Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Újabb iskola száll szembe a város leggyűlöltebb menzájával

D KOM20170308007
2018.04.25. 12:53 Módosítva: 2018-04-25 17:32:30
A Batthyány Általános Iskola után az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának is elege lett a Hungastból. A szülői munkaközösség petíciót nyújt be az iskola igazgatójának, amit eddig közel 300 szülő írt alá. A szülők szeretnék elérni, hogy lecseréljék a jelenlegi szállító céget, mivel a menza-koszt rossz ízű, és az étel nagy része a szemétbe kerül. Az ELTE kancellárja is megkapta a petíciót, a Hungast viszont még nem tud semmiféle panaszról, szerintük ők továbbra is minden tekintetben megfelelnek.

Nemrég írtunk arról, hogy az I. kerületi Batthyány Általános Iskolában fellázadtak a szülők a menza ellen, amit a Hungast Csoport, illetve annak egy tagja csinál. A Hungast Csoport mára az ország egyik legnagyobb menzás cégévé nőtte ki magát, az utóbbi években számos közétkeztetési céget vásárolt fel, és több közétkeztetési pályázatot nyert. A sajtó szerint a sikerük mögött Bánki Erik Fideszes képviselő állhat, erről már mi is többször írtunk.

Most az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájában is elegük lett a szülőknek, ott is a Hungast felelős a menzáért. A szülői munkaközösség (SZMK) megkeresésünkre elmondta, hogy ott is sokan panaszkodnak, elmondásuk szerint a helyzet odáig fajult, hogy a gyermekek nem jutnak megfelelő minőségű meleg ételhez az iskolában. Mivel nem körzeti beiskoláztatású az intézmény, a diákok a délutáni elfoglaltságok előtt nem tudnak hazajutni ebédelni,  az alsósoknak pedig a törvényi szabályozás értelmében az iskolában kell maradniuk délutánig. Továbbá az intézményben nincs lehetőség az otthonról hozott étel hűtésére, melegítésére sem.

A SZMK úgy tudja, a kiírt közbeszerzésen azért a Hungastra esett a választás, mert az övék volt a legolcsóbb ajánlat.  A munkaközösség arról informált minket, hogy az iskola igazgatója együttműködik velük az ügyben, amikor a petíció lezárul, azt továbbítani fogja az iskola fenntartójának. A Radnóti esetében nem az önkormányzat, hanem az ELTE felel a beszállító kiválasztásáért. A szülői munkaközösség szeretne aktívan részt venni az új közbeszerzési cég kiválasztásában, hajlandóak lennének akár többet is fizetni a jóízű, minőségi ételért.

A Radnóti honlapján szereplő adatok szerint jelenleg a szülők az ebédért alaptámogatással 19 napra 8000 forint körüli összeget fizetnek, a teljes ellátásért pedig, szintén alaptámogatással 13 ezer forintot. Viszont ennél nagyobb összegből gazdálkodhat a Hungast az étel előállításakor, mivel nemcsak "nagyobb támogatás", hanem "alaptámogatás" is létezik, amit a fenntartó biztosít.

Szülői panaszok: a kidobott étel a legdrágább

Az egyik szülő két héten keresztül vitetett haza ételmintát a gyerekével az iskolai menzáról. Ő is úgy véli, hogy semmilyen tekintetben nem megfelelő az étel minősége.  

A szülők az alapanyagok minőségére és az étel ízére panaszkodnak leginkább, továbbá a készételt nem tartják egészségesnek, hiányolják a korszerű táplálkozásra nevelést is. Van olyan szülő, akinek az egyébként egyáltalán nem válogatós gyereke sem eszi meg a menza-kosztot, a hiányos táplálkozás miatt pedig úgy vélik, nehezebb megfelelni az iskolában. 

Az egyik szülő elmondta, hogy nem találja olcsónak a menzát, több gyermeke közül itt kell fizetnie a legtöbbet. Van, aki elő sem fizet már a menzára, mert a gyermeke mindig éhesen jött haza. Sok diák inkább a büfében eszik, vagy otthonról visz ételt.

A Blikknek az ELTE Rektori Kabinet elismerte, hogy értesült a petícióról és a kancellárhoz is eljutott a panasz. Továbbá arról is tájékoztatták a lapot, hogy

a céggel való szerződésük a közeljövőben fog lejárni, és hogy az új közbeszerzéskor az ár mellett az ételek minősége is fontos szerepet fog játszani.

Az ELTE számunkra megküldött közleménye szerint viszont sem a Kancelláriához, sem az ELTE vezetőihez még nem érkezett hivatalos panasz, vagy petíció a menzával kapcsolatban:

Az ELTE Kancellária Központi Ügyiratkezelő Osztály vezetőjének tájékoztatása szerint 2018. április 25-ig bezárólag az ELTE egyetlen köznevelési intézményétől és a szülői munkaközösség tagjaitól sem érkezett közvetlenül hivatalos panasz, petíció az ELTE Kancellária szervezeti egységéihez, illetve az ELTE vezetőihez a közétkeztetéssel és menzai ételek minőségével kapcsolatban. 

Az ELTE által fenntartott köznevelési intézmények közétkeztetését biztosító cégek kiválasztása nem az ELTE kancellárjának vagy az ELTE  vezetőinek hatásköre. A szolgáltató cégeket az ELTE nyílt, uniós közbeszerzési eljárás keretében köteles kiválasztani.

Az ELTE Kommunikációs Igazgatósága azt viszont nekünk is megerősítette, hogy az új közbeszerzés során a szolgáltató kiválasztásakor az ételek minősége is fontos szempont lesz.  

A Hungast szerint ők minden tekintetben megfelelnek

Enyedi Csaba, a Hungast Csoport kommunikációs igazgatója arról tájékoztatott minket, hogy nem tudtak a petícióról. A cég tájékoztatása szerint a héten, a legutóbbi egyeztetésen az intézmény részéről semmiféle panasz nem érkezett a szolgáltatás minőségére. 

Mindez onnan eredeztethető, hogy cégünk minden tekintetben megfelelt és eleget tett a felek közti szerződésben foglalt kötelezettségeinek. Természetesen ettől függetlenül is mindent elkövetünk annak érdekében, hogy a vonatkozó jogszabályi környezetnek a legmesszebb menőkig megfelelve, tevékenységünket a fogyasztók általános megelégedése érdekében folyamatosan fejleszthessük. 

Egy korábbi levelükben pedig a NÉBIH-re hivatkoztak, ami a közétkeztetési főzőkonyhák, tálaló-és melegítőkonyhák élelmiszerbiztonsági és élelmiszerminőségi szempontok szerinti minősítését végzi, szóval az ételek ízével nem foglalkozik. 

A szolgáltatási területeinket és a mi szolgáltatásunkat figyelembe véve, egyértelműen az elégedett fogyasztóink vannak túlsúlyban. Kiemelendő, hogy ennek a körülménynek a hátterében mérhető, objektív adatok is vannak: a NÉBIH Minőségvezérelt Közétkeztetés Programja keretein belül cégcsoportunk konyháinak átlaga jócskán meghaladja az országos átlagot.

Megnéztük a cég által hivatkozott NÉBIH program adatbázisát, mivel a minősítés alapját adó csekklisták és az értékelések nyilvánosak. Kiderült, hogy a NÉBIH minősítési rendszere nem vizsgálja az étel ízét. Kétfajta csekklista érhető el, az egyik a főzőkonyhára, a másik a tálalókonyhára vonatkozik. Mindkettő 15 modulon keresztül értékeli a főzőkonyhát (műszaki-, higiéniai-, személyi feltételek stb.), a minőségi szempont 1 modult tesz ki, amiben a készétel állagát, vagy minőségét nem értékelik, a friss, ízfokozó nélküli, minőségi alapanyag ér pár pontot. A vizsgálaton 90-100 százalékra lehet ötös minősítést kapni, a Hungast több esetben négyes minősítést kapott.

Egyébként a NÉBIH vizsgálat értékelte 2015-ben 95 százalékosra az esztergomi kórháznak a menzáját, ami 2016-ban, közös megegyezés alapján felmondta szerződést a Hungast Esztergom Kft.-vel, mivel a kórház nem akart tovább fizetni a drága és rossz ételért.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Újabb iskola száll szembe a város leggyűlöltebb menzájával

A Radnótinak is elege lett a Hungastból, eddig közel 300 szülő írta alá az ellenük szóló petíciót. A cég szerint viszont minden rendben.

887 · Apr 25, 2018 12:53pm Tovább a kommentekhez
Facebook Comments

Fotó: Gyermekek ebédelnek az egri Ward Mária Általános Iskola Gimnázium Kollégium és Alapfokú Mûvészeti Iskola étkezõjében 2017. március 8-án. Fotó: Komka Péter / MTI.