Kijavíttatnák a magyartanárok az érettségi javítókulcsát
További Belföld cikkek
- Büntetőfékezéssel és lézerezéssel próbálta lassításra bírni az autós a mögötte haladót
- Szájer József: Egyszer így értelmezem az uniós jogrendszert, egyszer úgy
- Figyelmeztet a Magyar Közút: csak az induljon útnak, akinek halaszthatatlan dolga van
- Swietelsky-vezér: Sokkal nagyobb innovációs lehetőségek vannak a magyar aszfaltiparban
- Ezekhez a személyes adatainkhoz férhet hozzá a kormány az új lépésével
A Magyartanárok Egyesülete kedden közlemény adott ki arról, hogy szükségesnek tartja a magyarérettségi javítási-értékelési útmutatójának kiegészítését. A korábbi évekhez képest több észrevételt kaptak a középszintű érettségi dolgozatokat javító tanároktól. Elsősorban a szövegértési feladat javítókulcsára volt panasz. Noha első ránézésre rendben lévőnek találták a feladatsort, az útmutató és tucatnyi osztály válaszainak ismeretében már komoly problémákat látnak, írták.
Nyomatékosan felszólítják az Oktatási Hivatalt, hogy a felsorolt esetekben módosítsa, illetve egészítse ki a javítási-értékelési útmutatót, különös tekintettel arra, hogy az útmutató szerint "az 1., 5., 7., 10. feladatban csak a javítási-értékelési útmutatóban szereplő megoldás fogadható el".
Az első kifogásolt pont a közlemény szerint az 1. feladat. Itt az alapszövegben említett hét esemény időrendi sorrendbe állítását várják el a vizsgázótól. A pontozás 1-7 pontot rendel adni a megfelelő sorszámmal jelzett egyes események számától függően, vagyis elismeri, hogy a helyes sorrend egyes részleteinek felismerése is értékelhető. Ugyanakkor azáltal, hogy a megoldókulcs szigorúan sorszámokat rendel az egyes eseményekhez, mégis lehetetlenné teszi a részfelismerések értékelését.
Az időbeli viszonyokat kereső feladatok megoldókulcsában elkövethető legprimitívebb méréstechnikai hiba igazságtalanul okoz jelentős pontveszteséget a vizsgázóknak, és így az esélyegyenlőség jegyében okvetlen javításra szorul, írta a Magyartanárok Egyesülete. A tanárok szerint az egymást követő állítások közötti sorrendi reláció felismerése érdemel egy-egy pontot, nem pedig a leírt és az útmutatóban megadott sorszámok egyezése.
Az 5. és 10. feladatban közös az, hogy az alapszövegben szereplő előszó és az előszó írója által szerkesztett szöveggyűjtemény (vagyis a vizsgázó számára ismeretlen szöveg) közötti kapcsolatokra vonatkoznak. Tehát a vizsgázó válaszainak helyessége részben attól függ, hogy Lukácsy Sándor fejezetcímei mennyire egyértelműen idézik fel az adott tárgykört.
A Magyartanárok Egyesülete szerint az alapszövegtől ennyire elrugaszkodó és metaforikus kifejezések egyértelmű lefordítását váró feladatkijelölés már eleve felveti a kérdést, hogy itt egyáltalán a szó valódi értelmében vett szövegértési feladatról van-e szó. "Nem csoda hát, hogy a szerkesztő szubjektív döntéseinek rekonstruálására kényszerülő vizsgázó több alkalommal szembesül saját ismeretei alapján alig megoldható dilemmával" – áll a közleményben. Az egyesület szerint mindkét feladatnál az a benyomás támad, hogy a feladatok összeállítója "visszaélt" a szöveggyűjtemény ismeretével, és nem mérte fel kellőképpen, milyen megoldási lehetőségek merülhetnek fel az ezzel az ismerettel nem rendelkező vizsgázó fejében. Ezért javasolják az 5. és 10. feladat megoldókulcsának kiegészítését.