Hugó
-6 °C
10 °C
Index - In English In English Eng

Újpesti rendőrbaleset: az elhunyt járőr társát gyanúsítják

D  MI20180216004
2019.11.29. 04:55

Gyanúsítottja már van, de a nyomozást majdnem két év után sem zárták le azoknak a rendőröknek az ügyében, akik 2018. február 15-én Újpesten csapódtak egymásnak rendőrautóikkal. A baleset a Fóti út és a Leiningen Károly utca kereszteződésében történt és olyan erejű volt, hogy az egyik rendőr a helyszínen belehalt sérüléseibe, a másik három járőr pedig súlyosan megsérült. 

Az áldozat egy 21 éves rendőr, Mátyás Balázs Tamás volt, aki a IV. kerületi Rendőrkapitányságon szolgált, az autót járőrtársa – aki egyébként jó barátja is volt – K. István vezette. A másik rendőrautóban XV. kerületi járőrök ültek. 

Mivel a balesetben rendőrök voltak érintettek, a Központi Nyomozó Főügyészséghez került az ügy és halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indítottak eljárást. Az Index megkeresésére most a főügyészségen azt válaszolták, hogy a nyomozás továbbra is folyamatban van, 

az ügyben egy személy gyanúsítotti kihallgatása történt meg. 

Úgy tudjuk, hogy a meghalt rendőr járőrtársát, K. Istvánt gyanúsítják a baleset okozásával, az Indexnek erről beszélt a halálos baleset után posztumusz rendőr főtörzsőrmesterré előléptetett járőr édesapja is. Mátyás Zsolt azt mondta, hogy fia társával először tavaly decemberben találkoztak, akkor a rendőr sírva kért elnézést tőlük.

Az újpesti rendőrkapitány a találkozás után úgy fogalmazott, azzal, hogy megbocsátottunk neki, visszaadtunk egy életet. A másik két rendőrrel viszont azóta sem találkoztunk, soha nem kerestek meg minket

– mondta Mátyás Zsolt. 

Az apa szerint vitatható, hogy a balesetnek csak egy felelőse van. Fia társa egyébként azóta is rendőrként dolgozik, felépülése után nem szerelt le. A másik két rendőrről azóta sem tud semmit, „még a nevüket sem.”

A két megkülönböztető jelzés kioltja egymást

Arról, hogy a baleset miért és hogyan történhetett annak idején csak kevés részlet derült ki. Meg nem erősített információk szerint mindkét járőrautót ugyanarra a helyszínre riasztották és mindkét autó használta a kékjelzést. Azt viszont nem lehetett tudni, hogy a rendőrautók a kék lámpa mellett használták-e a szirénát is. Hivatalosan ugyanis az a megkülönböztető jelzés, ha a villogót és a szirénát is egyszerre használja a sofőr. Ha ezt mindkét kocsi használta, akkor

a két megkülönböztető jelzés kioltja egymást, és a KRESZ szerint ez olyan, mintha két civil autó találkozott volna a kereszteződésben.

Ezért is fontos szabály, hogy a megkülönböztető jelzést használó járműnek is meg kell győződnie arról, hogy megadták-e neki az elsőbbséget, mondta Borbély Zoltán, az elhunyt rendőr családját képviselő ügyvéd. A legtöbb szakértői vélemény, köztük a műszaki szakértői vélemény, azóta egyébként elkészült, tudtuk meg az ügyvédtől. Ma már az is tudható, hogy aznap éjjel egy garázda ellen intézkedő rendőr kért erősítést a központtól, két járőrcsapat pedig azonnal a segítségére indult a megadott címre. 

Úgy tudjuk, a műszaki szakértői vélemény szerint

az Opel, amiben Mátyás Balázs Tamás is ült, 68-72 km/órás sebességgel hajtott át a piroson, a ŠKODA, amiben a XV. kerületi rendőrök voltak, 93-98 km/órás sebességgel haladt át a zöld jelzésen.

A szakértő szerint az Opel és a Škoda is alig lassult vissza az ütközés pillanatára, ami egyébként olyan erejű volt, hogy Mátyás Balázs kizuhant az autóból. Vizsgálták a térfigyelő kamera felvételeit is, ami hangot nem, csak képet rögzített. Ezek alapján egyértelmű, hogy az Opel használta a kékjelzést, a Škoda esetében ezt viszont nem lehetett egyértelműen megállapítani. 

A szülők közben egyébként megegyeztek a rendőrautókat biztosító társasággal is, igaz a megállapodás csak nehezen született meg, mondta Borbély Zoltán. A társaság ugyanis kezdetben azzal érvelt, hogy Mátyás Balázs Tamás húsz százalékban felelős volt saját haláláért, mivel nem használta a biztonsági övet. „Álláspontjukon azután változtattak, miután igazságügyi szakértői véleményekkel támasztottuk alá, hogy ilyen erejű oldalirányú becsapódásnál a biztonsági öv sem védhette volna meg a Mátyás Balázst. A rendőrök pedig egy helyszínre siettek, tehát indokoltan hajtottak gyorsan”,  mondta Borbély. 

Az összeg egyébként annak a nem régiben bejegyzett alapítványnak a számlájára ment, amivel a szülők a szolgálatteljesítés közben elhunytak családját támogatják majd. 

(Borítókép: Ütközésben összetört rendőrautó a IV. kerületben a Fóti út és a Leiningen Károly utca kereszteződésében 2018. február 16-án. Fotó: Mihádák Zoltán / MTI)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport