Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

55 perc alatt értek ki a tömegverekedéshez

DBELO20120401026
2014.06.06. 09:22 Módosítva: 2014-06-06 09:22:09
Több levelet is kaptunk keddi cikkünkre, ami az ősszel élesedő központi 112-es segélyhívó rendszerről szólt. Egy Gödöllő melletti tömegverekedéshez például 55 perc alatt értek ki a rendőrök úgy, hogy először eltévesztették a várost, a közeli rendőrőrsön pedig még nem is tudtak az esetről.

Szeptembertől elvileg minden 107-es hívást a 112-es egységes segélyhívó rendszer miskolci vagy szombathelyi országos központjában fogadnak majd. Úgy tűnik, egyre több ember gondolja azt éles helyzetben, hogy érdemes a 112-t hívni a mentők, a rendőrség vagy a katasztrófavédelem helyett, de nem mindig járnak jól. Egy abszurdba forduló történet azt mutatja, bőven lenne még mit javítani a rendszeren. Egy olvasónk ezt írta:

Így működik majd a 112

Ősztől előbb a 107-es rendőrségi hívásokat kapcsolják a szombathelyi és a miskolci országos hívásfogadó központba, majd a katasztrófavédelemhez (105) érkező hívások is ide futnak, legvégül kapcsolódik az egységes rendszerhez a mentőszolgálat (104).

A 112-es hívószám évek óta elérhető. Ezen a számon a rendőrség megyei ügyeletei jelentkeznek, és ők kapcsolnak át a mentőkhöz vagy a tűzoltókhoz. Tavaly ősz óta már kísérleti üzemet folytatnak Komárom, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén és Vas megyében: a 112-re érkező hívások innen már tényleg az országos központba érkeznek.

Az egységes 112-es segélyhívó miskolci és szombathelyi központjában 850 ember dolgozik, egy-egy műszakban 160 operátor lesz szolgálatban. Az ő elsődleges feladatuk, hogy kiszűrjék a fals hívásokat (ez a hívások kb. 60 százaléka). Éles helyzetben fel kell venniük a legszükségesebb adatokat, amelyek valós időben jelennek meg a rendőrség, a mentők vagy a katasztrófavédelem tevékenységirányító központjában. Részleteket ebben a cikkünkben olvashat.

Körülbelül 2 hónapja egy Gödöllő melletti kisebb városban az egyik szórakozó hely előtt kitört egy tömegverekedés. Kb. 10-15 ember esett egymásnak hajnali 2-kor. Az egyik ismerősöm hívta a 112-t, hogy verekedés van, jöjjenek azonnal. Először is a diszpécsernek fontosabb volt, hogy mi az ő száma, minthogy hol történik az eset. Miután túljutottak ezen a problémán, megadta a pontos címet. Közben kint az utcán eltört két embernek az orra.

Kb. 15-20 perc múlva visszahívták az ismerősöm a központból hogy ott állnak Pesten, ugyanolyan nevezetű utcában a VIII. kerületben, de ott nincs senki. Megint adatfelvétel címpontosítás, várakozás, sehol semmi. Az ismerősöm felhívta újra a 112-öt hogy mégis merre vannak, mert az első bejelentés kb. 30 perce történt, a gödöllői kapitányság meg kb. 10-12 perc autóval. Azt mondták úton vannak, nyugodjunk meg.

Közben kint a balhé már csillapodott, de azért még ordibáltak meg fenyegetőztek. Erre a barátom megúnta, felhívta a gödöllői kapitányságot, akik akkor még nem is hallottak erről a bejelentésről, de azonnal elindultak. Ezután megjelentek 8 rendőrautóval, és akkora már persze mindenki eltűnt. Az első bejelentés után 55 perccel érkeztek meg a rendőrök. Ennyi idő alatt akár kint le is mészárolhatták volna egymást.

Az ügyben megkerestük a rendőrséget és az ESR-112 sajtószolgálatát is, de nem kaptunk választ tőlük.

Egyik másik olvasónknak április közepén egy délután a buszmegállóban lopták ki a farzsebéből a pénztárcáját, de ezt csak az eset után 10-15 perccel vette észre. Ő is a 112-vel próbálkozott:

Percekig csörgettem, nem vették föl. Hívtam a 107-et, azt is percekig csörgettem, nem vették föl. Újra hívtam még egyszer mind a kettőt, de hosszú percek (2-3-4) után sem vették föl egyiket sem. Végül járőrökbe botlottam, és ők segítettek. Eltessékeltek a legközelebbi kapitányságra feljelentést tenni és megnyugtattak, hogy ha szerencsém van, ismerik már jól a rendőrök az ilyesmikre szakosodott bandákat és tagjaikat.

Egy másik olvasónk eléggé megtapasztalhatta, mi a különbség, ha a 112 után mégiscsak közvetlenül a mentőket hívja a 104-en. Szerinte a 112-es központban abszolút nincsenek tisztában a helyi sajátságokkal, nem ismerik a budapesti közterületeket, metrómegállókat, villamosvonalakat:

Két hónapja a Népligeti metrómegállónál egy rosszul szituált úr feküdt a park sarkában, akinek láthatóan betörték az orrát, amiből erősen folyt a vér. 112-t hívtam, 6 és fél perc után vették fel kora este. A diszpécsernek gőze nem volt arról, mi az, hogy Népliget, sőt, még ő volt felháborodva, hogy neki utcát és házszámot mondjak. Nagyjából 3 perc meddő vita után átkapcsolt a mentőkhöz, akik teljesen képben voltak.

Ugyanez az olvasónk egy egy évvel ezelőtti esetnél is azt tapasztalta, hogy a mentők diszpécserközpontjában inkább  képben vannak:

Vérző fejű, közepesen ittas, feltehetőleg hajléktalan úrnak kellett orvosi ellátás, aki az 1-es villamoson szeretett volna utazni, de a fejéből lassan szivárgó vérrel mindent összekent. A villamosvezető értesítése után (aki mellesleg abszolút a helyzet magaslatán volt) rávettük a kedves utast hogy szálljon le és várja meg velem a mentőt. A 112-t hívtam, este 9 felé, 5 perc kapcsolási idővel a diszpécser nem tudta azonosítani a Hidegkúti Nándor Stadion villamosmegállót. Szerencsére voltak a megállóban olyanok, akik tudták az itt lévő keresztutcákat. Végül átkapcsoltak a mentőkhöz, akiknek ismét el kellett mondani a címet és az esetleírást is (nekik már a villamosmegálló is elég volt) és végül 20 perc alatt kijött egy esetkocsi.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?