Eleonóra
0 °C
12 °C

Így épült fel Simicska médiabirodalma

2015.02.06. 14:36 Módosítva: 2015-02-06 14:50:52

Simicska Lajos a Forbes listája szerint a 16. leggazdagabb magyar. Orbán Viktor egykori barátjáról, kollégiumi társáról mindenki tudja, hogy nagy befolyása van – de ez jóval nagyobb, mint amit a cégadatok mutatnak. Simicska nevén csak öt cég van, de az egykori Fidesz-pénztárnoknak és APEH-elnöknek sok cégen és személyen keresztül van hatása különböző szektorokra.

A kilencvenes évek közepén az ő érdekeltségébe tartozott a privatizált Mahir, ami a közterületi reklámfelületek értékesítésével nemcsak komoly bevételre tett szert, de jelentősen befolyásolni tudta azt, hogy ki és hol hirdethessen a választási kampányokban. Simicska a Mahirt tulajdonoló B-Reklám Kft.-ben lévő tulajdonrészét ugyan eladta, de a cégben továbbra is vezető pozíciót tartott meg.

Médiabirodalmát a Fidesz által 2002-ben elveszített választások után kezdte el kiépíteni. Abban az időben a Fideszen belül általános volt az a nézet, hogy az ellenséges médiakörnyezet miatt veszítették el a választást.

A kiindulópont a Magyar Nemzet volt, amit már 2000-ben megvett a Mahir – az akkori hírek szerint egymilliárd forintért. Az „új Magyar Nemzet” a régi Magyar Nemzet és a szintén a Mahirhez tartozó Napi Magyarország összeolvadásával, nagyrészt az utóbbi újságíróival alakult meg.

2003. január 2-án indult el a Hír televízió. A tévé első vezérigazgatója Borókai Gábor volt kormányszóvivő lett. A Hír TV Zrt. alaptőkéjét 2003 februárjában, három új tulajdonos bevonásával 20 millióról 376 millióra emelték meg. 2004 márciusában Töröcskei István, a Pro-Aurum Vagyonkezelő Rt.-vel és az Inforg Rt.-vel szerzett 100 százalékos tulajdonrészt a cégben.

2007. március 15-én a Hír TV és a Magyar Nemzet közösen hozta létre a Lánchíd rádiót. A rádió 2011-ben és 2013-ban több frekvenciapályázaton is sikeresen szerepelt, így ma az ország jelentős részében fogható.

Simicska Lajoshoz köthető a Class FM kereskedelmi rádió is, ami 2009. november 19-én kezdte meg műsorát, miután az ORTT pályázatán elnyerte a Danubius rádió országos frekvenciáját. A rádiót a Simicska bizalmasához és üzlettársához, Nyerges Zsolthoz köthető Advenio Zrt. indította. A Népszabadság 2014-ben írta meg, hogy a Class FM is bizonyíthatóan Simicska érdekeltségébe került, miután akkorra ő lett az Advenio legnagyobb részvényese. A cégben  Nyerges Zsolt mellett kisebbségi tulajdonos a Lánchíd Kereskedőház Kft., ami Nyerges Zsolt és a Lánchíd Rádió Kft. tulajdonában van. A másik kisebbségi részvényes a 10 PRO-AURUM Vagyonkezelő Zrt., ami a Pro A, a Pro B, valamint a NEO-MET Ingatlanforgalmazó és Vagyonkezelőn keresztül részben szintén Simicskáé.

A Class FM-et tulajdonoló Advenio az Infocenter.hu médiacsoport része. Az Infocenter működteti a Lánchíd rádiót, és ez a cég adja ki a Heti Választ is. Az Infocenter 96 százalékban Nyerges Zsolt tulajdona. Ez a cég 2010-ben több áttételen keresztül részesedést akart szerezni az RTL Klubban is, de ajánlatukat visszavonták a megváltozott piaci környezetre hivatkozva.

Simicska Lajoshoz tartozik az ingyenes terjesztésű,  napi 300 ezer példányban megjelenő  Metropol című újság is. A  Metropolt 2011-ben vette meg a magyar piacról kivonuló svéd kiadótól a Megapolis Media Zrt., amit előtte két nappal jegyeztek be 81 millió forintos tőkével. A cég egyetlen részvényese a Mahir Cityposter Kft. ügyvezetője, Fonyó Károly, Simicska Lajos munkatársa.

A Kreatív  számításai szerint  2012-ben a médiaportfólióba tartozó Hír tévé, a Class FM, a Lánchíd rádió, a Magyar Nemzet, a Heti Válasz, a Metropol és hat közterületi cég 27,6 milliárdos értékesítésből származó nettó árbevétel mellett 4,8 milliárd forint nyereséget termelt a tulajdonosoknak.  

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!