55 perc alatt értek ki a tömegverekedéshez

DBELO20120401026
2014.06.06. 09:22 Módosítva: 2014.06.06. 09:22
Több levelet is kaptunk keddi cikkünkre, ami az ősszel élesedő központi 112-es segélyhívó rendszerről szólt. Egy Gödöllő melletti tömegverekedéshez például 55 perc alatt értek ki a rendőrök úgy, hogy először eltévesztették a várost, a közeli rendőrőrsön pedig még nem is tudtak az esetről.

Szeptembertől elvileg minden 107-es hívást a 112-es egységes segélyhívó rendszer miskolci vagy szombathelyi országos központjában fogadnak majd. Úgy tűnik, egyre több ember gondolja azt éles helyzetben, hogy érdemes a 112-t hívni a mentők, a rendőrség vagy a katasztrófavédelem helyett, de nem mindig járnak jól. Egy abszurdba forduló történet azt mutatja, bőven lenne még mit javítani a rendszeren. Egy olvasónk ezt írta:

Így működik majd a 112

Ősztől előbb a 107-es rendőrségi hívásokat kapcsolják a szombathelyi és a miskolci országos hívásfogadó központba, majd a katasztrófavédelemhez (105) érkező hívások is ide futnak, legvégül kapcsolódik az egységes rendszerhez a mentőszolgálat (104).

A 112-es hívószám évek óta elérhető. Ezen a számon a rendőrség megyei ügyeletei jelentkeznek, és ők kapcsolnak át a mentőkhöz vagy a tűzoltókhoz. Tavaly ősz óta már kísérleti üzemet folytatnak Komárom, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén és Vas megyében: a 112-re érkező hívások innen már tényleg az országos központba érkeznek.

Az egységes 112-es segélyhívó miskolci és szombathelyi központjában 850 ember dolgozik, egy-egy műszakban 160 operátor lesz szolgálatban. Az ő elsődleges feladatuk, hogy kiszűrjék a fals hívásokat (ez a hívások kb. 60 százaléka). Éles helyzetben fel kell venniük a legszükségesebb adatokat, amelyek valós időben jelennek meg a rendőrség, a mentők vagy a katasztrófavédelem tevékenységirányító központjában. Részleteket ebben a cikkünkben olvashat.

Körülbelül 2 hónapja egy Gödöllő melletti kisebb városban az egyik szórakozó hely előtt kitört egy tömegverekedés. Kb. 10-15 ember esett egymásnak hajnali 2-kor. Az egyik ismerősöm hívta a 112-t, hogy verekedés van, jöjjenek azonnal. Először is a diszpécsernek fontosabb volt, hogy mi az ő száma, minthogy hol történik az eset. Miután túljutottak ezen a problémán, megadta a pontos címet. Közben kint az utcán eltört két embernek az orra.

Kb. 15-20 perc múlva visszahívták az ismerősöm a központból hogy ott állnak Pesten, ugyanolyan nevezetű utcában a VIII. kerületben, de ott nincs senki. Megint adatfelvétel címpontosítás, várakozás, sehol semmi. Az ismerősöm felhívta újra a 112-öt hogy mégis merre vannak, mert az első bejelentés kb. 30 perce történt, a gödöllői kapitányság meg kb. 10-12 perc autóval. Azt mondták úton vannak, nyugodjunk meg.

Közben kint a balhé már csillapodott, de azért még ordibáltak meg fenyegetőztek. Erre a barátom megúnta, felhívta a gödöllői kapitányságot, akik akkor még nem is hallottak erről a bejelentésről, de azonnal elindultak. Ezután megjelentek 8 rendőrautóval, és akkora már persze mindenki eltűnt. Az első bejelentés után 55 perccel érkeztek meg a rendőrök. Ennyi idő alatt akár kint le is mészárolhatták volna egymást.

Az ügyben megkerestük a rendőrséget és az ESR-112 sajtószolgálatát is, de nem kaptunk választ tőlük.

Egyik másik olvasónknak április közepén egy délután a buszmegállóban lopták ki a farzsebéből a pénztárcáját, de ezt csak az eset után 10-15 perccel vette észre. Ő is a 112-vel próbálkozott:

Percekig csörgettem, nem vették föl. Hívtam a 107-et, azt is percekig csörgettem, nem vették föl. Újra hívtam még egyszer mind a kettőt, de hosszú percek (2-3-4) után sem vették föl egyiket sem. Végül járőrökbe botlottam, és ők segítettek. Eltessékeltek a legközelebbi kapitányságra feljelentést tenni és megnyugtattak, hogy ha szerencsém van, ismerik már jól a rendőrök az ilyesmikre szakosodott bandákat és tagjaikat.

Egy másik olvasónk eléggé megtapasztalhatta, mi a különbség, ha a 112 után mégiscsak közvetlenül a mentőket hívja a 104-en. Szerinte a 112-es központban abszolút nincsenek tisztában a helyi sajátságokkal, nem ismerik a budapesti közterületeket, metrómegállókat, villamosvonalakat:

Két hónapja a Népligeti metrómegállónál egy rosszul szituált úr feküdt a park sarkában, akinek láthatóan betörték az orrát, amiből erősen folyt a vér. 112-t hívtam, 6 és fél perc után vették fel kora este. A diszpécsernek gőze nem volt arról, mi az, hogy Népliget, sőt, még ő volt felháborodva, hogy neki utcát és házszámot mondjak. Nagyjából 3 perc meddő vita után átkapcsolt a mentőkhöz, akik teljesen képben voltak.

Ugyanez az olvasónk egy egy évvel ezelőtti esetnél is azt tapasztalta, hogy a mentők diszpécserközpontjában inkább  képben vannak:

Vérző fejű, közepesen ittas, feltehetőleg hajléktalan úrnak kellett orvosi ellátás, aki az 1-es villamoson szeretett volna utazni, de a fejéből lassan szivárgó vérrel mindent összekent. A villamosvezető értesítése után (aki mellesleg abszolút a helyzet magaslatán volt) rávettük a kedves utast hogy szálljon le és várja meg velem a mentőt. A 112-t hívtam, este 9 felé, 5 perc kapcsolási idővel a diszpécser nem tudta azonosítani a Hidegkúti Nándor Stadion villamosmegállót. Szerencsére voltak a megállóban olyanok, akik tudták az itt lévő keresztutcákat. Végül átkapcsoltak a mentőkhöz, akiknek ismét el kellett mondani a címet és az esetleírást is (nekik már a villamosmegálló is elég volt) és végül 20 perc alatt kijött egy esetkocsi.