Mégis lesz felelés a szakiskolákban

2012.09.20. 19:00
A szakiskolai kerettanterv-tervezet nem tartalmaz a tanulói teljesítmény értékelésére olyan javaslatot, amely a feleltetést, a dolgozatírást elveti – közölte az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI).

Az OFI közleménye szerint a tanulói teljesítmények évközi értékelése kötelező, ez alól a szakiskolai képzés sem kivétel. A szakiskolai kerettanterv-tervezet nem tartalmaz az értékelésre vonatkozóan olyan javaslatot, amely a feleltetést, a dolgozatírást elveti.

Mint írták, a szakiskolában a hagyományos számonkérés elmaradását tényként közlő cikkek szerzői írásuk forrásanyagaként nem a szakiskolai kerettanterv-tervezetet, hanem az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) munkatársai által 2012 júniusában szervezett szakmai előadássorozatának prezentációs- és vitaanyagát használták. Ebben az anyagban az OFI arra tesz javaslatot, hogy a hagyományos értékelés során megszerezhető jegyek mellett – az egyéni fejlődést is figyelemmel kísérő és díjazó – fejlesztő értékelés alapján határozzák meg a szakiskolákban a tanulók eredményeit.

Az OFI arra biztatja a szakiskolák pedagógusait, hogy a diákokat a tanórák során számtalan helyzetben (és módszerrel) próbálják meg értékelni, mert a folyamatos értékelés (és a sokrétű módszertani megoldások) által a tanulók rejtett(ebb) képességei is felszínre kerülhetnek (például kommunikációs és szociális kompetenciák, team-munkában való részvétel).

A szakiskolai kerettantervek célul tűzik ki, hogy az egyes tantárgyi tartalmak elsajátításán keresztül valósuljon meg a közösség fejlesztése, amely nemcsak a szakiskolai munka eredményességének javulást hozza magával, hanem közvetve és közvetlenül is hat(hat) a társadalmi felzárkóztatás eredményességére és társadalmi összetartozás érzésének erősödésére.

A Magyar Nemzet szerdán arról írt: a nyilvánosságra hozott szakiskolai kerettanterv szerint a szakmunkásképzők diákjainak a jövőben nem kellene felelniük és dolgozatot írniuk, hanem az órai munka alapján kapnának jegyeket.

A lap szerint az úgynevezett fejlesztő értékelésnek a lényege, hogy nemcsak a szigorúan vett szaktárgyi tudást, hanem a tanuló önmagához mérhető fejlődését, szorgalmát is osztályozzák. A változtatás azt szolgálná, hogy a gyengébb képességű diákoknak legyen esélyük sikereket elérni a tanulásban.