A tanárok többsége nem tud komplex természettudományt tanítani

2017.02.02. 06:49

A tanárok többsége nem volt felkészülve a komplex természettudomány oktatására - írja az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) felmérése alapján a Magyar Hírlap. 

A felmérés azt vizsgálta, hogy miként oldották meg a tanárok a szakgimnáziumokban 2016 szeptemberében új tantárgyként bevezetett komplex természettudomány tanítását az első időszakban.

A tanárok nagy része nehezen boldogult a feladattal, a jelenségek különböző tudományterületek összekapcsolásával történő értelmezését igénylő tantárgyat többnyire továbbra sem tematikus, hanem tantárgyi bontásban oktatják.

A felmérés szerint "az általános szemlélet- és módszerváltáshoz valószínűleg intenzív szakmai továbbképzésekre és hosszabb előkészületekre van szükség. A kezdeti bizonytalanság és a megvalósításban kapott nagymértékű szabadság megélhető egyfajta sokként is, ugyanakkor izgalmas szakmai kihívást is jelenthet az érintett intézmények és a pedagógusok számára, a válaszok szerint mindkettő jellemző".

Az OFI tavalyi online kérdőíves felmérése az intézet honlapján olvasható. Az online kérdőíveket több mint ötszáz olyan, fizika-,kémia-, biológia-, földrajztanár töltötte ki, aki szakgimnáziumban heti háromórás komplex természettudomány tantárgyat tanít. A tervek szerint a tanév második felének tapasztalatait is összegzik majd -  írja a lap. 

Egy tanár olvasónk megjegyzése a hírhez: "Magyarországon sosem volt integrált természettudományos tanárképzés, tehát azt vizsgálni, hogy tudnak-e a tanárok integrált természettudományt tanítani, marhaság. Nem tanultak ilyet. Tapasztalatból tudom, hogy két természettudományos szak egyetemi elvégzése is nehéz, a rengeteg ismeret miatt."

Több tanár olvasónk jelezte, hogy nem igaz, hogy nincs ilyen képzés. Ez a környezettan.