Judit
3 °C
7 °C

Babos Tímea kellett, hogy nehezebb legyen lopni a repülőtéren

DSC 0503
2018.02.10. 18:20

Fokozott rendőri jelenléttel igyekeznek visszaszerezni a csomagjaikat féltő utasok bizalmát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az elharapózott csomaglopások miatt. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) minden egyes érkező vagy induló géphez két munkatársát küldi, hogy felügyeljék a ki- és bepakolást.

Jól jött Babos posztja

Januárban hirtelen annyi lett a pórul járt utas, hogy a dél-koreai nagykövetség nyilvános posztban figyelmeztette a Budapestre látogatókat az értékeiket fenyegető repülőtéri veszélyre. Elmondások szerint már ezután is intenzívebb lett a figyelem a repülőtéren, de igazán nagy lökést Babos Tímea adott a nyilvánosságnak, amikor bejegyzésben írt arról, hogy az ő csomagját is megdézsmálták. 

„Mi léptünk kapcsolatba Babos Tímeával a sajtóban megjelent hírek nyomán” – mondta el Bráda Balázs a repülőtéren szombaton. (Ezek szerint mégis előfordul, hogy a rendőrségen rendőrségi minőségükben is olvashatnak újságot, ellentétben a legfőbb ügyészséggel.) Az RRI rendőr alezredese jelen volt a szombat hajnali házkutatáskor is, amikor a repülőtéren dolgozó 22 és 25 éves gyanúsítottak otthonaiban megtalálták a teniszcsillagtól ellopott ékszereket és parfümöt. 

A csomagkezelés körülményeinek felderítésekor sikerült öt, majd két főre szűkíteni a lehetséges elkövetők körét, így jutottak el a vecsési és monori 22 és 25 éves gyanúsítottakhoz, akik ellen eljárás indult, jelenleg szabadlábon védekezhetnek.

Bráda szerint azonban szó sincs arról, hogy egy ismert személy elleni lopás kellett ahhoz, hogy a rendőrség érdemben fellépjen a repülőtéri lopásokkal szemben: bármilyen sértett jelzi hogy a csomagját kirámolták, kivizsgálják az esetet. Elmondása szerint az elmúlt években is indultak eljárások lopás miatt repülőtéren dolgozókkal szemben, bár konkrét adattal a helyszínen nem tudott szolgálni.

Hogy az ismertség számít-e, arról van tapasztalatuk azoknak az utasoknak, akik többedmagukkal jártak pórul január 19-én – az ügyről a 444.hu írt részletesen. Egy házaspár az ékszerdobozában lévő jegygyűrűjét veszítette el, és kiderült, többeknek rámolták ki a bőröndjét ugyanakkor. „Végül külön kérésemre átirányítottak a földi kiszolgálókhoz. Itt ért a legnagyobb sokk: amikor előadtam a problémámat, és megkérdeztem a vonal másik végén lévő hölgyet, hogy mit lehet tenni, a reakció szó szerint az volt:

Semmit.

Sajnos a beszélgetés további részében sem változott a hozzáállás: lekezelő, a problémát eltussoló válaszokat kaptam, nem is biztos, hogy Budapesten történt, és különben is, ők nem tudnak vele mit tenni, jelezzük az RRI-nek (ami addigra már megtörtént), egyáltalán minek hagytuk az ékszert a csomagban" – idézte fel a férfi a kevéssé konstruktív hozzáállást.

A gép gyomra a gyenge pont

„Ha eltűnt valami a csomagból, mindig tegyenek bejelentést a repülőtéren. Ha megvannak a pontos adatok a járatról, vissza tudjuk követni a csomagok útját” – mondta ezzel szemben Hardy Mihály. A Budapest Airport szóvivője szerint akár az indulásnál, akár az érkezésnél dézsmálták meg a csomagokat, a bejelentés eljut hozzájuk és érdemben ki tudják vizsgálni az ügyet, mert

A csomagok a becsekkolástól a gép rakodóteréig kamerák előtt vannak.

Ezen az úton sehol sem lehet hozzájuk férni, hogy kirámolják őket. Kivéve a gép hasát. Ott ugyanis többnyire nincs kamera. Ennek bekamerázása viszont nem a repülőtéren, hanem a légitársaságokon múlik. A British Airways vagy az izreali EL-AL utasaitól nem is érkezett még ilyen panasz. Elvileg felmerülhet a testkamerák használata is a gép rakodóterében, ennek lehetővé tételéhez azonban Hardy szerint hatósági beavatkozás is kell.

Az elmondások alapján úgy tűnik, a lopáshoz két ember együttműködése elég: lopni ugyanis csak a gép hasában lehet be- vagy kirakodásnál, de ez időigényes. Így szükséges, hogy a szalag alján álló kolléga megfelelő türelmet tanúsítson, amikor azt látja, hogy a bőröndök pakolása a gépen az indokoltnál lassabban halad.

Befele mindenkit, kifelé párat

A repülőtér munkatársai éppúgy átesnek minden ellenőrzésen, mint bármelyik utas. Ez a repülésbiztonságot szolgálja, hiszen így lehet csökkenteni az esélyét annak, hogy bárki fegyvert, bombát csempésszen a gépre. (A 2015 őszén Egyiptom felett felrobbantott orosz utasszállítónál a földi személyzet egyik tagja is kellett ahhoz, hogy a bomba a gépre jusson.)

A vizsgálat még alaposabb is, mint egy átlagos utasnál, egy szolgálati folyosón áthaladva repülőtér szombati bejárásakor még robbanóanyag nyomát figyelő detektorral is átvizsgálták az újságírók övtájékát és a tenyerét.

Kifelé azonban – hiszen ez már nem játszik szerepet a repülésbiztonságban – csak szúrópróbaszerűen ellenőrzik az alkalmazottakat. Egy ilyen vizsgálat rendszeresítése jelentősen lelassítaná a munkát és nagyobb személyzetet is igényelne.

A Budapesr Airport láthatóan felismerte, hogy szükség van az ügy nyilvános kezelésére, a bizalom visszaszerzése érdekében. Néhány nappal ezelőtt még a felelősség hárítása volt erősebb. Akkor azzal érveltek, hogy a csomagok kezelését nem is a repülőtér, hanem az ott működő négy alvállalkozó cég valamelyike végzi, amelyikkel az adott légitársaság szerződést köt. Formálisan ez igaz, ám az utas azt látja, hogy a csomagját a repülőtéren rámolják ki. Ráadásul a repülőtérhez kell fordulni, ha a csomaggal valami gond adódik, nem pedig a csomagkezelést ellátó valamelyik alvállalkozóhoz, az már ugyanis a repülőtér feladata, amelynek egyébként az utas a jegyárban repülőtéri illetéket is fizet.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?