Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Óriásit szívnak a tévében a kamupártok miatt a valódiak

2018.03.20. 15:38

A valódi pártok televíziós-rádiós reklámjainak rovására megy, hogy ezúttal egy rakás, egészen pontosan 29 párt állíthatott országos listát. Az alaptörvény rögzíti, hogy választási kampányidőszakban a tévék és a rádiók nem kérhetnek pénzt a politikai hirdetésekért, sőt, nem is válogathatnak a pártok között: ha egyet beengednek, az összes, országos listát állító pártnak meg kell adniuk a lehetőséget.

Idén újdonság volt, hogy a korábban a politikai reklámoktól ódzkodó RTL Klub is jelezte, futhatnak nála politikai reklámok.  Ez fordulatot jelentett a 2014-es döntésükhöz képest, akkor ugyanis az RTL Klub nem engedte be a kampányhirdetéseket, ahogy a többi kereskedelmi tévé sem. Ami persze kereskedelmi szempontból érthető, hiszen ilyenkor a tévé az általa értékesíthető reklámidőből ad oda ingyen időt a pártoknak, legalábbis azoknak, amelyek országos listát állítanak. Az RTL Klubon kívül az ATV, a Duna Tv, a közszolgálati tévé, a rádiók közül pedig a Class Fm fogad be ilyen reklámokat. 

Miután azonban összesen 23 párt állíthat országos listát, így a végeredmény is elég sajátos lesz. 

A pártlistát állítóknak egyenként 10 perc 13 másodperc reklámidő jut. 

És hogy miért csak ennyi időt kapnak a pártok? Röviden: azért, mert sokan vannak. 

Bővebben azért, mert a teljes kampányidőszak alatt a pártlistát állító szervezetek összesen 235 perc ingyenes reklámidőt kapnak az őket befogadó csatornákon. (Összesen egyébként 300 percet adnak a tévék politikai reklámra, de ebből a nemzetiségi listát állító jelölő szervezetek 65 percet kapnak, azaz egyenként 5 percet.) 

A tévék és a rádiók pedig nem válogathatnak, azaz minden párt hirdetését be kell fogadniuk. Így azokét is, amelyekről messziről bűzlik, hogy kamupártok. Összehasonlításképpen: 2010-ben kilenc országos pártlistát állító szervezet volt.

Persze simán lehet, hogy nem mindegyik párt ad le reklámfilmet, de a 235 percből így megmaradó reklámidőt nem lehet elosztani azok között a pártok között, amelyek élnek az ingyen reklám lehetőségével.

Az ingyen reklámokat naponta három idősávban, 6.00-8.00, 12.00-14.00 és 18.00-20.00 óra között lehet közzétenni, megszakítás nélkül, egymás  után. Egy párt egy idősávban naponta csak egyszer, idősávonként összesen legfeljebb 1 perces időtartamban, naponta összesen 3 perces időtartamban kérheti a közzétételt. Ha tehát naponta csak 1 percet reklámozza magát egy párt, akkor lényegében tíz nap alatt feléli a reklámidejét. Nyilván életszerűbb, hogy csak egy 30 másodperces szpotot ad le, és azt kéri, hogy az este 6 és 8 között menjen le. Csakhogy ez esetben is húsz nap alatt ellövi a keretét úgy, hogy naponta csak egyszer, fél percre látszik.