszabbítása Budafokon, a 29-es újraindítása az expóra (itt csak a felsővezetéket kell pótolni), a 6-os esetleges körjárattá alakítása a 61-es vonalán, valamint villamos járna a még nem létező Szegedi úti felüljárón, ami Angyalföldet kötné össze Zuglóval.

Metró: itt meg Staudt álmodott óriásit

Nem csodálkoztunk volna, ha a 4-es metróval befürdő Demszky Gábor példáján okulva a jelöltek önmérsékletet tanúsítottak volna a metróépítésben. A terveket olvasva azonban csodálkozunk.

Na jó, az MSZP legendás önmérséklete a metróprogramjukon is látszik, sőt. Már azt is sikerként harangozzák be, ami bizonytalan, mint a kutya vacsorája. Azt írják: „Hamarosan az új, egyterű, hosszában átjárható, ezer ember kényelmes utazását biztosító metrószerelvények tesztelése is befejeződik, és a 2-es metró szebb lesz, mint új korában.”


Tervek a metrófejlesztésre - Választások 2010 nagyobb térképen való megjelenítése

Nos, ezzel van egy kis probléma, a Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis visszautasította a budapesti 2-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyének kiadását, az ügy jelenleg függőben van.

Az MSZP-n kívül valamennyi párt programjában szerepel az 5-ös metró megépítése, ami gyakorlatilag a csepeli/ráckevei és a szentendrei HÉV összekötését jelenti, illetve a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekapcsolása is.

A 4-es metrót most már minden párt megépítené, bár Tarlós így fogalmaz: „A jelenleg fedezet nélküli II. szakasz nélkül nem tehető sem gazdaságossá, sem funkcionálisan értelmessé.” Jávor Benedek viszont elveti az általa gazdaságtalannak nevezett hosszabbításokat (Bosnyák tér, Virágpiac), és megvizsgálná az esetleges metró-villamos, metró-vasút közös üzem lehetőségét. Horváth Csaba egész hosszan vezetné, Újpalotát kötné össze Budaörssel, Staudt Gábor a Virágpiacot Újpalotával, nevezetesen a Pólus Centerrel, amivel a Jobbiknak további tervei is vannak.

metro4 epit 46

A Jobbik ugyanis nem elégszik meg azzal, amivel az MSZP és az LMP, nevezetesen a 3-as metró meghosszabbításával Káposztásmegyerig, hanem tovább vezetné a vonalat a jobbikos 4-es metró Pólus centeri végállomásáig. (Ahogy ezt egyébként vagy negyven éve betervezték.)

A Jobbik az egyetlen párt, amelyik a 2-es metrót Budán is meghosszabbítaná, mégpedig a 4-es metró virágpiaci végállomásáig. Ugyancsak a Jobbik az egyetlen párt, amelyik a kisföldalattit az Örs vezér teréig, illetve a Budakeszi útig hosszabbítaná. Ezek az ötletek már sokkal inkább emlékeztetnek egy színes filctollakkal álmodó közlekedésrajongó gyermek jó szándékú ötleteire, mint megvalósítható fejlesztésekre.

Troli, fogaskerekű, hajó

És mindez nem elég: a trolibuszhálózat fejlesztésére is egyedül a jobbik gondolt, ahogy már említettük a hét végi trolis cikkünkben. A 79-est az Árpád hídig, a 82-est a Mexikói útig, a 83-ast a Liget térig hosszabbítanák meg.


A fogas és a trolibuszhálózat fejlesztési tervei Budapesten - Választások 2010 nagyobb térképen való megjelenítése

A fogaskerekű fejlesztése az MSZP-n kívül az összes párt fantáziáját megmozgatta. Tarlós a fogaskerekű rekonstrukciójáról és a villamoshálózatba integrálásáról ír, ez ugyanazt jelenti, mint amit az LMP akar, és amit a fideszes kerületi vezetés is hivatalosan tervez: meghosszabbítani - gyorsabb, nem fogaskerekű üzemben - lent a Moszkva térig, fönt a Normafáig. Staud pedig egyenesen Budakesziig vinné.

DSZZS20080423007

A hajózást Horváth Csabán kívül valamennyi jelölt bevonná a közösségi közlekedésbe, az LMP és a Jobbik terveiben a dunai elővárosok népe hajóval járhatna dolgozni a fővárosba.


Tervek a fogas és a trolibuszhálózat fejlesztésére - Választások 2010 nagyobb térképen való megjelenítése

A licitversenytől a felelősségversenyig

Budapest közösségi közlekedésének fejlesztéséről a legvadabb (ha úgy tetszik, a legattraktívabb) elképzelései a Jobbiknak vannak, és nem sokkal lemaradva második az LMP. (Villamosban a legmerészebbet ők álmodták, de kétségtelenül a reálisan szóba jöhető és szükséges fejlesztéseket vették sorra.) Messze lemaradva harmadik a Fidesz, és a Fidesztől is jókora távolságban a negyedik helyen az MSZP.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?