Debrecenben csaknem teljesen megbénult pénteken reggel a 220 ezer lakosú hajdú-bihari megyszékhely forgalma: a taxisok félhattól folytatták az éjszaka megkezdett, a benzinár-emelés elleni tiltakozó demonstrációjukat.
Akciójuk nyomán leállt a menetrendszerű autóbusz és villamosközlekedés, s munkába indulók ezrei és diákok tömegei nem jutottak el időben munkahelyeikre, illetve az iskolákba. A drágább benzinből tankolni sem lehetett pénteken reggel Debrecenben, mert a kutakat is eltorlaszolták a tiltakozók. (MTI)
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
A Szabad Európa Rádió jegyzete:
Tudták-e vajon a taxisok, amikor tegnap este elkezdték a főváros hídjait eltorlaszolni, hogy mára az egész országot megbénítják? Hogy a nyugalom megőrzésére felszólító nyilatkozatok mellett a kormányt lemondásra invitálók is napvilágot látnak, hogy parlamenten belüli és kívüli kisebb és nagyobb ellenzéki pártok, olyanok, amelyek egyébként nem szívesen mutatkoznának együtt, mind támogatásukról, szolidaritásukról biztosítják az általuk békésnek nevezett "fuvaros-blokád" mozgalmat. Egyébként egyedül a Fidesz nem adott ki nyilatkozatot egészen az adásunk kezdete előtti percekig.
Ami a dologban az igazán vaskos, az az, hogy egymás után teszik le a hasonló garast mindazok a szakszervezetek, amelyek az őket tömörítő központ névváltoztatása után mégiscsak ugyanazok, amelyek - ezt az egész ország tudja, hogy -, mit tettek, illetve mit nem tettek a dolgozók érdekvédelmében. Mert amit most tesznek, az egész egyszerűen kisajátítása egy szituációnak.
Mert mégiscsak más, ha a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája ad ki egyébként mértéktartó nyilatkozatot, mint hogyha az elmúlt 40 évet alázatosan kiszolgáló SZOT utódok közlik fenntartás nélküli támogatásukat a felbolydult helyzetben. Mint ahogy az sem ugyanaz, ha a demokratikus átalakulás során létrejött és most ellenzékben lévő pártok támogatják az elégedetlenséget, mintha az MSZMP, a volt állampárt hűséges folytatója nevezi felelőtlennek azt a kormányt, amelynek a felelőssége az, hogy a tőlük megörökölt súlyos gazdasági csődből nem tudta elég gyorsan és eléggé konkrétan megmutatni a kivezető utat. Az MSZMP szerint egyébként a megoldás: a Szovjetunió.
Tízévesként nem sokat értettem a blokádból, annyi maradt meg bennem, hogy néhány helyen lezárták a Pestre vezető utakat. Apám egy Pest melletti faluban hordta a kenyeret, de nálunk valahogy elmaradtak a kenyérért sorba álló hosszú sorok, mivel lehetett közlekedni a faluban, és a kenyérgyárnak is voltak tartalékai. Egyszer Pestre is be kellett mennie, mondta a taxisoknak, hogy kenyeret szállít, és beengedték, aztán meg vissza. Az egyik nap az üzem tetejére is felmásztunk, hogy hátha látunk valamit a blokádból, de nem láttunk semmit. Ezt el is meséltem az iskolában, ennek az lett a következménye, hogy megígértették velem, hogy másnap is felmászok a tetőre, és integetek nekik, amikor épp a vonattal elmennek a kenyérgyár mellett. Csak azt felejtettem el, hogy előző nap már felmásztunk, és nem láttunk semmit, így aput nem tudtam rávenni az újabb mászásra. A megérdemelt gyomros nem maradt el.
A kormányülés szünetében pénteken este Jeszenszky Géza külügyminiszter értékelte a kialakult helyzet külpolitikai hatásait a Magyar Televízió, illetve az MTI tudósítójának.
Egyebek közt elmondta, hogy nem önmagában a taxisok
demonstrációjának, hanem az országban ennek nyomán kialakult
helyzetnek lehetnek külföldi hatásai. A magyar kormányt ugyanis a
külföldi pénzügyi szervezetek állandóan arra ösztönzik, hogy
bármilyen nehéz is, de hozza meg a szükséges döntéseket. Ezek kérése miatt már a Parlamentben is kritika érte a kormányt, amely
tulajdonképpen nem halogatja a döntéseit, hanem arra törekszik, hogy
a meghozataluk előtt felelősséggel mérlegelje az érintettek,
különösen a legszegényebb emberek helyzetét. A külföldi kormányok
mindezt bizonyos határig tudomásul veszik. Magyarország előnye
ugyanis mindaddig nemcsak a piacgazdaságra való áttérésben, hanem a stabil politikai intézményrendszerben, a rendben mutatkozott meg.
Biztosított volt mindvégig az ellátás nem úgy mint sok
szomszédunknál, ahol hosszú idő óta napirenden vannak a benzin és az áruhiány gondjai. A mostani helyzet nemzetközi kihatása tehát
rendkívül súlyos, káros lehet, éppen az ország hitelképességét,
megbízhatóságát rendítheti meg. (MTI)
A barcsi határátkelőhely blokádja megszűnt. A helybeli taxistok megszüntették az útelzárást. (MTI)
A késő délutáni órákban Budapest több pontján röpcédulák jelentek meg, amelyek készítői "felhívják a magyar gyárak, üzemek, vállalatok és intézmények dolgozóit, hogy mától, október 26-tól lépjenek általános sztrájkba. Mindaddig, amíg a kormány vissza nem vonja a benzinár-emelését." A felhívás alatt "A parlamenti tüntetők" megnevezés szerepel aláírásként, ám megfigyelők szerint kétséges, hogy a fuvarozó-demonstráció Parlament előtt tartózkodó tagjaitól származna a szöveg, hiszen a tiltakozók képviselői számos nyilatkozatukban szögezték le: nem akarják tovább radikalizálni a helyzetet. (MTI)
Aznap este a BS-ben (Budapest Sportcsarnok) az angol, hát mondjuk talán goth gitárzene akkori egyik csúcszenekarának a The Mission-nek volt koncertje. Megvolt a jegyünk, csak délutánra lezárták a várost. Így a feladat szerint Rákoskeresztúrról kellett bejutni a Népstadionig. Rövid tanakodás után stoppolni kezdtünk.
Fel is vett egy viszonylag őrült ember, aki össze-vissza száguldozott, úgy próbált átjutni a blokádokon. Rátapadt egy rendőrautóra, hátha a nyomában átjut az akadályokon. A rendőrök rövidesen megunták, hogy üldözik őket, félreálltak, és kérdőre vonták a sofőrt. Valahogy kimagyarázta magát, mentünk tovább, de valahol Kőbányán talán egy vasúti felüljárónál volt egy nagy blokád, és ott elakadtunk. Akkor már elég sötét volt, a sofőrünk persze erősködött, és elég hamar lincshangulat alakult ki. Persze kidumálta itt is magát, mi meg csak pislogtunk hátul az ülésen, 16-17 évesek voltunk.
Itt aztán úgy döntöttünk, hogy köszi, de kiszállunk - ha jól emlékszem, a kocsi se jutott át. De ekkor már elég közel voltunk, és végül odaértünk szerencsésen.
A bátyám Nyíregyházáról minden probléma nélkül feljutott vonattal.
A koncert jó volt egyébként - a pesti legenda szerint a problémák miatt félig-meddig playback volt, és az együttes tagjai is metróval közlekedtek. De ez lehet, hogy városi legenda, bár az énekes, Wayne Hussey, későbbi interjúkban elmondta, hogy ez elég emlékezetes koncertjük volt.
A BKV a tömegközlekedés biztosítása érdekében megduplázta a metrojáratokat, s megszervezte az autóbuszok és villamosok éjszakai közlekedését. A metro éjszakai működtetésére, sajnos, műszaki okok miatt nincs lehetőség. Eredményes tárgyalásokat folytattak viszont Hegyi Gézával, a Főtaxi főigazgató-helyettesével arról, hogy a taxisok együttműködjenek annak biztosításában, hogy a közművek, az intézmények, az élelmiszeripari üzemek dolgozói eljuthassanak munkahelyükre. Az élelmiszerboltok ellátásának biztosításához ugyancsak a taxisok együttműködését kérték. Ilyen közreműködésre egyébként, a kerületi polgármesterekkel való megbeszélés alapján, már eddig is számos példa van. (MTI)
A Királyhágó utcában, a Tiszti Kórházban voltam katona, első időszakos, azaz kopasz. Napokig senki nem mehetett haza, három csapattal tudtunk kispályás focitornát rendezni. Megnyertük, megvertük az öregeket és a gumikat is kétszer-kétszer.
A szakaszparancsnok Mészáros zászlós friss kenyeret akart, az írnok kis Polskijával (az ablakán mentősmatrica volt) kórházi ruhában, fehér köpenyben, nadrágban, tornacipőben felmentünk a Böszörményi útra a pékségbe. Ez csak néhány száz méter, forgalommal szemben tettük meg.
Kb, 150 méteres sor állt, átlógott az Önkormányzatig, befurakodtunk a kemencéhez, onnan hoztunk el 100 zsömlét: "A Tiszti Kórház gyerekosztályára visszük", még fizetni se kellett.
Rabár Ferenc pénzügyminiszter és Szabó Tamás, a Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkára a kormányülést követően, este 8.30 órakor tárgyalóasztalhoz ült a a fuvarozó vállalkozók képviselőivel. A tárgyalás megkezdése előtt mindkét fél hangsúlyozta, kompromisszum-készségét. A kormány hajlandónak mutatkozott arra, hogy a fuvarozók az üzemanyagár-emelés miatt kieső jövedelmének bizonyos részét kompenzálja. A taxisok ugyanakkor belátták, hogy egyre több politikai erő kívánja saját érdekei szerint kihasználni jól megszervezett demonstrációjukat. (MTI)
A lakosság látta el a blokád résztvevőit forró teával, élelmiszerrel Szolnokon, a városban rekedtek számára pedig a helyi Kőolajkutató Vállalat ajánlotta fel csekély térítés ellenében modern munkásszállóját. (MTI)
Göncz Árpád köztársasági elnök pénteken este nyilatkozatot adott:
Honfitársaim!
Hazánkban válsághelyzet alakult ki, ami túlnőtt a
benzinár-emelés kérdésén és a taxisok követelésein, s minthogy ez a
válság politikai természetű, politikai megoldást kíván. Ezért:
1/ Javaslatot tettem a kormánynak, hogy hétfőig, amikor
folytatódhatnak a taxisokkal folytatott egyeztető tárgyalások,
függessze fel a benzinár-emeléssel kapcsolatos intézkedését.
2/ Felkérem a kormányt, az illetékes szaktárca irányítását és a
taxisokat, hogy a taxisok felajánlásának megfelelően tárgyalják meg,
miként lehet kölcsönös egyetértéssel biztosítani, hogy az ország
gyér benzintartalékai ne fogyjanak el a felfüggesztés ideje alatt és
ne ismétlődjenek meg a benzinkutaknál a tegnapi nap folyamán
tapasztalható felvásárlási rohamok. Az ezzel kapcsolatos
megállapodásnak természetesen meg kell előznie a felfüggesztés
bejelentését.
3/ Megkérem a személy- és teherfuvarozókat, hogy a felfüggesztés
bejelentésével egyidejűleg térjenek haza és szüntessék meg az
útelzárásokat.
4/ Átiratot intézek a Parlamenthez, és javaslatot teszek, hogy a
kialakult helyzetet hétfőn rendkívüli ülésen tárgyalja meg.
Kérem az ország lakosságát, hogy a tárrgyalások idején már több
ízben bebizonyított bölcsességével és megfontoltságával tartózkodjék
minden olyasmitől, ami a megállapodásokat nehezítheti, s
mindenekelőtt az élelmiszerszállítás és élelmiszerkereskedelem,
továbbá az egészségügy dolgozóit, hogy kövessenek el minden tőlük
telhetőt a normális állapot fenntartására. (MTI)
Késő délután egy leselejtezett katonai mentővel (barna UAZ, mentőnek matricázva) szintén kórházi ruhában furikáztunk a városban, kerestük a blokádokat, minden hídon átmentünk, a mentőt átengedték.
De erre már alig emlékszem, részegek voltunk, a sofőr is.
Pécsen ugyan még este is új blokádokat alakítottak ki, de ezeken már átengedték a távolsági és helyközi járatok autóbuszait, s a helyi tömegközlekedés is megindult. A baranyai megyeszékhelyen a nagyobb üzletek este 8 óráig meghosszabbították nyitva tartásukat és árusították a kenyérgyárakból nagy késéssel érkező friss pékárut. (MTI)
Székesfehérvárott 22.15 órától 30 percre ismét rést nyitottak a várost lezáró blokádon, hogy a délutáni műszakból hazatérőket szállító autóbuszokat átengedjék. E dunántúli városban estére a ki- és bevezetőutak mentén már csak néhány gépkocsiból álló torlasz akadályozta a továbbutazást és a lakosság honorálta is a taxisok, teherfuvarozók megértését: forró teával, kávéval, vacsorával látták el őket. (MTI)
Villányban a taxisblokád idején Pacal bácsi lement a cementes MAZ-zal a lenti ABC elé, és keresztbe állt az útkereszteződésbe. Volt ott más is, de azokra már nem emlékszem, csak Pacal bácsira és a MAZ-ra. Aztán hazamentek.
Szegeden voltam középiskolás. Anyám egyszer csak megjelent a kollégiumban egy otthoni fickóval, aki álítólag jól ismerte szeged külvárosait, beültettek 3-4-ünket a kocsiba és simán hazavittek. A szegedi kivezető útnál kb 100 métert kellett kerülni.
Apám, bár magánfuvarozó volt, nem egy reakciós fajta, így szombaton kirendelt káposztát szedni a földekre a testvéreimmel együtt. Majd vasárnap is. Lehet az is benne volt, hogy ő már előre átlátta, hogy a magasabb üzemanyagárat simán áthárítja a kuncsaftokra.
Ha jól emlékszek hétfőm már simán mehettem az iskolába. Egyébként vidéken nem volt olyan nagy felhajtás mint Bp-en. Volt 1-2 minden lében kanál ember a többiek meg kerültek 100 métert. A felnőttek sokat viccelődteK a csávón, aki részegen akrobata mutatványozott a parlament ablakában.
A megkülönbözető jelzéseket használó járműveken kívül az élelmiszerszállító teherautókat már a legtöbb helyen átengedték. Így történt ez Debrecenben is, ahol pedig a Hajdú-Bihar megyei rendőrfőkapitánnyal folytatott késő esti megbeszélésén a taxisok bejelentették, hogy a délelőtti és délutáni időleges blokádoldás után nincs több engedmény, az eltorlaszolt útszakaszon a tömegközlekedés autóbuszait sem engedik át. (MTI)
Sok helyütt kerültek szorongatott helyzetbe a külföldi áruszállítók, illetve a turistabuszok utasai. A 4. számú főút Nyíregyháza-Nyírpazony közötti szakaszán, a taxisok által szabadon hagyott kerékpárúton kísérelte meg több külföldi állampolgár a továbbhaladást, ám sikertelenül: a szűk útszakaszon megrekedtek, estére már 1 kilométer hosszan sorakoztak itt kamionok, autóbuszok. A Vöröskereszt Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei vezetősége sietett segítségükre; a helyi Otthon Étteremmel közösen a helyszínre 100 liter teát és 100 kilogramm zsíroskenyeret szállítottak a bajba jutottaknak. A taxisok egy azerbajdzsáni autóbusz 41 utasának lehetővé tették, hogy bejussanak Nyíregyházára, ahol a Vöröskereszt vacsorával kínálta őket, majd kollégiumban kaptak éjszakai szállást. MTI)
16 éves voltam és életem első stoppolása be volt tervezve okt. 26-ra, egy jóbarátommal. Szegedről mentünk Katymárra, egy másik haverhoz. Nem tántoríthatott el semmi, meg persze csak útközben derült ki, hogy ennek fele sem tréfa. Fenyőerdőben éjszakáztunk. Szerb buszt is stoppoltunk. Kb 25 óra alatt tettük meg egyik lezárástól a másik lezárásig tartó fuvarokkal a kb. 100 km-es utat. A haver szülei meg jól letoltak, hogy ekkora marhaságot csináltunk. Az én szüleim meg otthon Szabolcsban semmit nem sejtettek az egész utazásról. :)
Elsős gimnazista voltam. Anyám nem akart elengedni az iskolába, mert a munkahelyén a tanácsnál azt beszélték: a blokád fegyveres felszámolása előkelő helyen szerepel a lehetséges megoldások között. De este buli volt az iskolában, így muszáj volt. Gyalog vittük át a hangfalakat a lezárt Margit-hídon, és reméltük a legjobbakat.
Alsó tagozatos voltam, talán 8 éves. Az öltözőben épp az első óra előtt készülődtünk 2-3 évfolyamtársammal. Egyikük felhozta a témát:
- Ti hallottátok a taxisblokádot?
Túlzott önbizalomtól fűtve elkezdtem mondani a magamét:
- Ja, a hülye taxisok miatt nem tudott nővérem felvételizni a gimnáziumba!
Kéttannyelvű gimiről van szó, ott ősszel van a felvételi. Nem vettem észre, hogy egy idősebb, talán már nyugdíjas tanítónéni épp elment az öltöző ajtaja előtt. Odajött hozzám és szájon vágott:
- Mit értesz te ehhez, kis hülye!
Majd kiment. A többiekkel néhány pillanatig riadtan meredtünk egymásra, aztán ment mindenki órára.
Nővéremet végül felvették a gimibe.
Éjjel negyed 12-kor szünetet tartottak, hogy a kormány
képviselői - delegációjuk időközben kiegészült Siklós Csaba
közlekedési, hírközlési és vízügyi, valamint Bod Péter Ákos ipari és
kereskedelmi miniszterrel - megtárgyalják a köztársasági elnök
álláspontját.
A tapasztalataik szerint a köztársasági elnök bejelentése némiképp módosította a kormány álláspontját - mondta az MTI érdeklődésére Barcsay Jenő, a Magánfuvarozók Országos Egyesületének elnöke. A kormány képviselői attól tartanak - ismertette benyomásait -, hogy az áremelés felfüggesztése miatt a fennmaradó üzemanyag-tartalékokat is felvásárolja a lakosság. A kormány képviselői azt is szem előtt tartották: a köztársasági elnök nyilatkozatában annak megoldását is kéri, hogy az ország benzintartalékai ne fogyjanak el. A taxisok a tárgyaláson hangsúlyozták, hogy nem állhatnak kevesebbel társaik elé, mint hogy az egyeztető tárgyalások folytatásáig függesszék fel a benzinár-emelést - mondta Barcsay Jenő.
A tárgyalást rövid szünet után a kormány és a taxisok képviselői
folytatták. (MTI)
A Miniszterelnöki Sajtóiroda pénteken éjjel az MTI-vel közölte, hogy az Osztrák Köztársaság kormánya szóbeli jegyéket intézett a magyar kormányhoz. A jegyzék rögzíti: ,Az Osztrák Köztársaság kormánya elvárja, hogy a magyar kormány saját hatáskörében tegye meg azokat az intézkedéseket, amelyek az osztrák állampolgárok szabad hazatérését biztosítják. (MTI)
A Magyar Külügyminisztérium a jegyzékhez a következőket kívánta hozzáfűzni: "Az osztrákok a blokád által legközvetlenebbül érintett szomszédaink, akikkel elemi érdekünk a baráti viszony megőrzése, de számos más külföldi állampolgárt is hasonlóan súlyosan érint a határátkelőhelyek és az arra vezető utak lezárása. A Magyar Köztársaság nemzetközi tekintélyét, sőt nemzetközi kötelezettségeinket is rendkívüli mértékben veszélyezteti ez a helyzet, emellett humanitárius szempontból nézve is érthetetlen. Kérjük honfitársainkat, hogy akár emberiességi megfontolásból, akár a nemzeti becsület megmentésére gondolva, szüntessék be valamennyi határállomás blokádját. Ezzel a válság kimenetelét semmilyen irányban nem befolyásolnák, de meggátolnák családok oktalan szenvedését és a külföld rokonszenvének elveszítését." (MTI)
A kormány és a magánfuvarozók képviselői a péntekről szombatra virradó éjszaka 1 óra után pár perccel ideiglenes megállapodást kötöttek. Eszerint a fuvarozók képviselői a blokád felfüggesztésére szólítják fel társaikat; a tárgyalásokat vasárnap délelőtt tovább folytatják, s ugyanerre a napra összehívják az (országos) Érdekegyeztető Tanácsot, azzal a szándékkal, hogy hétfő estig megtalálják a kölcsönösen elfogadható kompromisszumos megoldást. Addig a felemelt árak vannak érvényben. A magántaxisok képviseletében Barcsai Jenő, a Magánfuvarozók Országos Ipartesületének elnöke a megállapodást követően elmondta, hogy kollégáik pihenése érdekében, valamint azért kötötték a megállapodást, hogy ne akadályozzák a lakosság közlekedését halottak napján. A blokádot - hangsúlyozta - szombat-vasárnapra csak felfüggesztik; a vasárnapi tárgyalásoktól teszik függővé, hogy folytatják-e akciójukat. (MTI)
A kormány, érzékelve és értékelve a kölcsönös törekvést a megegyezésre, továbbá tekintettel az ország rendkívüli helyzetére és nemzetközi megítélésére, kinyilvánítja további eltökélt tárgyalási és megegyezési szándékát. Ennek érdekében vasárnap folytatja a szakmai tárgyalást a fuvarozók képviselőivel, egyben vasárnap 11 órára kezdeményezi az Érdekegyeztető Tanács összehívását a Munkaügyi Minisztériumba.
A Magánfuvarozók Országos Ipartestülete, a Teherfuvarozók Budapesti Ipartestülete, a Budapesti Taxisok Ipartestülete és a Budapesti Taxis Társaságok képviselői a kialakult helyzetben a kormánnyal történt tárgyalást félbeszakítja, és a következő közleményt adja:
Az ország gazdasági helyzetének, a lakosság érzelmeinek a közelgő halottak napjának figyelembevételével arra kéri az utakon, hidakon, határátkelőhelyeken a forgalmat akadályozó magánvállalkozókat és szimpatizánsokat, hogy szakítsák félbe az ország blokádját. Kérjük a vidékről Budapestre indult kollégáinkat, hogy forduljanak vissza. A kormánnyal vasárnap délelőtt folytatjuk a tárgyalásokat az Országos Érdekegyeztető Tanács keretében. A tárgyalások eredménytelensége esetén szervezetten folytatjuk az útelzárási akciónkat. (MTI)
Az ország nagy részében még állnak az úttorlaszok - tájékoztatott szombat reggel a Belügyminisztérium főügyelete. Úgy tűnik, a demonstrálók zöme nem hisz a fuvarozók és a kormány közötti ideeiglenes megállapodás hírének. Budapesten továbbra is csak a Lánchídon lehet a két városrész között közlekedni. (MTI)