Komárom-Esztergom megye négy folyamatosan termelő üzeme közül a Tatabányai Aluminiumkohó került a szállítási, közlekedési blokád miatt szsombat estére a legveszélyeztetettebb helyzetbe. Alapanyagkészlete ugyanis csak vasárnap, a kora reggeli órákig elegendőek, az olvasztókádak viszont alapanyag betöltése nélkül 4,5-6 órai állás után teljesen tönkre mennek. A keletkező kár értéke elérheti akár a félmilliárd forintot is. A kohó válságstábja emiatt tárgyalt a blokád irányítóival, hogy a megrakottan várakozó szállítójárműveket engedjék tovább. Kérésüket az érintettek nem méltányolták, így amennyiben nem születik országosszintű megegyezés még holnap délelőt, akkor a blokád miatt többszáz millió forint értékű kár keletkezhet a Tatabányai Aluminiumkohóban.
Az ugyancsak folyamatosan üzemelő Almásfűzitői Timföldgyárban
csak némileg kellett korlátozni a termelést. A Nyergesújfalui Magyar
Viscosagyár és a Tokodi Üveggyár a közel lakó dolgozók túlóra
vállalásával eddig fennakadás nélkül üzemelt. Mindhárom helyen
gondot jelent viszont, hogy az alapanyag, illetve a fűtőolaj készlet
csak 3-4 napra elegendő. (MTI)
Éppen taxiban ült, amikor éppen 20 évvel ezelőtt a sofőr csatlakozott a tiltakozókhoz? Két blokád közé szorulva, az autójában töltötte az éjszakát? Szidta a kormányt? Szidta a taxisokat? Új albérletbe költözött? Elindult külföldre? Vizet, netán pálinkát vitt a demonstrálóknak? Hogyan élte meg a taxik közé zárt napokat? Írja meg, és mi megírjuk!
A Volánbusz kéri kedves utasait, hogy aki október 27-én utazni kíván, előzetesen tájékozódjon az autóbuszállomásokon (Erzsébet tér 1172-966, 1172-318, Népstadion 2524-496/, illetve figyelje a rádió és a televizió adásait. (MTI)
"Én a taxisblokád miatt vágtam szét a térdemet nagyon. Muszájból, autó helyett vonatoztunk fel Budapestre majd vissza. Kőbánya-Kispesten szörnyen unatkoztam, mert valahogy a vonatok se jártak rendben, és remek unaloműzőnek tűnt a mozgólépcsőn iránnyal szemben rohangálni. A bukással és a lépcső élével nem számoltam. Aztán autót szerezve, több záron áttörve rohantunk, véres lábat majd orvosi jelentést mutogatva. Izgalmas volt. Azóta sem láttam akkora máglyákat az utak mellett."
Szombat reggel 6 órakor még nincs foganatja a kormány és a magánfuvarozók közötti éjszakai megállapodásnak: nem indulhatott meg a fővárosban a felszíni közlekedés. Mint a BKV-nál elmondták: a Metró, a HÉV és a fogaskerekű üzemkezdettől zavartalanul szállítja az utasokat, a buszok, villamosok azonban még a garázsból sem juthattak ki a blokádok miatt. A BKV folyamatosan tárgyal a magánfuvarozók képviselőivel, s a társaságok vezetői hajlanak is arra, hogy feloszlassák a torlaszokat, ám a gépkocsik vezetői erre nem kaphatók. A BKV a hajnali órákban már a rendőség segítségét kérte.
A vonatközlekedés lényegében zavartalan, a MÁV-tól kapott
tájékoztatás szerint mindössze a dunaföldvári hídon nem jutnak át a
vonatok. Ez azonban nem sok gondot okoz, mert itt szinte nincs is
forgalom. Ötszáz percet késik viszont a Pannonia expressz, amely az
éjszaka Lökösházán vesztegelt, mert az egyik kocsiban egy ismeretlen
férfi megkéselt hulláját találták. A vonat valószínűleg csak reggel
8 óra körül indul tovább Berlin felé.
A mentők és a tűzoltók munkáját ugyan sehol nem akadályozta a
magánfuvarozók demonstrációja, a szombati szolgálatok átvétele
azonban egyelőre bizonytalannak látszik, hiszen a dolgozók nem
tudnak bejutni a munkahelyekre.
Ferihegy fogadja és indítja a gépeket, kisebb késésekre azonban
számítani kell. A Malév gondoskodik utasainak a repülőtérre, illetve
a repülőtérről való szállításáról.
A Gáz- és Vízművek szervízkocsijai akadálytalanul közlekednek.
Szerencsére az elmúlt 24 órában különösebb tennivalójuk nem akadt.
Munkájukat az is megkönnyíti, hogy mind a Gázműveknek, mind a
Vízműveknek külön egységei működnek Pesten és Budán, így a hidakat
nem kell igénybe venniük. (MTI)
A Teherfuvarozók Budapesti Ipartestülete által szervezett válságstáb röviddel hajnali öt óra után kiadott közleményében mind a fővárosban, mind az ország vidéki településein a blokád fenntartására szólít fel.
Mint ismeretes éjjel egy órakor még úgy tűnt: lehetőség nyílik a
kormány és a teherfuvarozók közötti megállapodásra, s a tárgyalások
vasárnapi folytatására. A Teherfuvarozók Budapesti Ipartestületének
egyik vezetője, Harmati Jenő azonban elmondta: a személy és teherfuvarozók képviseletében tárgyaló Barcsai Jenő nem volt tisztában a kialakult hangulattal, illetve azzal, hogy a fuvarozók többsége nem ért egyet ezzel a kompromisszummal. Így született hajnalban a korábbi megállapodást visszavonó, s a blokád fenntartására felszólító közlemény, amely egyúttal felhívja a demonstrációban résztvevőket: a mentőket, az orvosokat, a tűzoltókat, valamint a rokkantakat és a gyermekeket, valamint az alapvető élelmiszereket szállító járműveket engedjék át a blokádon.
A Teherfuvarozók Budapesti ipartestületének képviselője mindehhez hozzáfűzte: továbbra is várják, hogy a kormány valamely illetékesével folytathassák a válság megoldása érdekében a tárgyalásokat. (MTI)
A fővárosi csarnokok és piacok a reggeli órákban megkapták a korábban megrendelt tej és kenyérszállítmányokat, így ezeken a helyeken - egyelőre - folyamatos az ellátás, ám a hét végeken megszokottnál többen és nagyobb mennyiségben vásárolják ezeket a cikkeket. (MTI)
Az MTI megyei tudósítóinak szombat reggeli gyorsjelentései szerint az éjszaka általában nyugodtan telt el, atrocitásokról sehonnan nem érkezett híradás. A blokád általában mindenütt állt, a tömegközlekedés nem indult meg, a közüzemű, a megkülönböztetett jelzéseket viselő és az élelmiszert szállító gépkocsikat azonban beengedték a városokba.
Pécsett - a város vezetői és a taxisok közötti megállapodásnak
megfelelően - gyakorlatilag felszámolták a zárásokat a város
belterületén, viszont útakadályokat képeztek a városba vezető
útvonalakon, a várostábláknál. Pillanatnyilag kilenc torlasz áll
Pécsett. A város belterületén konszolidálódott a helyzet, járnak az
autóbuszok, közlekednek a közüzemi járművek. (MTI)
Miskolcon teljes a zárlat. Öt körgyűrű övezi a várost. Éjszaka
egy órára átmenetileg egy-egy fél sávot szabaddá tettek és ez idő
alatt a városi buszok kivonulhattak. Sátoraljaújhely és Edelény is
rövid időre fölszabadult, de Leninvárost lezárták.
Veszprém megyében 30 közlekedési csomópontot zártak el. Teljes
volt az akadályoztatás Veszprémben, Tapolcán, Várpalotán és Pápán,
ezekben hat-hat zárás áll. (MTI)
Zalaegerszegen a várost hét helyen gyakorlatilag hermetikusan
lezárták. Az osztrák gépkocsikat általában átengedik, csakúgy mint a
társasbuszokat. Az élelmiszerszállító gépkocsik és a tejbegyűjtő
járatok mindenütt zöld utat kaptak. (MTI)
Szolnokon lényeges változás, hogy az éjszaka folyamán a 20 órán
át ott veszteglő több száz gépkocsit kiengedték a városból. A
rendőrség kérése, hogy az elzárásokat a gépkocsivezetők lehetőleg a
város külső területeire helyezzék át. (MTI)
Nyíregyházánál kritikus helyzet alakult ki a 4-es főuton, ahol
800-1000 külföldi gépkocsi rekedt meg. Vezetőiket és utasaikat a
Vöröskereszt és a Máltai Szeretetszolgálat látta el élelemmel. (MTI)
Székesfehérváron a város területén több ezer gépkocsi torlódott,
ezért éjszaka átmenetileg megszüntették az elzárásokat, a gépkocsik
elhagyhatták a várost, majd miután megtisztították a csomópontokat,
újra helyreállították a torlaszt. (MTI)
Heves megyei jelentés, hogy éjjel fél 2 órakor Füzesabony
környékén megszüntették a blokádot, így szabad az út észak felé. (MTI)
Kaposvárott a belső blokádot már pénteken megszüntették, majd
szombaton reggel 6 és 7 óra között a külső torlaszoknál is
átmenetileg feloldották a zárást, de 7 órától ismét helyreállították
azt. A helyi tömegközlekedés működik.(MTI)
Békés megyében Gyulánál lezárták a határhoz vezető utat, s nem
engedik be a kelet felől érkezőket. (MTI)
A budaőrsi repülőgépes szolgálat folyamatosan Ferihegyre szállítja azokat a fővárosban rekedt külföldi vendégeket, akik a taxis blokád miatt nem tudják megközelíteni a repülőteret, illetve akik nehezen jutnának be a replőtérről a városközpontba. Budaőrsről két, egyenként 14 személyes csehszlovák gyártmányu kis utasszállító gép hordja, viszi az utasokat. A másik bázis a margitszigeti Ramada szálló melletti füves téren kialakított alkalmi helikopter le-felszálló pálya. Ott a külföldiek - németek, franciák, belgák - sorban állnak a helikopterre várva. Szombaton a szolgálat a Margitszigettel szemben, a pesti oldalon nemrég átadott Helia Hotelnél is megteremti a helikopteres felszállás feltételeit. Szerencsére a szállodát eleve úgy építették meg, hogy erre lehetőség nyílik. Az utasok 2000 forintot fizetnek a 10 perces útért. Szombaton reggel Budaőrsről angol és japán turisták váltottak jegyet, hogy elérjék Ferihegyet.
Szombatra virradó éjszaka az algyői úton egy jugoszláv kamionos
belehajtott a kordonba. Amikor megállásra kényszerítették, a
körülötte állókat gázsprével lefújta. A rendőrség a reggeli órákban
garázdaság miatt szabálysértési eljárást indít ellene. (MTI)
Csongrád megye öt városában összesen 24 helyen, a városokba vezető főutakon állnak a blokádok. Az algyői Tisza-hídat folyamatosan zárva tartják ugyan, de időközönként átengedik a várakozókat.
Szegeden szombatra virradóra a korábbi 11 útelzárásból ötöt megszüntettek, azonban a nemzetközi és főutakon megmaradt hat
torlasz elég ahhoz, hogy a városba a járművek ne juthassanak be. Az
élelmiszert szállító, valamint a megkülönböztetett jelzésű járművek
szabadon közlekedhetnek, így a városban viszonylag nyugodt a légkör. (MTI)
Bács-Kiskun megyében több falu is csatlakozott a gépkocsivezetők megmozdulásához. A falusiak mezőgazdasági munkagéppel, erőgépekkel zárták le az utat. Kecskeméten a Magyar Szovjet-Barátság Tsz traktorosai, erőgépvezetői is részt vettek a torlasz kialakitásában. (MTI)
Kecskeméten kisebb incidens is történt. A város északnyugati
végében egy lengyel kamion úgy tört ki a blokádból, hogy közben
összetörte egy francia állampolgár Citroen kocsiját. A taxisok
értesítették a rendőrséget, a kamiont körözik. A külföldi
állampolgárokat egyébként a taxisok megpróbálják dűlőutakon
kivezetni a városból. (MTI)
A taxisblokád idején még MDF-hívő voltam, nagyon finoman fogalmazok, ha azt mondom, nem értettem egyet a taxisokkal. A blokád napjaiban lett kész a Daciám az autószerelőnél Leányfalun, és én úgy döntöttem, hogy márpedig elmegyek érte és hazahozom Budára. HÉV-vel és Volán-busszal minden gond nélkül kijutottam és elindultam hazafelé. Több blokád is volt útközben, de mindet ki tudtam kerülni.
Azért persze akadt érdekes eset. Szentendre és Pomáz között a szántóföldön pattogtam a bakhátakon, akkor már sötét este volt. Egy vízelvezető árkon próbáltam meg átjutni, végül találtam egy „hidat”. A híd vagy inkább átjáró teteje magasabban volt, mint a két part, onnan messzebbre el lehetett látni. Megálltam középen, hogy megpróbáljak kicsit tájékozódni a sötétben. Békásmegyer felől egy autó fényeit láttam közeledni, nagyszerű, megvárom, kikérdezem, érdemes-e arra menni, amerről ő jött. Még egyszer: sötét este volt, a szántóföld közepén. Amíg az autó odaért, tíz-tizenöt lépésre eltávolodtam az enyémtől. Csak amikor már a másik autó mellett voltam, akkor vettem észre, hogy egy maszek taxi, naná, utasokkal. Kicsit betojtam, húha, itt az ellenség. Valahogy úgy viselkedhettem, mint Micimackó a méhekkel, trallala, épp csak erre jártam, ehe-ehe. A taxis megált, letekerte az ablakot és kiordított, azon az igazi, pökhendi fillérvadász maszektaxis hangján:
- Hol van annak a kocsinak a vezetője? Álljon arrébb, át akarok menni a hídon!
Volt fél másodperc, vagy inkább csak egy negyed, amíg arra gondoltam, hogy visszaszólok neki:
- Blokád van, én ezt a hidat zártam le!
Aztán beláttam, annyi esélyem se lenne, mint a trójai falónak az epsomi derbyn, megvontam a vállam, visszaültem a kocsimba és elengedtem a taxist.
A legszebb történet, amit hallottam (így nem tudom, igaz-e), hogy egy fiatal társaság kivitt egy asztalt meg négy széket az üres Erzsébet-híd közepére, ott szabályosan megterítettek maguknak abrosszal, porcelántányérokkal és ott ebédeltek. Ez olyan mesebeli kép, ha igaz, szerintem ők voltak a taxissztrájk legnagyobb nyertesei. Kihasználtak egy „soha az életben többé nem” lehetőséget, ingyen, és az ükonákáik is büszkék lehetnek rájuk.
A Fővárosi Tanácstól kapott tájékoztatás szerint viszonylag zökkenőmentes a lakosság élelmiszerellátása. A kenyeret folyamatosan szállítják az üzletekbe, s a sütőipar az utánpótlásról is gondoskodik. Ugyancsak elegendő mennyiséget biztosít a kereskedelem lisztből és sóból. Húshiány sincs a fővárosban, már csak azért sem, mert a húsféléket egyelőre nem vásárolja fel a lakosság. A tejellátással viszont gondok vannak, mert - noha a tejipar a szokásos 45o ezer liter helyett 510 ezer literről gondoskodott -, sok helyütt már a reggeli órákban elfogyott a boltokból a tej, s az utópótlás csak hétfőre várható.
A Temetkezési Vállalatnak gondot okoz, hogy a halottszállító
kocsikat nem mindenütt engedik át a kordonokon, holott ezek is
megkülönböztetett járművek. (MTI)
A lakosságnak engedünk, a kormánynak nem - így összegezték álláspontjukat szombaton reggel a debreceni taxisok képviselői. A megyei rendőfőkapitánnyal tartott egyeztető megbeszélésen bejelentették: szombaton Debrecenben 70 esküvőt rendeznek, s többségükre vidékről kocsikkal érkezik a násznép. A taxisok mindent megtesznek azért, hogy a lakodalmakba igyekvők zökkenőmentesen eljussanak a házasságkötő termekbe, illetve az éttermekbe.
Az éjszaka folyamán a lakosság bundáskenyérrel, forró teával és
kávéval látta el a demonstráló taxisokat, egy magángazda pedig öt
sertést ajánlott fel a tüntetőknek. Utóbbiak feldolgozását szombaton
reggel a debreceni Tölgyfa étteremben megkezdték.
Kapuváron akkor valami kórustalálkozó volt, és nekem kellett konferálnom.
Vártunk egy budapesti kórust is, de nem tudtak eljönni busszal. A művház igazgatója kérte, hogy majd ha fölmegy a függöny, mondjak be valamit arról, hogy a kórus nem tudott eljönni, de ne politizáljak. Akkoriban nem nagyon politizáltam, és nem is nagyon voltam képben, úgyhogy ezt mondtam be:
A budapesti kórus az ismert közlekedési nehézségek miatt nem tud részt venni a találkozón.
Minket annó a 6-os úton Érd környékén fogtak meg a blokádosok. Rokonokhoz mentünk,de több órát ott vesztegeltünk az út közepén sokadmagunkkal. Én elég mókásnak találtam a dolgot (tesóm is), de faterom nem volt boldog.
Ő is taxis is volt, és a taxis jelzése ott lapult csomagtartóban..Nagyon remélte, hogy nem lesz semmi gubanc, mert nem volt kedve magyarázkodni, hogy ő miért nem áll oda a többihez. Emlékszem többször is ránk szólt, hogy el ne szóljunk véletlenül magunkat, mert jó nagy szar szakadna ránk. Aztán egyszer csak megnyitották a forgalmat és eltudtunk indulni.
Így visszagondolva már nem is volt olyan vicces az a helyzet.
A Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakszervezet kéri a taxi demonstráció irányítóit, hogy segítsék aszállodai dolgozók eljutását a munkahelyekre, ne büntessék a szállodákban lakó külföldieket az esetleges szolgáltatáskieséssel. Biztosítsák továbbá az elutazni kívánó külföldiek kiutazását az országból. (MTI)
A munkásszállítások akadályoztatása miatt máris több millió
forintra becsülik az anyagi kárt a Tatabányai Bányák üzemeiben, ahol
kénytelenek szüneteltetni a széntermelést. Megbénult a közúti
szénszállítás is, a taxisok csak azokat az autóbuszokat engedik át a
blokádokon, amelyek a bányák fenntartásához szükséges embereket
szállítják. (MTI)
A külföldi - jugoszláv, török-kamionoknak szombaton délelőtt rövid időre rést nyitottak az egyik székesfehérvári kereszteződésben. A külföldi fuvarozók ugyanis nagyon agreszíven követelték átengedésüket. A székesfehérvári demonstráció szervezői úgy határoztak, hogy a következő időszakban a város három nagy parkolójába irányítják, illetve vezetik be a nagy szállító járműveket, ahonnan rendszeres időközönként engedik majd át őket a blokádon. A gyűrű szorításán egyébként is lazítanak időközönként, hogy átengedjék az összetorlódott járműveket. (MTI)
Nagy álmunk teljesült: lehetett cangázni az M5 bevezetőjén, mert annyira nem volt rajta forgalom.
Fater meg tudta, hogy hol van a kenyérgyár, úgyhogy volt kenyér is.