Lefújták a római-parti mobilgát építését
További Belföld cikkek
- Publicus: Magyar Péter és pártja megítélésének sem ártanak a hangfelvételek
- Beszólással indult a közgyűlés, a legvitatottabb kérdést pedig rögtön levették a napirendről
- Halálbüntetéspárti és hálózati személy is volt a magyar ügyvédlegenda
- Gyurcsány Ferenc kihívója a Partizánnak: Magyar Péter óta pánikol a DK vezetése
- Meggondolta magát a kormány, eltörölnék a Lex CEU-t
A főváros lefújta a római-parti mobilgát építési tervét, derült ki abból a végzésből, amelyben a vízügyi hatóság megszünteti a gát engedélyezési eljárását. Mégpedig annak a tervezőcégnek a kérésére, amely a főváros projektjét valósítja meg.
Az Index kérdésére Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes levelében hangsúlyozta, hogy a gátépítést nem hogy leállítják, de egyenesen még nagyobbat terveznek a Római-partra és környékére.
- A teljes csillaghegyi öböl és az Aranyhegyi- és Barát-patakok torkolata környékén is mobilgátat építenének.
- 110 centivel magasabb lenne a gát, hogy ezzel igazodjon a különösen magas 2013. nyári árvíz miatt megemelt mértékadó árvízszinthez.
A főváros tehát teljesen új mobilgátat tervez, ezért leállították a jelenleg futó engedélyezési eljárást.
A közel három éve tartó hercehurca ezen fordulója 1 105 000 forintba került Budapestnek, ennyit kér a hatóság az elindított, de végül a kérésre be nem fejezett munkáért.
Tarlós szembemenne a szakértőkkel?
A mobilgát körüli iszapbirkózás ezzel tovább folytatódik. A mobilgát ötletét a kezdetektől támadták, mivel a természetes viszonyokhoz közel álló partszakaszt fel kellett volna számolni, a fákat ki kellett volna vágni, hogy a gát talapzatát alkotó töltést megépíthessék. Ezzel a Római elvesztette volna a ma is ismert, természetközeli jellegét és természetes vegetációja jó részét.
Tarlós István korábban azt nyilatkozta, egyetlen tanulmánytól teszi függővé, hogy megépítik-e a sokat támadott védművet: hogy mit mond a témáról az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF). Az OVF állásfoglalása köztes megoldást javasolt: legyen mobilgát, de ne a parton, hanem beljebb, a kerítések vonalában. Ez az állásfoglalás a parti állapotok megmaradását ígérte.
A főváros most viszont ellentmondásosan nyilatkozott az ügyben: „a teljes tereprendezésre kiterjedő új terveken alapuló eljárás előkészítését” ígérték. A bizottság állásfoglalását pedig úgy fordították le, hogy a szakértők támogatták tervüket a partra építendő mobilgáttal.
Ha Tarlós István valóban így építteti meg a gátat, azzal szembemegy a szakértők állásfoglalásával. Ahogy beszámoltunk róla, az OVF azt írta:
A mobil fal megépítését úgy kell végrehajtani, hogy a parthasználat és ezzel a terület használati értéke növekedjék, aminek kulcsa a parthoz való hozzáférés biztosítása. A jelenlegi part természeti értékeinek minél teljesebb megőrzése a cél.
Az Országos Vízügyi Főigazgatóság korábban nem látta elégségesnek azt, ahogy a főváros eddigi tájékoztatta a közvéleményt, így azt is rögzítik:
A műszaki és tájépítészeti terveket egymástól elválaszthatatlanul kell a lakossággal illetve a közvéleménnyel megismertetni.
Ebben a pontban a főváros biztosan nem változtatott a gyakorlatán. A folyamat leállításáról ugyanis egy kiszivárogtatott végzésből értesült az Index.
Tarlós István nyáron 2016 nyarára ígérte az új gátat.