A Szabad Európa Rádió jegyzete:
Tudták-e vajon a taxisok, amikor tegnap este elkezdték a főváros hídjait eltorlaszolni, hogy mára az egész országot megbénítják? Hogy a nyugalom megőrzésére felszólító nyilatkozatok mellett a kormányt lemondásra invitálók is napvilágot látnak, hogy parlamenten belüli és kívüli kisebb és nagyobb ellenzéki pártok, olyanok, amelyek egyébként nem szívesen mutatkoznának együtt, mind támogatásukról, szolidaritásukról biztosítják az általuk békésnek nevezett "fuvaros-blokád" mozgalmat. Egyébként egyedül a Fidesz nem adott ki nyilatkozatot egészen az adásunk kezdete előtti percekig.
Ami a dologban az igazán vaskos, az az, hogy egymás után teszik le a hasonló garast mindazok a szakszervezetek, amelyek az őket tömörítő központ névváltoztatása után mégiscsak ugyanazok, amelyek - ezt az egész ország tudja, hogy -, mit tettek, illetve mit nem tettek a dolgozók érdekvédelmében. Mert amit most tesznek, az egész egyszerűen kisajátítása egy szituációnak.
Mert mégiscsak más, ha a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája ad ki egyébként mértéktartó nyilatkozatot, mint hogyha az elmúlt 40 évet alázatosan kiszolgáló SZOT utódok közlik fenntartás nélküli támogatásukat a felbolydult helyzetben. Mint ahogy az sem ugyanaz, ha a demokratikus átalakulás során létrejött és most ellenzékben lévő pártok támogatják az elégedetlenséget, mintha az MSZMP, a volt állampárt hűséges folytatója nevezi felelőtlennek azt a kormányt, amelynek a felelőssége az, hogy a tőlük megörökölt súlyos gazdasági csődből nem tudta elég gyorsan és eléggé konkrétan megmutatni a kivezető utat. Az MSZMP szerint egyébként a megoldás: a Szovjetunió.
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
Újabb tárgyalást szorgalmaznak a kormánnyal a taxivállalatok és a teherfuvarozók képviselői. A City Taxi budapesti központjában ülésező válságstáb azt szeretné, ha a tárgyalásra az eredetileg tervezett vasárnap délelőtti időpont helyett még szombat délután sor kerülne.
A fuvarozók szerint ugyanis megengedhetetlen minden további
késlekedés, annál is inkább mert meggyőződésük: a kormány tudatosan
akarja húzni az időt. A taxivállalatok megbízottai ugyanakkor
hangsúlyozták: továbbra is kizárólag az üzemanyagárakról akarnak
tárgyalni, természetesen azzal a szándékkal, hogy a kormány -
vizsgálja felül és valamilyen formában módosítsa korábbi döntését.
A City Taxi központjában szerzett értesülések szerint az is
bizonyos, hogy a fuvarozók továbbra is eltökélten kitartanak a
blokád mellett, és nem adják fel a hídfőknél és a forgalmasabb
csomópontoknál elfoglalt állásaikat. (MTI)
Csütörtökön az esti órákban magántaxisok százai gyűltek össze Budapesten, a Hősök terén, hogy a néhány órával azelőtt bejelentett benzinár-emelés ellen tiltakozzanak. (MTI)
Éfféltől mégis emelkedik a benzin ára. Az egyes üzemanyagfajtákért oktánszámtól függően csaknem a dupláját kell fizetniük majd a fogyasztóknak, mint korábban. A normálbenzin litere 56, a 92-es oktánszámúé 59, az ólommentesé 61, a 98-as extrabenzin ára pedig 62 forint lesz. A dízelolaj új ára minőségétől függően 42-45 forint. Sok titkolózás és huzavona után az áremelést délután jelentették be a Parlamentben az ipari tárca képviselői. (MTI)
Ahhoz képest, hogy egy nappal korábban még azt közölték, hogy a hírekkel ellentétben a kormány napirendjén nem is szerepel a benzináremelés témája, elég meglepő a bejelentés.
A leginkább érintett cég, az Ásványolajforgalmi Vállalat (Áfor) titokban kapott értesítést a brutális áremelésről. A Magyar Hírlap már reggel megpendítette,hogy tudomása szerint a kormány megüzente az Áfor vezetőinek, hogy műszakilag készüljenek fel a közeljövőben végrehajtandó benzináremelésre. Bár az előzetes tájékoztatás szerint a Minisztertanács mai ülésének napirendjén nem szerepel ez a téma, az Áfor vezetőit délutánra mégis tájékoztatóra hívták, hogy közöljék az áremelés részleteit.
Az Áfor töltőállomásain található kutak több mint 90 százaléka mechanikus, ezek annak idején még az ötforintos benzinre készültek. A számlálók országos átállítására 48 órára van szükség, de a 410 töltőállomás akár néhány óra alatt át tud állni az új árra. Mindez az úgynevezett szorzótáblás módszerrel oldható meg: ez a táblázat mutatja a benzinkutasoknak a régi árak átszámítási módját - nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Dobány László, az Áfor műszaki vezérigazgató-helyettese.
A két hete folyamatosan cáfolt benzináremelést nem a kormány valamelyik tagja, hanem Kardos Antalné, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium szóvivője jelentette be a Parlamentben csütörtökön délután tartott sajtótájékoztatón.
Mint mondta, az áremelést a szovjet olajszállítások bejelentett és azon túli csökkenése, valamint az Öböl menti térségben kirobbant válság okozta, illetőleg az, hogy e körülmények miatt egyre nagyobb mennyiségű kőolajat kellett beszereznie hazánknak magas világpiaci árakon. (MTI)
Magyarország összes energia-felhasználásának több mint 60 százalékát szerezte be importból, főként a Szovjetunióból. Az 1990-ben 6,5 millió tonna kőolaj szállításáról kötöttek szerződést, október közepéig azonban körülbelül egymillió tonnával kevesebb érkezett az oroszoktól, mint amennyit időarányosan teljesíteniük kellett volna. Ezért más forrásokból, világpiaci áron vásárolt a kormány.
Az üzemanyagok fogyasztói árával kapcsolatban a parlamenti sajtótájékoztatón Kardos Antalné azt közölte: az eddigi árképzés a 17 dolláros olajat tekintette árközpontnak, a mostani áremelés révén az irányadó ár 29 dollár - vagyis ezt alapul véve alakították ki az üzemanyagok fogyasztói árát .
Hiába a rendszeres hivatalos cáfolta az áremelésről, a benzinkutak előtt már napok óta hosszú sorok állnak. A szóvivő szerint a kialakult helyeztért a sajtó a hibás.
Egyre több taxis jön a Felvonulási térre, állítólag CB-n hevítik egymást az áremelések ellen.
A honvédség tartalékai vajon bevonhatók-e a lakosság ellátásába? - kérdezett rá a meglévő készleteket veszélyezető lakossági roham kezelésére a Magyar Hírlap az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt (OKGT) bányászati vezérigazgatóhelyettesénél. Szabó György szerint ez elég nehézkes lenne, de nincs is sok értelme, hiszen a hadsereg inkább gázolajat használ, így benzinből nincsenek számottevő tartalékai.
Kardos Antalné bejelentése: Megváltozott az üzemanyag fogyasztói árának szerkezete is. Az Útalapra 4300 forintot fordítottak tonnánként a benzin árából, ez 8300 forintra növekszik. A benzin fogyasztói árának összes adótartalma egyébként - 86-os oktánszámú benzin esetén - 74 százalék. Mint elhangzott, ez megfelel az európai gyakorlatnak.
Reggeltől délután négy óráig 23 autóbusz tartotta körülzárva a katowicei vajdasági hivatal épületét. A helyi tömegközlekedési vállalat mindkét szakszervezetének közös akciójával az ellen kívánt tiltakozni, hogy az illetékesek nem hajlandók az általuk követelt havi 500 ezer zloty fizetésemelést megadni. (Az országos átlagkereset valamivel több 1 millió zlotynál.) (MTI)
Az áremelés révén az üzemanyagok fogyasztói árának színvonala elérte a nyugat-európai átlagot, így a jövőben mód van arra, hogy a világpiaci árakat követve a fogyasztói árak akár csökkenhessenek is - mondta a minisztériumi szóvivő. (MTI)
A mostani üzemanyagár-emelés a 30 százalék körülire jelzett inflációt további egy-két százalékkal növeli az idén. A költségvetés bruttó bevétele várhatóan 10 milliárd forint lesz, a költségvetés az idén egy-két milliárd forintot fordít az áremelkedés ellentételezésére - hangzott el a sajtótájékoztatón. (MTI)
Az 1980-as évek elejéig két állami taxitársaság működött Budapesten, a Főtaxi és a Volántaxi. A magántaxik 1982 januárjától működhettek, a magántaxisok a nyolcvanas évek közepén kezdtek – kezdetben még csak fuvarszervező – cégekbe tömörülni. A rendszerváltás idején a Főtaxi és a Volántaxi mellett már az országban több helyen jelen voltak a Rádió Taxi, a Gábriel Taxi és a 6x6 Taxi autói is. Az állami taxivállalatokat a kilencvenes évek elején privatizálták.
Nem maradnak a Felvonulási téren a taxisok, úgy tudni, hogy a Parlamenthez mennek át. Ott eddig az 1956-os véres eseményekre emlékeztek a Magyar Nemzeti Párt szervezésében. A kétszáz résztvevő a mészárlás felelőseinek felkutatását és felelősségrevonását követelték, de az MTI tudósítása szerint "szélsőséges kijelentések hangzottak el a mai kormányzati munkáról és a sajtóról is. Rendbontás nem történt."
Ugye milyen bizarr belegondolni, hogy a magyar lakosság 20 évvel ezelőtt képes volt nemhogy megmozdulni, de teát főzni és zsíros kenyeret kenni egy olyan, akkor is közutálat övezte népcsoport kedvéért, mint a taxisok. És morgás nélkül, sőt mosolyogva fogadta mindenki az ország közlekedésének teljes lebénítását is. De mi lenne ma? Kik tudnának például ennyi embert az utcára vinni egy 2010-es országblokád miatt?
"Vasárnapról hétfőre virradóra 40 százalékkal drágult a nyers alkotmánykiegészítés folyómétere, másnapra 300 ezer felháborodott nyugdíjas kommunista apparátcsik és aktív politológus lepte el az utcákat. De az akció nem maradt elszigetelt. A népi ellenállás erejétől megrészegült lakosság kenyérrel, üdítővel, meleg teával lepte meg a hidakat elfoglaló pozsgaystákat."
Olaszországban éjféltől 50 lírával csökkent a benzin ára. 1 liter szuper (98 oktános) jelenleg 1.555 líra (81 forint). A csökkentés annak eredménye, hogy a nemzetközi piacokon az olajár hordónként 30 dollár alá esett az iraki fejlemények nyomán.
A kormányban némi vita alakult ki arról, hogy a jelenlegi termelői árcsökkenésből származó hasznot ne vonja-e el a költségvetés, változatlanul tartva az árat. A pénzügyminiszter azonban úgy döntött, hogy nem használják ki az árcsökkenést az adóbevételek növelésére. ,,A benzinárnak ezentúl következetesen igazodnia kell a nemzetközi olajárakhoz,, - jelentette ki. Ezzel ellentétben az iparügyi tárca vezetője szerint az ár változatlanul magasan tartása lett volna a helyes a fogyasztás mérséklése, az energiatakarékosság érdekében.(MTI)
Az első személyszállító kisiparos befutott a Kossuth térre, de elég hosszú a sor.
Egyre több autó érkezik a Parlament elé, lassan megtelik.
Aztán abbahagytuk, sokan vannak, ez talán a legpontosabb.
A taxisok elég hamar hangadót választottak maguk közül. Horváth Pál lett az, a Rádió Taxi vezetője, mert ő jól beszél. Bajszos és állítólag szabadidejében futballedző.
Szóvivőjük már van, de egyelőre nem tudnak kivel tárgyalni a taxisok. A Parlamentben biztosan észrevették az érkezésüket.
A tiltakozók azt követelik, hogy a kormány vonja vissza a brutális benzináremelést. Erre alig négy órája maradt a kabinetnek, mert az új árak éjféltől érvényesek.
Alig férnek el a téren, de amúgy a városban is a taxisok. Legalábbis maguk is arra panaszkodnak, hogy sokan vannak. "Budapesten 19 ezer taxi járja az utcákat, Los Angelesben és Washingtonban együtt nincsen ennyi"- hallani, de most nem azért vannak a Kossuth téren, hanem a brutális árelemlés miatt.
Nagyon szóbaállnának már valakivel. Dühösnek is látszanak, egy portással nem fogják beérni.
Némi kötelező várakoztatás után Siklós Csaba közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter jött ki a Parlament épületéből. Jobban jártak a taxisok, mint az újságírók délután Kardos Antalné szóvivővel.
A miniszter pár lépés után a parlamenti lépcsőn tárgyal a taxisok küldöttségével.