A benzinár-emelés elleni tiltakozásul 800 debreceni taxis bénította meg a hajdú-bihari megyeszékhely forgalmát este fél 9-től. A taxik egymás mellett négy sávban haladtak, s kürtjeik megszólaltatásával tiltakoztak a benzinár-emelés ellen. Többen elmondták: ezzel az intézkedéssel a kormányzat gyakorlatilag lehetetlenné tette a személyszállítók megélhetését.
Ilyen arányú üzemanyagár-emelést ugyanis olyan tarifaár-emelésnek kellene követnie, amire válaszként aligha ülnek majd taxiba az utasok. Ha pedig nem emelnek árat – mondták a debreceni taxisok – az utasok többségének ők fognak majd fizetni azért, amiért elszállíthatták. (MTI)
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
A blokád idején sorállományú határőr voltam Ady-ligeten, végig készenlétben kellett lennünk, eltáv megvonva, aludni is csak surranóban lehetett, fegyver a párna alatt, teljes bizonytalanság 2napig, jöttek a hírek, hogy menni kell oszlatni a taxisokat. Tanácstalanok voltunk, hogy mit teszünk, ha ráküldenek minket a tömegre, de aztán szerencsére vége lett, nagy megkönnyebülés volt a laktanyában.
A délelőtti órákban egyébként Tatabányán már a pánik jelei mutatkoztak, az üzletek többségében ugyanis nem volt kenyér, mert a taxisok megakadályozták a kenyérgyár gépkocsijainak a közlekedését is. Az üzletekben megkezdődött a felvásárlás. A lakosság telefonon próbál információhoz jutni, s így a túlzsúfoltság miatt szinte lehetetlen vonalhoz jutni. (MTI)
Ezúton bíztatnánk minden szkennerrel, vagy bármiféle digitalizáló eszközzel (akár egy kis kompakt fényképezőgéppel, amivel le lehet fotózni a családi album egyes lapjait) rendelkező olvasóinkat, hogy küldjék el nekünk a családi archívum taxisblokád idején készült képeit, hogy megoszthassuk azokat a többi olvasóval és bővíthessük az erről az időszakról fennmaradt fotók körét.
Olvasónk, Somodi Jenő már megörvendeztetett minket két remek képpel is, egyet már bemutattunk, íme a másik:
Az újságírók mozgását is akadályozzák a taxisok, a 24 óra című napilap egyik fotóriporterének gépéből kitépték a filmet Tatabányán, a város egyik kivezető útjának lezárásánál. (MTI)
Tíz óra körül egy piros Lada személygépkocsi erőszakosan áthatolt a Margit híd előtti zárókordonon; miközben két gyalogost elütött. A Lada Budáról Pestre haladt és a taxisok megkísérelték megállítani, de ez nem sikerült. Értesítették a rendőrséget és a megadott rendszám alapján egy motorosrendőr elfogta Keresztes Tibor budapesti lakost, aki az ON 26-26 rendszámú gépkocsit vezette. Az elkövetőt a helyszínre érkező rendőrjárőr az ügy további kivizsgálása céljából előállította. (MTI)
"A Királyhágó utcában, a Tiszti Kórházban voltam katona, első időszakos, azaz kopasz. Napokig senki nem mehetett haza, három csapattal tudtunk kispályás focitornát rendezni. Megnyertük, megvertük az öregeket és a gumikat is kétszer-kétszer.
A szakaszparancsnok, Mészáros zászlós friss kenyeret akart, az írnok kis Polskijával (az ablakán mentősmatrica volt) kórházi ruhában, fehér köpenyben, nadrágban, tornacipőben felmentünk a Böszörményi útra a pékségbe. Ez csak néhány száz méter, forgalommal szemben tettük meg. Kb. 150 méteres sor állt, átlógott az önkormányzatig, befurakodtunk a kemencéhez, onnan hoztunk el 100 zsömlét: "A Tiszti Kórház gyerekosztályára visszük" - még fizetni se kellett."
Késő délután egy leselejtezett katonai mentővel (barna UAZ, mentőnek matricázva) szintén kórházi ruhában furikáztunk a városban, kerestük a blokádokat, minden hídon átmentünk, a mentőt átengedték.
De erre már alig emlékszem, részegek voltunk, a sofőr is."
Úgy esett, hogy a Népstadionnál ragadtam [...] találkoztam pár kerületi taxissal akiket szegről-végről ismertem. Mivel ugyan metróval vissza lehetett jutni az Örs vezér térre, de onnan azért még meglehetősen messze volt Rákoshegy, ezt az ötletet hamar feladtam, Visszementem a népstadionhoz és ismerős kocsijában töltöttem az éjszakát.
Az emberek teát, süteményt és kis kocka boci csokit (ezt nem felejtettem el) hoztak. Igen hideg volt, így aki nagyon nem bírta vagy kint rekedt, a trolibuszokra ment fel melegedni. Szürreális élmény volt kamaszfejjel látni ahogy a rendőrök a többi emberrel kártyáznak a trolin egy műanyag asztalon. Persze akkoriban nem volt mobiltelefon, és nekünk vonalas sem volt bekötve, így a kommunikáció teljes hiánya kissé aggasztott, de elnyomta a "buli" érzése.
Szombaton volt érdekes ackió a hungária-kerepesi kereszteződésben, mikor a taxisoknak feltűnt hogy egyre több mentőautó robog át szirénával. Délután végül egyet megállítottak és a hátuljában beteg helyett 4 külföldi ült bőröndökkel, táskákkal. Hogy mi történt ezután arra nem emlékszem. Szombat este szólt egy ismerős hogy anyám keres a főtaxi URH-ján. Szegény jóanyám kisétált Rákoskeresztúrra és egy ott lévő főtaxist kért meg, hogy kérdezzen körbe, merre vagyok. Na szép. Végül vasárnap este jutottam haza egy taxis segítségével, aki akkor ment arrafele pihenni. Így telt el 3 napom és 2 éjszakám a Népstadionnál.
Nem jött még létre megállapodás a kormány és a taxisok közötti megbeszéléseken. Horváth Balázs belügyminiszter – aki Antall József távollétében kormányfői teendőket lát el – közölte: déltől kezdve megkísérlik a hidakat felszabadítani, a normális közlekedési rendet helyreállítani, s ehhez megvannak a törvényes eszközeik. Reményét fejezte ki, hogy a taxisok érdekképviseleteinek vezetői ebben partnerek lesznek. (MTI)
"Vidéki egyházi gimnáziumba jártam, ahol a tanév első két hónapjában nem volt eltávozás, először csak október végén lehetett volna egy szűk hétvégére hazautazni. Ám minket nem engedtek haza, mert a tanárokban éltek az 56-os emlékek, amikor sok hazatért diák keverte magát bajba. Nagyon mérgesek voltunk, azóta sem taxizom bosszúból."
Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter az áremelés váratlan bejelentését azzal indokolta, hogy a kormány el akarta kerülni a spekulációs célú felvásárlásokat. Az ország üzemanyagtartalékai a korábbi 9 napról - ami egyébként igen kevés - az utóbbi hetekben 2-3 napra csökkent. Amennyiben jelentősebb felvásárlás kezdődött volna meg, az ország helyzete katasztrofálissá vált volna. (MTI)
Az SZDSZ ügyvívői testülete elítéli, hogy a kormány erőszak alkalmazását helyezte kilátásba a szorító intézkedések elleni tiltakozó blokád felszámolására. A kialakult helyzetet kizárólag tárgyalások útján szabad rendezni. (MTI)
A konszenzus kialakítására tesznek kísérletet azon az ülésen, amely 11 órakor kezdődött pénteken a Munkaügyi Minisztériumban. Az Érdekegyeztető Tanács jószolgálati bizottsága, hogy közös nevezőt próbál kialakítani a munkavállalók, a munkáltatók és a kormány álláspontját illetően a most kialakult helyzetben. Herczog László helyettes államtitkár az MTI-nek elmondta: a Munkaügyi Minisztérium közvetítő szerepet kíván vállalni a konfliktus rendezésében, ám a kormány nevében nem nyilatkozhat. Györiványi Sándor munkaügyi miniszter ugyanezt az álláspontot erősítette meg az MTI-nek adott nyilatkozatában. A szakszervezetek jelenlévő képviselőinek egyöntetű álláspontja volt a tanácskozás megkezdése előtt, hogy a benzinár-emelése elhamarkodot volt, s a mértékével sem értenek egyet. (MTI)
Akadozott az ellátás Budapesten péntek délelőtt, miután az áruszállító gépkocsik jelentős része az utak lezárása miatt nem tudta friss kenyérrel, és tejtermékekkel ellátni az üzleteket. Fokozta a gondot, hogy eközben megkezdődött a felvásárlás, több üzlet előtt pánikhangulat uralkodott. (MTI)
Nálunk az iskolarádióban az igazgató bemondta, hogy vészhelyzet van, mindenki a legrövidebb úton a leggyorsabban menjen haza. Az utolsó órák elmaradtak. Mi természetesen azonnal mentünk a közeli Budaörsi útra taxis blokádot nézni. A Dayka Gábor utcánál és az Osztyapenkónál is volt egy-egy blokád, amikor a külföldi kamionokat átengedték a Daykánál, bringás gyerekek kapaszkodtak az utánfutóba és vontatták át magukat a következő blokádig. Bringával nagyon jól lehetett a városban közlekedni, emlékszem az Erzsébet hídon a PaDöDö osztogatta a zsíros kenyeret a taxisoknak.
"Én azt vártam, mikor lövetnek közéjük. Már akkor is szenvedélyesen rühelltem a taxisokat."
Az MTI munkatársának értesülése szerint a Budapesti Rendőr-főkapitányságon pénteken kora délelőtt megkezdődtek az előkészületek a szükséges rendőri intézkedések megtételére, a főváros közlekedési rendjének helyreállítása érdekében. A BRFK Deák téri központi épületében tartózkodnak az Országos Rendőr-főkapitányság vezetői, akik résztvesznek az úgynevezett válságstáb munkájában. A rendőri vezetők felkészültek az illetékes politikai és állami vezetők utasításainak végrehajtására.
Horváth balázs belügyminiszter 11 órakor közölte: déltől kezdve megkísérlik a hidakat felszabadítani, a normális közlekedési rendet helyreállítani, s ehhez megvannak a törvényes eszközeik. (MTI)
Ami a fuvarosblokád jogi megítélését illeti, a László Balázs kormányszóvivő úgy vélekedett, hogy a taxisok akciójukkal megszegték a gyülekezési jog előírásait, amikor demonstrációjukat nem jelentették be 72 órával előbb, s a közlekedés rendjét aránytalanul nagy mértékben akadályozták.
Kérdésekre válaszolva a szóvivő ismertette az áremelésről intézkedő kormánydöntés megszületésének hátterét. Eszerint az ipari minisztérium - lényegtelen eltérésekkel - két változatban terjesztette be az intézkedés tervezetét. A döntés nagy szótöbbséggel született. Ugyancsak egy kérdésre reagálva László Balázs elmondta azt is: a kormány ülésén semmilyen becslés nem hangzott el azzal kapcsolatban, hogy a benzinár-emelés mennyivel növeli meg az inflációt. (MTI)
Csonka Jenő, a Tejipari Vállalatok vezérigazgatója elmondta, hogy péntekre még megfelelő tejkészletekkel rendelkeznek, s az ellátás csak azon múlik, hogy járműveik miként tudják elérni az üzleteket. Nagy gondot jelent viszont, hogy nem tudják felhozni vidékről a tejet, mert kocsijaik többsége pénteken a délelőtti órákig nem tudta elhagyni a fővárost. Amennyiben nem javulnak a közlekedési feltételek, akkor már szombaton gondok keletkezhetnek az ellátásban, noha bizonyos tartalékokkal rendelkeznek. A tejtermelők is gyorsan nehéz helyzetbe kerülhetnek, mert ha kannáikat nem tudják kiüríteni, akkor nem lesz mibe fejni a friss tejet. Azt is elmondta, hogy a mostani benzinár-emelés az idén 70-80 millió forintos plusz kiadást jelent a vállalatnak, éves szinten pedig mintegy félmilliárdot. Az idén nem kívánnak árat emelni a megnövekedett költségek miatt, de januárban viszont ez már elkerülhetetlen lesz. (MTI)
László Balázs ismertette az üzemanyagár-emelkedést kísérő kompenzációs intézkedéseket is. Eszerint a rendőrség, a tűzoltóság, illetve a mozgáskorlátozottak az állami költségvetésből kapnak támogatást. A mentőszolgálat pedig a társadalombiztosítási alapból jut kompenzációhoz. Ugyancsak ellensúlyozzák az idén a tömegközlekedés, a posta-, illetve a víz- és csatorna szolgáltatások költségnövekedését. (MTI)
A Magyar Távközlési Vállalat tájékoztatása szerint a közúti forgalom megbénulása következtében a távbeszélő hálózat túlterhelése rendkívül megnövekedett. Emiatt sok esetben a segélykérő hívások is lehetetlenné válhatnak. A Távközlési Vállalat ezért kér mindenkit, hogy a kevésbé fontos telefonhívásokat halasszák későbbre. (MTI)
A Sütőipari Vállalat vezérigazgatója Domonkos László arról adott tájékoztatást, hogy a termelés rendben folyik, a kenyérgyárak minden igényt ki tudnak elégíteni, és lisztből jelentős tartalékokkal rendelkeznek. Az energiaár-emelés költség kihatásait még nem értékelték. Emlékeztetett arra, hogy a hatósági áras kifli, zsömle és fehérkenyér ára január óta változatlan, miközben a liszt jelentősen megdrágult. Az áremelekedés elkerülhetetlen, ideje és mértéke azonban még bizonytalan. (MTI)
Szeged élelmiszerboltjaiban megkezdődött a felvásárlás. Hosszú sorok várakoznak, kenyeret már nem lehet kapni. Néhány üzlet csak holnapra ígér, máshol úgy tudják, talán délután lesz, mert a kenyérgyár teljes üzemmel dolgozik.
A sztrájk miatt lassan már telefonálni sem lehet. Aki nem tud mozdulni, telefonon próbál kapcsolatot teremteni, emiatt az amúgy is zsúfolt központok egyre túlterheltebbek, a vonalra várni kell, s az sem biztos, hogy a hívott számot kapcsolja az automata.
Szeged összes kivezető útját lezárták a sztrájkolók. A Volán járatai már csak a városban tudnak közlekedni. A MÁV azon gondolkodik, hogy délután buszpótló járatokat indít.
Egyes információk szerint a sztrájkolók délben rövid időre megnyitják az utakat, átengedik a hosszú sorokban várakozókat. Rövid idő után azonban újra visszaállnak a gépkocsikkal az utakra. (MTI)
A 13-as és a 28-as villamos nem közlekedik, a többi pedig módosított, illetve rövidített utvonalon szállítja az utasokat. A trolik többsége leállt. Az autóbuszok pedig mindig az adott - helyenként változó - közlekedési helyzetnek megfelően járnak, illetve állnak ki kényszerüen a forgalomból. (MTI) .
Az Alfa Élelmiszer és Vegyiáru Kereskedelmi Vállalat kereskedelmi vezérigazgatója, Hajdú György elmondta, hogy Budán és Pesten is rendelkeznek raktárakkal, így a vegyiáruk és a tartós élelmiszerek kiszállítása viszonylag zökkenőmentes volt pénteken és szombaton is valószínűleg dolgozni fognak. A várható áremelésekről annyit mondott, hogy idén a vállalat még egyszer sem kezdeményezett ilyet, csupán az iparvállalatok áremeléseit hárította tovább. Nem nehéz megjósolni, hogy a szállítók az üzemanyag drágulás miatt hamarosan újabb áremeléseket jelentenek be. (MTI)
Az egész országban járnak a mentők, bár a torlaszok miatt előrejutásuk lassult; a betegszállítás azonban a kialakult kritikus helyzetben nem szűnt meg - közölte Ábrahám Zoltán, az Országos Mentőszolgálat főigazgató-helyettese pénteken délelőtt, 11 órakor. Elmondta: gond akkor várható, amennyiben a sztrájkoló taxisok nem engednek szabad utat a központi anyagraktár és a városok között közlekedő anyagszállító kocsijaiknak. Ezek ugyanis nem fehér színűek, s nincs megkülönböztető jelzük, ugyanakkor mindazt szállítják, ami a mentéshez kell. így az életmentéshez nélkülözhetetlen oxigénpalackokat, a fájdalomcsillapításhoz szükséges gázokat, kötszereket, gyógyszereket, textíliákat szállítanak. (MTI)
"Kispesten azért maradt el a tanítás, mert a forradalomra hivatkozva a tanári kar fele elrohant konzerveket vásárolni. Nekünk senki nem szólt, két órát tomboltunk végig az énekteremben tanár nélkül. Aztán hazasétáltam, az egyik srác azt állította az Üllői út sarkán, hogy az apjának van gépfegyvere, de aztán amikor odamentünk megnézni, akkor az apja elküldött minket a kurva anyánkba, így soha nem derült ki az igazság. Ő speciel a Gábriel Taxinál dolgozott. Mindenki forradalomról beszélt, én meg azon drukkoltam, hogy eltartson hétfőig, hogy ne kelljen iskolába menni. De persze menni kellett."
Rendőrök védik a metrót, miután a BKV fenyegető telefont kapott, hogy a Deák téri állomáson robbantást terveznek. Rothermel László, a BKV fődiszpécsere péntek délelőtt az MTI kérdésére elmondta, hogy jelenleg a metró az egyetlen közlekedési eszköz, amellyel át lehet kelni Buda és Pest között. A mozgólépcsőknél és az állomásokon nagy a torlódás, de a forgalom egyelőre zavartalan. (MTI)
Béla, aki pesti volt és a gödöllői dombok között is kiismerte magát, így emlékszik vissza. De mire emlékezik Karcsi?
Béla:
Bécsben dolgoztunk, feketén, Debrecenből. Hetente jártunk. Akkor az a nagyritka eset volt, hogy "beteg" volt a gépem, ezért utasként éltem át. És ebből lett a dráma. Délután 4 körül indultunk Karcsi kőműves Szamarájával. Én képviseltem az elektromosságot, mint villanyszerelő, az anyósülésen, hátul még egy Karcsi, ő is kőműves. Nem sejtettünk semmit. Vagyis talán, ma már. Ugyanis Karcsi sofőr, számomra érthetetlen vezetési stílusa kihozta belőlem az "anyósülésszindrómát". A stílus: látjuk előttünk a bécsi nagykőrút hömpölygő, piros jelzőlámpához érkező kocsisorának felénk kúszó féklámpa sorát. Vagy csak én látom? Karcsi nem. Lába a gázon. Robogunk az álló sorvég felé. Meg tudtunk állni, nem mondom, de miért így vezet? Megkérdeztem. "Ha állandóan beleszólsz a vezetésbe, inkább ülj hátra", volt a válasz. Jó, jó, én szeretek elöl ülni, nem fogok többet szólni. Hétvége, nagy forgalom, dugó Hegyeshalomnál. Átjövünk. Akkor még az M1-es, a mai első győri bevezetőig volt kész. Jövünk a "halál útján" (ez volt Győrig az 1-es neve). Karcsi vezetése a "régi". Közeledünk Lövő-höz. Jobb oldalon távolban a falu szélén benzinkút. Az előttünk érkezők megállnak, hogy beengedjenek pár szomjas verdát, mert a Bécs felöl jövő sortól igencsak várhatnának. Szóval áll előttünk a sor. Karcsi és (a) szamara még nyomul. Aztán látja, áll a sor előttünk. Sötét van már, este kilenc is elmúlt. Fékez redesen, ahogy illik. Megállunk. Mit hallok, mit hallunk? Nnyinyinyinyíííííííííííí, BUMMMM ! A fejtámla megvédett. Hátulról, ahogy ilyenkor kell, úgy igazán, belénkvágódott egy másik szamara. Húzodott lefelé, de nem volt hely, így a jobb hátsó felünket elkapta, de keményen. Úgy, hogy beszorult a kerék. Szegény, jobbra próbált menekülni, baloldalt volt egy teljes sávnyi forgalomtól elzárt terület. Arra nem szabad ráhajtani. Mondom este kilenc múlt. A kölcsönös megegyezés papírmunkája után, egy betondarabbal éjfélre sikerült a kerékjáratot újra járattá nyílvánítani. ÉJFÉLRE! Győrig viszonylag hamar eljutottunk. Négy óra várakozás után jutottunk tovább. Reggel értünk Budára. Már majdnem a Skálánál voltunk. Egyhelyben négy és félóra ácsorgás. Elballagtam a Skálához. Ott kérdeztem meg, hogy minden híd le van zárva? "A Margit hidat nem engedték lezárni, az az egy járható". Pesti gyerek voltam, kikecmeregtünk a lassan-lassan araszoló sorból, és átjöttünk az egy szabad hídon. Irány az M3-as. Blokád. Kerepesi út, 3-as főút. Gödöllőnél gond nélkül fel a pályára. Gyöngyös, blokád. Itt voltam villszer tanuló, a szölőskertek alatt kerültünk, így bejutottunk a városba. Innen már nem volt gond. Mire Debrecenbe értünk lassan oldódott a blokád. Az én Bécs-Debrecen csúcsom akkoriban Zsigulival, kevesebb pályán, határátlépéssel 6 óra 15 perc volt. Ehelyett szombaton délután 2-re értünk haza. 22 óra. Ha Karcsika nem úgy vezet, valószínűleg éjjel 1, de legkésőbb 2-re hazaértünk volna. Nem mindegy a stílus. Ma már egy kedves emlék, valyon a többiek emlékeznek még? Karcsi!
A jelenlegi üzemanyagárak 50 százalékos árcsökkentését tartják reálisnak, hogy munkájuk nyereséges legyen - mondta a Munkaügyi Minisztériumban a taxisok egyik képviselője a jószolgálati bizottság tárgyalásai közben. Ezen túlmenően a koncessziós törvény - az iparengedélyek kiadásának limitálása érdekében - mielőbbi kidolgozását és bevezetését is szeretnék elérni. (MTI)
Az Áfor - tekintettel a kialakult helyzetre - egyelőre a telepein tartja tartálykocsijait. Nem titkolják, tartanak az esetlegesen elszabaduló indulatoktól. (hallótaxi.hu)