Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Megváltozott a választási rendszer Budapesten

2014.06.10. 18:51

Körülbelül másfél hete nyújtotta be a kormány az új fővárosi önkormányzati választási rendszerről szóló javaslatát. Ezt időközben kétszer is módosították, mivel komoly alkotmányos problémák merültek fel a törvénytervezettel kapcsolatban. Ma a parlament 133 igen szavazattal, 53 nem ellenében megszavazta a törvénymódosítást.

Ez alapján átalakul a Fővárosi Közgyűlés, amelynek ezentúl a főpolgármester mellett 23 kerületi polgármester és 9 listás képviselő lesz tagja. A listáról a kerületek lakosságszáma alapján súlyozva osztják ki a mandátumokat.

Hogyan szavaztak a fővárosiak eddig?

Korábban a fővárosiak szavaztak a főpolgármesterre, a kerületi polgármesterre, a kerületi egyéni képviselőjelöltre, illetve egy pártlistára, amiből a fővárosi közgyűlés tagjai kerültek ki.

Mi változott?

A pártlista eltűnt, és a közgyűlés tagjai automatikusan a 23 kerületi polgármester lesznek, plusz kilenc, kompenzációs listáról bekerülő, vesztes kerületi polgármesterjelölt. A kompenzációs listára olyan szervezetek polgármesterjelöltjei kerülhetnek fel, amelyek legalább 12 kerületben tudnak polgármesterjelöltet állítani.

Kinek jó ez, és miért?

Az EP-választás eredményét nézve egyértelműen a Fidesznek kedvez ez a megkötés, hiszen az eredmények azt mutatják, hogy a fővárosban ellenzéki oldalon három, közel azonos erővel bíró formáció (DK, MSZP, Együtt) megy neki az önkormányzati választásoknak. Az a forgatókönyv pedig, hogy minden kerületben önállóan, egymás ellen indítsanak jelölteket szinte biztos, hogy a Fidesz elsöprő győzelmét hozná. Így kénytelenek lesznek ismét megegyezni. Azt pedig az országgyűlési választásokon láttuk, milyen eredménnyel bírt.

Mit tehet az ellenzék?

A Political Capital elemzése szerint az Együtt, az MSZP és a DK akkor járna a legjobban, ha 7 kerületről lemondana, azaz mindhárman állítanának jelöltet. Értelemszerűen azokban a kerületekben, ahol teljesen biztos a fideszes győzelem. A többi kerületben pedig 5-5-6 arányban jelölnének polgármestert. Így mindhárom pártnak megvan a 12 polgármesterjelöltje, tehát állíthat kompenzációs listát.

Hol lehet alaptörvény-ellenes az új törvény?

  • I.

A választójogi egyenlőség problémája a kerületek lakosságszáma közötti, akár négyszeres, ötszörös különbségek miatt merült fel. Az Alkotmánybíróság több határozatában kimondta már, hogy sérti a választójog egyenlőségét, ha a kétszeres mértéket meghaladó aránytalanság keletkezik a választókerületek lakosságában. Az egyenlőség problémáját először azzal korrigálta a Fidesz, hogy annyit módosított a törvényen, hogy a választást vesztett polgármesterjelöltekre leadott töredékszavazatokat a kerület számarányával súlyozzák majd.

A második módosítóval pedig bevezették az úgynevezett kettős többség intézményét: a közgyűlési szavazásoknál nem elég a képviselők szavazatának többsége, a határozathozatal csak akkor eredményes, ha a 23 kerületi polgármesterből legalább annyian szavaznak igennel, amennyien képesek lefedni a budapesti összlakosság több mint felét. Ez a megoldás garantálja, hogy ne szülessen olyan döntés, amely mögött nem áll a fővárosiak többsége.

  • II.

A választás közvetlensége. A Political Capital elemzése szerint mivel a Fővárosi Közgyűlés önálló népképviseleti szerv, így tagjai a választópolgárok szavazatai alapján kell, hogy elnyerjék mandátumukat. „Az új rendszer azonban legfeljebb közvetett választást eredményez: a (kisebb részt vesztes, nagyobb részt győztes) polgármesterjelöltekre leadott szavazataink eredményeznék a fővárosi mandátumokat is.” Többek szerint eleve elválaszthatatlan a két tisztség − a közgyűlési tagság és a polgármesterség −, hiszen bármelyiket veszíti el az adott politikus valamilyen okból, a másikat is elveszíti automatikusan.

László Róbert, a PC elemzője szerint a választópolgárnak a törvény miatt két eltérő, akár egymással nem összeegyeztethető logika mentén kell döntést hoznia. Példának hozta azt az esetet, ha egy választó egy független polgármestert szeretne a kerülete élén látni, a Fővárosi Közgyűlésben viszont valamelyik politikai erőt szeretné támogatni, esetleg annak többségét elősegíteni. László szerint a választó arra kényszerül, hogy döntsön, mi a fontosabb számára: „a kerülete polgármestere, vagy Budapest vezetésének politikai csapásiránya?"

Mi változott még?

A Fidesz enyhített az önkormányzati képviselőkre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokon, így például kórház- és iskolaigazgatók, valamint más intézményvezetők is lehetnek majd jelöltek.

Illetve Fodor Gábornak hála az önkormányzati választásokon is bevezetik a széles körben bírált többes ajánlás intézményét.

Mellékhatások

A választási törvény fővárost érintő módosítása szerint azokból lehet majd főpolgármester-helyettes, akik valamelyik választókerületben indultak, de nem nyertek. Emiatt van, aki már most erre játszik.

Vétójogot kaphat Tarlós István.