Hónapokon belül bezár Ferihegy 1
További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
A Budapest Airport bezárja a Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálját. Hardy Mihály, a reptérüzemeltető cég kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta: olyan mértékben csökkent a reptéri utasforgalom, hogy azt a 2-es terminál is el tudja látni. A szóvivő szerint a forgalomcsökkenés kétségkívül a Malév csődjének következménye. Arra a kérdésre, hogy ha lenne új nemzeti légitársaság, újranyithatna-e a terminál, Hardy Mihály azt válaszolta, ennek most nincs realitása.
Fel is út, le is út
Munkatársunknak az egyik reptéri üzlet tulajdonosa a helyszínen azt mondta: a reptér vezetőségének képviselői kedden este jelentették be a terminál bezárását. A bezárás menetrendjéről azt mondták: márciusban még minden változatlan lesz, 28-án még lesz egy nagyobb értekezlet a reptéri igazgatósággal, de attól sem várják a pozitív fordulatot.
A Wizz Air járatait hamarosan átköltöztetik Ferihegy 2-re, emiatt az egyes terminálon a mostani húsz járatból nyolc marad, ezeket a Jet2, az EasyJet és a German Wings üzemelteti. A névtelenséget kérő bolttulajdonos júniusra tervezi a bezárást, az elbocsátásokat is hamarosan megkezdi. A reptér vezetői a keddi tájékoztatáson a végleges bezárás időpontját nem tudták megmondani, annyit közöltek, hogy az valamikor június-augusztus között lesz.
A 2-es terminál telített, a boltok üzemeltetőinek pedig nincsenek bármilyen kompenzációra vagy kártérítésre vonatkozó szerződéseik, így nekik „fel is út, le is út”. Az üzletvezető szerint a pénzváltókkal és az utazási irodákkal nem számolva 12 nagyobb üzlet működik a terminálon. Úgy tudja, hogy az előbbiek egy része átköltözhet a Ferihegy 2-re, ott a mostaninál több járat miatt ezekre szükség lehet, de a vendéglátóknak és a kisboltoknak erre nincs sok esélye.
Egy másik üzletvezető, aki a 2-es terminálon a SkyCourt-ben is üzemeltet egy boltot, biztosra veszi a veszteséget. Az 1-es terminálon minden jóval olcsóbb, aki fapadossal repül, nem fog kétezer forintért szendvicset venni, ezért az itteni kiesés azoknak sem lesz pótolható, akik végül át tudnak költözni a megmaradó terminálra.
Nem lesz drágább a repülőjegy
A Wizz Airnek nincs pontos költözési dátuma, de az elvi döntés már megszületett, a cég már tárgyal az átköltözéssel kapcsolatos logisztikai teendőkről, tudtuk meg a társaságtól. Bár a 2-es terminál drágább, de emiatt nem lesznek drágábbak a repülőjegyek – közölték.
Iparági forrásból úgy tudjuk, hogy bár a 2-es terminál használata a társaságoknak jóval drágább, de a BA megpróbál nagyon kedvező csomagokat kialakítani az átköltöző cégeknek.
Idén 62 éves
A most bezárásra ítélt 1-es terminált 1950 májusában nyitották meg, magának a ferihegyi reptérnek a háború utáni újjáépítéséről már 1947-ben döntöttek. A terminál megnyitásának idején Ferihegyet csak az 1946-ban alapított Malév-előd, a Maszovlet gépei használták. A terminál 2004-2005 között felújították, újranyitása óta használják a fapadosok. 2007 óta a Nyugati pályaudvarral közvetlen vasúti összeköttetése van.
Az ezentúl használni tervezett két terminálból a 2A-t az 1980-as évek közepén, az annak bővítésének számító, de külön épületként elkészített 2B-t a kilencvenes évek végén adták át, a kettőt összekötő Sky Courtot tavaly helyezték üzembe.
Ide jöttek a fapadosok
Jelenleg az 1-es terminálra a fapados légitársaságok gépei érkeznek – kivéve a Ryanairt –, míg a 2-es terminált a hagyományos légitársaságok használják (valamint a Malév csődje után ide tért vissza a Ryanair). A 2-es terminálon belül korábban a 2A sokáig kizárólag Malévé volt, a 2B terminál pedig a külföldi légitársaságoké, de a hazai schengeni szabályozás bevezetése óta a 2A lett a schengeni terminál, így számos uniós légitársaság azt használja.
Hardy korábban az Origónak azt mondta: a bezárás „nem megy egyik napról a másikra, de már értesítették a repülőtér dolgozóit, az üzleteket működtető vállalkozókat is”. A reptér honlapja szerintaz 1-es terminálon jelenleg hat nagyobb üzlet van: a Heinemann Duty Free, a vendéglátással foglalkozó Hub, egy hungaricum-bolt, a Szamos csokoládébolt, egy az újságokat, magazinokat árusító Relay, valamint a ruházati és divatcikkeket árusító Moa.
A Budapest Airport utasforgalma tavaly megközelítette a 9 milliót. Miután azonban február 3-án csődbe ment, és földre kényszerült a forgalomnak egyes években csaknem 40 százalékát adó Malév, a fapadosok növekvő érdeklődése ellenére nagy forgalomcsökkenést várnak.
És a gyorsvasút?
Az 1-es terminál bezárásával szomorú véget ér a 2007 nyarán átadott ferihegyi gyorsvaút-projekt is. A ferihegyi vasúti megálló összeköttetést teremtett a repülőforgalom és a vasút között. A gyalogos-felüljárót lifttel is felszerelték, így mozgássérültek is használhatták.
A vasúti összeköttetés ferihegyi 2-es terminál felé bővítése a különböző korábbi kormányzatok idején folyamatosan napirenden volt. A tervek szerint a Nyugati pályaudvarról (más változat szerint a Keleti pályaudvarról) indultak volna vonatok a Ferihegy 2-re. Olyan elképzelés is napvilágot látott, hogy teljesen új nyomvonalon, más változat szerint pedig csak részben új területen közlekednének a szerelvények, az utolsó szakaszon pedig a föld alatt haladnának, s így érkeznének meg a terminál épülete alá.
A hajdani tervek kínaiak bevonásával magánbefektetésként képzelték el a fejlesztést, a Nyugati pályaudvari indulásról szóló változatot egyesek Demján Sándor nevéhez kötötték, s a WestEnd beruházáshoz kapcsolódhatott volna a fejlesztés. Az ötletekből mindössze annyi valósult meg, hogy a Nyugati pályaudvarról Cegléd felé közlekedő vonatok megállnak a Ferihegy 1-en, ahol egy fogadóhelyet, illetve vasúti felüljárót alakítottak ki. A 2-es terminál megközelítése továbbra is csak közúton, BKV-val, illetve legújabban ismét közvetlen autóbuszjárattal, valamint minibusszal és taxival lehetséges.
Dől a dominó
A Malév csődjével első körben a reptérről közvetlenül elérhető balkáni célpontok dőltek ki. Először megszűnt a közvetlen járat Montenegróba, Koszovóba, Macedóniába, de Szerbiába vagy Bosznia-Hercegovinába sem lehet már közvetlenül eljutni. Ez a BA-nak mind kiesését jelent. Zágrábbal is megszűnt a közvetlen kapcsolat, mert bár a Qatar Airways Dohából induló budapesti járata továbbrepül a horvát fővárosba, arra nincsen engedélye, hogy új utasokat vegyen fel Ferihegyen.
A Balkán mellett Kelet-Európa és a Közel-kelet több városába is csak átszállással lehet eljutni: senki nem közlekedik Budapestről Odesszába és Szentpétervárra (bár ide a Malév is csak nyáron repült), vagy a szíriai Damaszkuszba, a libanoni Bejrútba és a jordániai Ammanba.
Márciustól felfüggesztette Peking–Budapest járatait az azokat korábban a magyar légitársasággal együtt üzemeltető Hainan Airlines is.
Igaz, az utóbbi időben egymás után jelentették be a diszkont-légitársaságok, hogy újabb járatokat indítanak Budapestről, ezzel számos olyan város is bekerült a fapadosok hálózatába, amelyekről korábban a Malév innen tovább repülő utasokat szállított Magyarországra. Az új szereplők azonban nem hozhatják vissza a budapesti átszálló forgalmat, mivel a diszkont-légitársaságokkal átszállást nem lehet tervezni. (A BA mellett a Malév csőd cégek százait is rosszul érinti.)
Minden hatodik utast elveszítik
A BA úgy kalkulál, hogy nagyjából másfélmillió utast fog veszíteni idén, miután főleg balkáni és kelet-európai városok átszálló utasforgalma nem repül többé ide. Ez azt jelenti, hogy idén hatodával lehet kisebb a repülőtér forgalma, mint tavaly volt. A reptérüzemeltető ezért már néhány nappal a Malév-csőd után úgy kalkulált, hogy a dolgozói negyedét el kell bocsátania. Hogy ekkor már számoltak-e az 1-es terminál bezárásával, azt nem tudni.
Az MTI kérdésre Vízy András, a Főtaxi szóvivője szerdán elmondta, a reptér hivatalos utasszállítását ellátó taxiszolgáltató még nem kapott hivatalos értesítést a döntésről. Közölte, a sajtóból értesültek a hírről. Vízy András szerint a Főtaxi forgalmát nem befolyásolja a változtatás, hiszen az eddig három terminálra érkező utasok száma, most két terminálra - 2A és 2B - fog megérkezni, eddig egyébként utasaik 15 százalékát adta az 1-es terminál.