Menyhért, Mirjam
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Teljesen hülyének nézi klienseit az őssejtbank

2019.08.02. 09:38
Noha már jó ideje elérhetetlen az egyik legnagyobb magyar őssejtbank, a Cryo-Save, sőt, már a cégtábla is lekerült a budapesti központjukból, ahonnan szerdán papírokat vittek el, a svájci anyacég az átvert ügyfelektől még mindig megpróbál pénzt kicsikarni, és olyan levelekkel bombázzák őket, amelyeknek semmi értelmük.

Kedves Szülők! Tájékoztatjuk, hogy rendszerünk késedelmes befizetéseket regisztrált. Mellékelten találja fizetési emlékeztetőnket. Kérjük, mielőbb rendezzék fennálló tartozásukat annak érdekében, hogy elkerüljék a késedelmes fizetéssel járó kamat és adminisztrációs díj 15.750 Ft-os költségét

– így kezdődött az az email, amit a Cryo-Save egyik ügyfele, Attila kapott nemrég, jóval azután, hogy az őssejtbankos cég felszívódott. 

Júniusban elsőként adtunk hírt arról, hogy a Cry-Save magyarországi cége elérhetetlen. Később kiderítettük, hogy az egyébként papíron makulátlannak tűnő, igaz, reklámtevékenységgel foglalkozó cég munkatársai gyakorlatilag egyik napról a másikra felálltak, mert nem kapták meg a fizetésüket. Aztán bemutattuk, mi vezetett idáig, végül pedig azt tártuk fel, ki lehet a felelős mindezért.

Az Attilának küldött levélhez csatolt tájékoztató szerint a „gyermek őssejtjeinek feldolgozása, vizsgálata, krioprezervációja és tárolása” miatt (a krioprezerváció a biológiai anyagok fagyasztva tartósítása) miatt 150 forint (!) tartozása van, a cég pedig felszólította, hogy ezt haladéktalanul rendezze, vállalva ennek a 150 forint átutalásának a banki költségeit (!) is. A pénzt egy svájci cég, a Cryo-Save AG magyarországi bankszámlájára kellett átutalni. 

Attila azért is lepődött meg az emailen és a hozzá tartozó csatolmányon, mert amikor annak idején szerződést kötött a Cryo-Save-vel, hogy kislánya köldökzsinórvérét az őssejtbankban tároltathassa, előre, teljes összegben kifizette a szolgáltatás díját, azaz nem lehetne semmilyen tartozása a Cryo-Save felé. Pláne nem 150 forint. Az pedig végképp érthetetlen, hogy hogyan lesz ebből a 150 forintból közel 16 ezer. Merthogy a Cryo-Save jelezte neki, hogy amennyiben 15 napon belül nem rendezi a tartozását, 15 750 forintot kell fizetnie. 

Persze már az is csoda, hogy Attila egyáltalán észrevette a cég levelét, mivel az a spam levelek között landolt, az ügyfél postai címére nem érkezett levél.

Attila azon ügyfelek (károsultak) közé tartozik, akik figyelemmel követik a sajtóban a Cryo-Save-vel kapcsolatos történéseket. Bár a cég elérhetetlen, és nem érti, hogyan keletkezhetett 150 forint tartozása, hogy egy esetleges későbbi polgári perben ne hivatkozhasson a Cryo-Save erre a „tartozásra”, Attila átutalta a pénzt. 

A levél feladója nem a Cryo-Save magyarországi cége, hanem a svájci cég. Az a svájci cég, amely azóta, hogy szabályosan felszívódott a magyar leányvállalata, nem kommunikál érdemben az ügyfeleivel. A magyar leánycég pedig már nem csak elérhetetlen, de szerdán ki is rámolták az irodáját, a cégtáblákat leszedték

Néhány napja Attila kapott egy másik emailt, ugyanettől a svájci cégtől. A különös magyarsággal, valószínűleg fordítóprogrammal írt levél örömmel tudatja Attilával, hogy a Cryo-Save AG-nek új elérhetőségei vannak.

Örömmel tájékoztatjuk Önt arról, hogy 2019. július elején hivatalosan a következő új telefonszámokat használjuk az összes aktuális szám cseréjére a hatékonyság és a biztonság javítása érdekében a legfejlettebb központosított kommunikációs hálózattal. Kérjük, frissítse kapcsolatfelvételi adatait, és a jövőben a szokásos módon fogjuk felszolgálni az új telefonszámmal. Ezzel a lehetőséggel szeretnénk átadni a legjobb kívánságainkat és őszinte köszönetünket, hogy az évek során bizalmat tartott a CryoSave iránt. Tisztelettel rendelkezünk, hogy megbízható szolgáltatásokat nyújtsunk Önnek a virágzó kapcsolatok alakítása érdekében

– olvasható a levélben, amelyben belga, magyar, cseh, görög, olasz, holland, román, spanyol, svájci és egy brit telefonszámot is megadtak, ahol a céggel kapcsolatba lehet lépni. Az egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy egyik telefonszámon sem lehet elérni senkit.

Korábban a Cyro-Save egykori vetélytársa, a Krio Intézet anyavállalata, a FamiCord azt kommunikálta, hogy az őssejtbank pórul járt ügyfeleinek mintáját a FamiCord lengyelországi őssejtbankjában tárolják, azaz biztonságban vannak. Attila megadta a FamiCord honlapján az azonosításhoz szükséges adatait, de azóta sem kapott tájékoztatást arról, mi van a gyermeke mintájával.

 Így most már nemcsak az érdekli, hol van a minta, és viszontlátja-e a pénzét, amit a Cryo-Save-nak annak idején egy összegben kifizetett, hanem az is, kinél van a minta, nem kerülhetett-e illetéktelenek kezébe.

Nem alaptalan az aggodalma, a rendőrség ugyanis emberi test tiltott felhasználása gyanúja miatt folytat nyomozást az ügyben – ismeretlen tettes ellen.

Igaz, a FamiCord sem sieti el a válaszadást. A honlapjukon azt írták, a válaszra akár 6 hetet is várniuk kell a klienseknek, és amúgy is csak szeptemberben kezdenek el válaszolni. Mindezt angolul írták, tehát azok az ügyfelek, akik nem beszélnek angolul (nem csak magyar ügyfelekről van szó), sem érdeklődni nem tudnak, de egyéb információkat se nagyon tudnak értelmezni. 

A FamiCord tájékoztatása szerint a Cryo-Save átküldte ugyan a mintákat, de ez nem jelenti azt, hogy a Cryo-Save ügyfeleit „átvette” volna a FamiCord, ahogy azt sem, hogy minden mintát megkaptak. Olyannyira nem tiszta a helyzet, hogy a FamiCord lényegében csak azt tudja, hogy kapott mintákat, de egyéb kérdésekben nem illetékes. A FamiCord mossa kezeit, mondván: ők csak a Cryo-Save-vel kötöttek szerződést a tárolásról, minden más kérdésben a Cryo-Save-hez lehet fordulni. Ahhoz a céghez, amely elérhetetlen.