Mi kell a baloldal győzelméhez?
További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
Szigetvári Viktor és Vető Balázs, Bajnai Gordon Haza és Haladás Közpolitikai Alapítványának választási szakértői 94 oldalas tanulmányban elemezték, milyen alkalmazkodási kényszereket teremtett az új választási rendszer a baloldali ellenzék számára. Magyarán, útmutatót készítettek ahhoz, hogyan kell legyőzni 2014-ben a Fideszt.
Az új választási rendszerben 106 egyéni és 93 listás mandátumot osztanak szét. A listás szavazatok megoszlása nagyjából arányossá vált, azaz 40-45 százalékos eredménnyel 39-43, 10 százalékos listás eredménnyel pedig 9 mandátumot lehet szerezni - már ha a tízszázalékos párt minden egyéni választókerületben állít töredékszavazat szerzésére képes egyéni jelöltet.
Ebből következik, hogy a minimális parlamenti többséghez is meg kell szerezni az egyéni mandátumok több mint felét, a stabil kormánytöbbséghez pedig legalább 65-70 egyéni mandátumra van szükség. A kétharmados többség feltétele minimum 80 egyéni mandátum megszerzése a 106-ból.
A tanulmány szerzői, de mi magunk is foglalkoztunk korábban az új egyéni választókerületek erőviszonyaival. Az átalakítás a korábbi választások eredményei alapján egyértelműen a jobboldalnak kedvez, saját számításaink szerint a 106 körzetből 59 határozottan jobboldali, míg csak 22 határozottan baloldali.
Szigetváriék új tanulmányukban más felosztásban arra jutottak, hogy összesen 49 olyan választókerület van, ahol a történelem során már volt baloldali többség, 57 viszont hagyományosan jobboldali.
Magyarán, annak, aki a baloldalról le akarja váltani a Fideszt, biztosan meg kell szereznie mind a 49 választókerületet, amelyben valaha volt baloldali többség, és legalább 13-at azok közül, amelyek történelmileg is jobboldaliak. Vagyis a győzelemhez semmiképpen nem elég a hagyományos választói bázis mozgósítása, szélesíteni is kell a támogatók körét, illetve el kell hódítani szavazókat a jobboldaltól.
Ez okozhat nehézségeket, de már ahhoz, hogy egyáltalán idáig eljusson a baloldali ellenzék, szinte leküzdhetetlen feladatokat kell leküzdenie.
Az új választási rendszer egyfordulós lebonyolítása, és az, hogy egy mandátum megszerzéséhez nem a választók több mint felének, csak a többségének a támogatása szükséges, eleve együttműködési kényszert jelent. Ha a megosztott baloldal pártjai egymással szemben is indítanak képviselőjelölteket, megosztják szavazótáborukat, ami a választókerületek többségében a Fidesznek kedvez.
A szavazatokat tehát fókuszálni kell, lehetőleg egy politikai erőre. A koordinált jelöltállítás - vagyis az, hogy egymással szemben ne indítsanak jelölteket a választókerületekben - viszont komoly együttműködést igényel. De még ez se volna elég. A listás rendszer sajátosságai miatt külön indulás esetén az ellenzék pártjai nagy számban veszítenének szavazatokat, így végső soron mandátumokat. Azaz logikusan szövetségben érdemes indulni a választásokon.
Szigetváriék ugyan tudatosan kerülték annak elemzését, hogy melyik párt vezetésével lehetne megvalósítani egy ilyen együttműködést - mint írták, a rendszer szempontjából csak az a fontos, hogy kell lennie egy erőnek, amely optimálisan tudja használni az új szavazatszámítási rendszert -, a magunk részéről megállapíthatjuk, hogy a szövetségkötésnek vannak politikai nehézségei. Az egyik lehetőség, hogy Gyurcsány Demokratikus Koalíciója, az MSZP és az LMP felolvad egymásban - ez a háromból minimum kettőnek semmilyen felállásban nem érdeke. A másik, hogy a három párt egy külső szereplő, adott esetben Bajnai Gordon mögé sorakozik fel. Ez az MSZP számára még elfogadható is lenne, ha ez az ára a DK és az LMP beolvasztásának, de például az LMP nézetei igen távol állnak a volt miniszterelnök gazdasági elképzeléseitől.
De ha ezzel még meg is küzdenének, új elemként bejöhet az előzetes regisztráció - hogy ez milyen nehézségeket okozhat, arról bővebben itt olvashat.
De tételezzük fel, hogy minden akadály elhárult. Ebben az esetben már csak a szükséges többséget kell megszerezni a választókerületekben. Ehhez nyerni kéne abban a 16 választókerületben - 11 pestiben, a két pécsiben, a szegedi 1-esben, a dunaújvárosiban és a komáromiban -, amelyekben hagyományosan nagy a baloldali bázis, és ahol 2006-ban az SZDSZ, 2010-ben az LMP teljesített átlagán felül. Meg kéne nyerni azt a 16 kerületet, amelyekben 2010-ben a Fidesz komoly vereséget mért az MSZP-re, de hagyományosan baloldalibbak, és az LMP és az SZDSZ is felülreprezentált volt. Hat olyan, jellemzően városias körzetben is nyerni kéne, amelyekben 2010-ben összeomlott a baloldali szavazóbázis, és a Jobbik is előre tört - Miskolcon, Nyíregyházán, Gyulán, Szolnokon és Egerben. Vissza kéne szerezni mind a 11 olyan választókerületet, amelyekben a Jobbik 2010-ben több, vagy közel ugyanannyi szavazatot szerzett, mint az MSZP és az LMP együtt - például Hatvan, Tiszaújváros, Ózd, Salgótarján, Jászberény, Orosháza.
És ez még mindig csak 49 mandátum, ami még kimagasló listás eredménnyel sem elég a minimális többséghez, amihez 51 listás mandátum, vagyis 50 százalék feletti listás választási eredmény kellene. A leendő koalíciónak szavazatokat kellene szerezni a maradék 57 kerületben is. Ebből 28-ban gyakorlatilag lehetetlen a mandátumszerzés, ezekben a baloldali pártok hagyományosan országos átlaguk alatt szerepelnek. Marad tehát 29 kerület, amelynek a biztos többséghez majdnem a felét meg kéne nyerni.
Ez a 29 választókerület Szigetváriék szerint két csoportra osztható, a két-, illetve a hárompólusuakra. Vagyis azokra, amelyekben a Jobbik nem szerepelt jobban az országos átlagnál, és azokra, amelyekben igen. Közös jellemzőjük, hogy a választókerületek átalakítása előtt mindkét csoportban voltak kerületek, ahol 2006-ban a baloldal nyert, de a gerrymandering során ezeket erősen jobboldali körzetekhez csapták. Ezekben a többség megszerzéséhez új szavazókat kell megszólítani, vagy kormánypárti szavazókat kell meghódítani a sikerhez.
Hogy erre a két-, vagy a hárompólusúakban van nagyobb esély? Mindkettő mellett és ellen is szólnak érvek. A hárompólusúakban a baloldalnak kedvez, hogy ezekben a jobboldali szavazatok is megoszlanak - igaz, a legtöbben a Fidesz és a Jobbik külön-külön is több szavazatot szerzett a baloldalnál. A kétpólusú körzetekben Szigetváriék szerint a baloldalnak olyan szavazókat kell megszereznie, akik már 2006-ban sem szavaztak az MSZP-re vagy az SZDSZ-re.
Szigetváriék elemzésükben azzal számoltak, hogy a Jobbik 2014-ben is még regionális jellegű párt lesz, azaz csupán 28 olyan kerülettel kalkuláltak, ahol a szélsőjobboldal jelentős számban vihet el szavazatokat a jobboldaltól. Ugyanakkor a Jobbik a jelek szerint épp kitörni készül ebből a szerepből, most éppen Nyugat-Magyarországon igyekszik támogatottságot szerezni az etnikai feszültség gerjesztésével, ahogy azt tette sikerrel 2010 előtt Északkelet-Magyarországon. Ha pedig Nyugat-Magyarországon is hárompólusúvá válik a politikai mező, a Jobbik szavazatokat visz el a Fidesztől, az adott esetben könnyítheti a baloldal dolgát.