Így telt a taxikalipszis első napja

2016.01.18. 23:17

Váratlanul tartalmas nap volt a hétfő a fővárosban: taxisblokád, dugó, követelések, üzengetések, tárgyalások, szívás. Ha nem tudta nyomon követni, hogy miért nem tud eljutni A-bó B-be a fővárosban, vagy hogy miért volt csupa sárga minden hírportál nyitóoldala, itt egy kis puska, hogy mi is történt a taxikalipszis első napján.

  • Azt már a múlt héten lehetett tudni, hogy valami  Uber-ellenes akcióra készülnek a taxisok, mert a Facebookon arra bíztatták a sofőröket, hogy fényképezzék le az Uber sofőröket és a kocsijuk rendszámát.
  • Hétfőn elvileg 11 órától jelentettek be tüntetést a Városháza elé, ehhez képest már hajnalban úgy 40 sárga autó torlaszolta el a Bajcsy-Zsilinszky utat a Deák térnél, egy-egy sávra szűkítve a forgalmat. Később a tüntető taxik száma nagyjából százra bővült.
  • A blokád elég hamar teljesen lebénította a belvárosi közlekedést, a kis körúton, a Bajcsy-Zsilinszky úton és az Andrássy úton is állt a forgalom, a 9-es busz hatalmas késésekkel ment, a 105-ös buszt pedig elterelték. 

Miért blokkolnak a taxisok?

Röviden azért, mert tök nagy versenyhátrányt jelent a taxisoknak, hogy nekik nagyon sok és szigorú előírásnak kell megfelelniük, az Uber sofőröknek pedig nem, pedig ugyanazt csinálják. Pontosabban csinálhatták addig, amíg a taxisok ki nem lobbizták a 2015-ös taxisrendeletet, ami szerint az Ubernek is ugyanolyan szabályokkal és ugyanolyan tarifával kellene szállítaniuk,mint a taxiknak, vagyis taxikká kellene válniuk. De nem váltak, az Uberesek ugyanúgy ubereznek, pedig ez elvileg már illegális. Közben az a pletyka járja, hogy az Uber tárgyal a kormánnyal egy olyan szabályozásról, amiben nem kerülnének egy kalap alá a taxisokkal.

A taxisok azt szeretnék, hogy a hatóságok vagy lépjenek föl erélyesebben a vetélytársakkal szemben, vagy lazítsák a taxisokra vonatkozó szabályokat, például a 2013-ban bevezetett fix tarifát, ami amúgy eléggé bejött a taxitársaságoknak. 

  • Az eredetileg bejelentett helyszínen, a Városház utcában, a főpolgármester hivatala előtt is voltak taxik, nem sokkal 11 óra után pedig a sofőrök 5 fős delegációja be is mehetett, hogy tárgyaljon Tarlós Istvánnal. Akinek ki kellett őket ábrándítania, a fővárosnak ugyanis nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az Ubert betiltsa vagy lekapcsolja. De azért elmondta, hogy a taxis rendeletnek az Uber nem felel meg, a fővárosnak pedig az a célja, hogy azt mindenki betartsa. 
  • A taxisok a NAV-hoz és az NGM-hez is akartak vonulni, ezek viszont végül elmaradtak. Találkoztak viszont Fónagy Jánossal, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárával, aki elmondta nekik, hogy a kormány a szabályosan dolgozó taxisok oldalán áll és a jövőben is mindent meg fog tenni, az utasok biztonságárt és a taxisok megélhetéséért.
  • Lázár János hétfőn azt nyilatkozta, hogy a kormány szerdán tárgyal majd a taxishelyzetről és minden javaslatot mérlegelni fognak.
  • Nincs viszont mindenki a taxisokkal a jobboldalon, a Századvég elemzője és Habony Árpád üzlettársa, Lánczi Tamás politológus például azt üzente a taxisoknak, hogy a szocializmusnak 26 éve vége van, úgyhogy hagyják abba a rinyálást, és ne gondolják, hogy egy két rendelettel meg lehet szüntetni egy szolgáltatást, ami nem tetszik valakinek. Ami, lássuk be, elég ironikus valakitől, aki a Fidesz-kormánynak ad tanácsot.
  • A tüntetők este felé a rendőrségre mentek, hogy hivatalosan engedélyt kérjenek és szerdáig elhúzzák a demonstrációt. A rendőrség tudomásul vette ezt, szóval elvileg szerdáig marad a blokád a belvárosban.
  • Hogy egy szerdáig tartó tüntetéssel sikerül-e elérniük, hogy valaki betiltsa az Ubert, az biztos, hogy eddig remek ingyenreklámot csináltak legnagyobb ellenfelüknek, a blokád alatt ugyanis az Uber a legtöbbet letöltött alkalmazássá ugrott előre az Apple App Store-ban.