Keressük a legveszélyesebb gyalogátkelőket
További Belföld cikkek
- Rubik Ernő első bevételéből olyan autót vett, amelyhez ötven év után is kötődik
- Magyar Péter: Vogel Evelin nyakláncának a medáljában volt a lehallgatótechnika
- A havas tájakon kemény mínuszokra ébredhetünk
- Kigyulladt egy raktár a IV. kerületben, a tűzoltók megfékezték a lángokat
- Hadházy Ákos a Kelenföldi pályaudvaron ragadt, durva szavakkal támadt neki Lázár Jánosnak
Január utolsó hete balesetekkel indult Budapesten. Kedden reggel egy nőt gázoltak halálra Újbudán az Október huszonharmadika utcában, a zebrán, amikor pirosban futott át. Szerdán reggel pedig egy férfit két autó is elütött Újpesten, szintén egy zebránál, az esetről részletesen itt olvashatnak.
A KSH által közzétett adatok szerint a közlekedési balesetek száma aggasztóan magas, 2018 első háromnegyedében csak az autósok majdnem nyolcezer balesetet okoztak országszerte. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság szerint a gyalogosgázolások esetében általában az autósok és járművezetők hibáznak, de fontos hozzátenni, hogy a balesetek kicsit több mint egyharmadánál a gyalogos szabálytalansága a kiváltó ok.
Miután kedden halálra gázoltak egy fiatal nőt az Alleenál, egy régóta ott lakó olvasónk részletes emailben fejtegette, szerinte mennyi hiba van az Allee előtti Újbuda-központ csomópontban. Azt írta, a metróaluljáró lejáratainak elhelyezkedése teljesen észszerűtlen, a közlekedési lámpák nincsenek szinkronban, ezért a gyalogosok csak két-három piros kör után juthatnak el egyik járdától a másikig, a metrótól felvezető lift szó szerint a semmibe vezet.
Az állításokat ugyanakkor tételesen cáfolta a Budapest Közút. Szerintük a baleset idején a jelzőlámpa normál üzem szerint működött, a gyalogos villamossal érkezett, és a pirosban, figyelmetlenül ment át a járdaszigetről a Móricz Zsigmond körtér irányába. „Az eset tehát nincs összefüggésben azzal, hogy az Október huszonharmadika utcában és a Bocskai úton a két útpályát lehet-e gyalogosan egy ütemben keresztezni, vagy sem" – írták. (További érvelés a kattintásra nyíló keretesünkben, itt alább:
A hivatalos válasz folytatása
A konkrét gyalogos keresztezésnél egyébként a Fehérvári úttal párhuzamosan a 4-es villamos peronjának oldalán lévő gyalogátkelőhelyeken a Móricz Zsigmond körtér felé egy ütemben át tudnak kelni a gyalogosok. Az esettel érintett átkelőrészen a 90 másodperces ciklusidejű programon belül 23 másodperces szabadjelzés áll a gyalogosok rendelkezésére az átkeléshez, illetve alternatívaként még az aluljáró is használható lenne. A Bocskai út az olvasó által feltételezett forgalomcsökkenése sajnos nem valós, sőt az adatok szerint az M0-s autóút déli szektorában zajló, jelentős torlódásokat okozó útfelújítás jelentősen megnövelte Dél-Buda és ezen belül a két déli híd és a hozzá vezető utak forgalmát. Érezhető forgalomcsökkenés a Petőfi híd környezetében majd a tervezett Galvani híd átadása után várható, amikor az új Duna híd átveszi a szomszédos hidak (Rákóczi híd és Petőfi híd) forgalmának egy részét. Az útvonalon egyébként jelenleg is rendszeresek a közúti torlódások, így a közúti kapacitás csökkentése rövid távon nem megvalósítható. A gyalogos átvezetéseknél lehetőség szerint törekszünk arra, hogy a gyalogosok egy ütemben tudják keresztezni az útpályát, azonban ez nem minden kereszteződésben biztosítható, az egyéb kötöttségek és az osztott útpálya miatti hosszú gyaloglási távolságok miatt. A szabályok betartása esetén az ehhez hasonló sajnálatos balesetek elkerülhetőek lennének.
Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója, egy Facebook-posztban reagált a Budapest Közút közleményére:
Itt az ideje, hogy a közlekedők, közülük is a leginkább veszélyeztetett gyalogosok, biciklisek életének megóvását föléhelyezzük a közúti kapacitásnak és stratégiai szintre emeljük: olyan forgalomtechnika kell, amelynek az elsődleges célja, hogy lehetőleg egyetlen ember se haljon meg Budapest útjain. Minden más szempont ez után jön - ez triviálisnak hangik, de ahogy látjuk, a 70-es évek autóközpontú várostervezési iskolájának térnyerése óta nem ez a szemlélet.
A szerkesztőségben összegyűjtöttünk néhány – tapasztalataink szerint – kifejezetten veszélyes utat, kereszteződést.
- A Váci úton számos baleset történt, 2016 februárjában egy babakocsis nőt, 2017 decemberében pedig egy 13 éves kisfiút gázoltak el, rendszeresen nem tartják tiszteletben az autósok az Árpád út – Váci út zebrájánál lévő piros lámpákat.
- A Lehel téren a metrópótlótól tömegek szoktak átmenni a Westend felé a Lehel úton, ami a Váci út leágazása, és ahová a felüljáró is levezet. „Nincs se zebra, se lámpa, sőt, járda sincs, mégis mindenki arra megy, mert az a legrövidebb út a Westendhez."
- Felhévízi út – Ürömi út kereszteződése, mert a zebra arrébb van, itt mégis sokan kelnek át, mivel a Kolosy tér felé van a legközelebb az összes tömegközlekedés, villamosok, buszok, HÉV.
- A szentendrei „halálzebra".
- BAH-csomópont: „rendszeresen fordulnak balra a híd felől érkező autók, miközben körbe kellene menniük, nagyjából folyamatos életveszély".
- A Vérmező Krisztina körúti oldalán, a Délinél a lámpa nélküli zebra.
- És persze az örök klasszikus:
Egy komolyabb, nagyobb merítéshez most olvasóink segítségét szeretnénk kérni. Olyan zebrákra, zebra nélküli átkelőkre, kereszteződésekre vadászunk, ahol állandó az életveszély, sok a gázolás.
Kérjük olvasóinkat, erre a címre (vagy manuálisan: a tema+gazolas@mail.index.hu -ra) küldjék el nekünk a munkahely, iskola vagy kisbolt elérését túlélő túrává változtató átkelőhelyeket és a városi közlekedés veszélyzónáit, mi pedig megpróbálunk a sok szavazatot kapott helyszínekről az illetékeseknél utánajárni, miért csinálták forgalomtechnikailag a dolgokat úgy, ahogy, illetve hogyan lehetne javítani a helyzeten.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.