Árpád
-2 °C
3 °C

Így reklámoz az állam

2014.03.17. 11:56

Ebben a választási ciklusban jóval koncentráltabban, a piacot erőteljesebben torzítva költi el reklámpénzét az állam, mint az előzőben – derül ki a Mérték Médiaelemző Műhely legfrissebb, a 2008-as és 2012-es állami reklámköltéseket összehasonlító tanulmányából.

A tanulmány szerint az állami költés mértéke nem változott jelentősen, viszont sokkal egyoldalúbbá vált. A két vizsgált év között jelentősen átalakult a szektorok részaránya az állami reklámköltésben. Négy év alatt a televízió részesedése 41 százalékról 25 százalékra esett (ez még a TV2 tulajdonosváltása előtt volt), ugyanebben az időszakban a közterületi piac részesedése 10 százalékról 25 százalékra nőtt. A közterületi piacon a Fideszhez közel álló befektetők jelentős tulajdoni hányaddal bírnak – írják a tanulmány szerzői.

Míg 2008-ban elsősorban a széles közönséghez eljutó médiumoknak volt a legnagyobb részesedése az állami hirdetések piacán, 2012-ben azoknak, amelyek a jobboldalhoz közel állnak.

Pár példa:

  • 2008-ban a második legnagyobb értékben állami hirdetéseket megjelenítő, az MSZP-hez közel álló Népszabadság bevételeinek 14,1 százaléka származott ebből a forrásból, ez az összes napilapban közölt állami hirdetés bevételeinek 12,7 százaléka volt. 2012-ben a második helyezett, kormányközeli Magyar Nemzet reklámbevételeinek 44,2 százaléka jött az államtól, ami a napilapos állami hirdetési büdzsé 22,3 százaléka volt.
  • A napilapok között az első helyen mindkét évben a Metropol állt, de ennek részesedése is drámaian nőtt: 12,8-ról 49 százalékra.
  • 2008-ban az inkább baloldalinak tekinthető HVG reklámbevételeinek 4 százaléka származott állami hirdetésekből, 2012-ben a konzervatív szemléletű Heti Válasznál ugyanez az arány 40,6 százalékos volt.

Az elemzés készítői az adatok láttán a következő megállapításra jutottak:

Összességében azt láthatjuk, hogy az állam piactorzító szerepe erőteljesebbé vált. Különösen hangsúlyos ez abból a szempontból, hogy a vizsgált időszakban a gazdasági válság hatására visszaestek a kereskedelmi bevételek is; a baloldalhoz közelálló médiumokat így kettős veszteség érte, a jobboldali kötődésűek ugyanakkor különösebb megrázkódtatás nélkül vészelhették át ezt az időszakot, hiszen a kieső kereskedelmi bevételeket legalább részben pótolták az állami források.

Már 2008-ban is voltak jelei annak, hogy az állami hirdetők inkább kedveznek a kormánnyal nem túl kritikus médiumoknak. Ez a jelenség 2012-re uralkodóvá vált, az adatok bizonyítják, hogy a politikai szempontoknak növekvő szerepe van az állami reklámköltésben, az állam torzítja a hirdetési piacot.

A teljes tanulmányt ezen a linken olvashatja el.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?