Zalán
2 °C
8 °C
Index - In English In English Eng

Rogánék rengeteg munkát fektettek a századvéges dokumentumok eltorzításába

2020.02.05. 15:17

Hiába perelte ki a Társaság a Szabadságjogokért a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodától a kormányközeli Századvéggel elvégeztetett közvélemény-kutatásokat és tanulmányokat, azokat használhatatlan formában adta át a TASZ által képviselt újságírónak.

A per a TASZ közleménye szerint azután indult, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda csak negyed milliós költségtérítés ellenében lett volna hajlandó megmutatni Joó Hajnalkának, a HVG újságírójának azokat az anyagokat - havi 12 közvélemény-kutatást és ugyanennyi szakpolitikai tanulmányt -, melyekért összesen 6,1 milliárd forintot fizetett a Századvégnek.

Azonban hiába kötelezte tavaly szeptemberben a bíróság másodfokon is arra a minisztériumot, hogy hozza nyilvánosságra, mire költött el ilyen irgalmatlan mennyiségű közpénzt, Joó Hajnalka lényegében használhatatlan formában, hiányosan kapta meg Rogán Antal minisztériumától azokat a dokumentumokat, amelyekért pereskedett. Joó egyébként még az Origo újságírójaként részt vett abban a projektben, melynek keretében a lap kiperelt 4,1 milliárd forintért készített, összesen 22 gigabájtnyi tanulmányt a Századvégtől, melyekből kiderült, hogy nagy részük lényegében az oldalszám - azaz a kiszámlázott összeg -  szaporítására szolgáló töltelék.

A TASZ bírósági érvelése szerint az elektronikus formában meglévő iratok kiadása nem jelenthet aránytalan munkaterhet a Miniszterelnöki Kabinetiroda számára, de akkor még nem tudhatták, hogy valójában a minisztériumban igenis rengeteg munka előzi meg a kutatások és elemzések kiadását: Ugyanis a jogerős ítélettel a propagandaminisztériumba besétáló Joó Hajnalka kezébe olyan DVD-ket nyomtak, melyen

a több tízezer oldalnyi iratot előbb kinyomtatták, majd újra beszkennelték,

hogy pdf formátumban másolhassák fel a DVD-re, hogy a dokumentumokban iszonyú körülményesen, külön szoftver segítségével lehessen csak kulcsszavakra keresni (a pdf fájlokban ugyanis nem szövegként, hanem képként található meg az egyes oldalak tartalma)

A fájlokat ráadásul szoftveres védelemmel is ellátták, a jelszót pedig nem árulták el az újságírónak. Márpedig a védelem azt is megakadályozza, hogy a dokumentumokból egyes részeket ki lehessen másolni, vagy nyomtatni.

A TASZ közleménye szerint nehéz elképzelni, hogy a dokumentumok eleve ilyen kezelhetetlen és feldolgozhatatlan formában készültek el, nem pedig pl. Word szövegszerkesztőben. A jogvédő szervezet úgy számol, a fájlok átalakítására és védelemmel való ellátására akár több tucatnyi munkaórát fordíthattak, ami azért is furcsa, mert a Miniszterelnöki Kabinetiroda csak közel negyedmillió forint költségtérítésért akart betekintést biztosítani Joó Hajnalkának az iratokba, arra hivatkozva, hogy

a minisztérium dolgozóit nagyon leterhelné az iratok áttekintése és anonimizálása.

A TASZ az ügyben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordult, mert ez a gyakorlat hátráltatja a közérdekű adatok megismerhetőségét.

Joó Hajnalka egyébként azt is felfedezte, hogy az ítéletben foglaltak szerint átadandó több mint 300 tanulmány helyett csak 24 található a DVD-ken, ezt a tárca persze csak utólag magyarázta meg, mondván, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda csak 2016 januárjáig kezelte egységesen a Századvég által elkészített anyagokat, utána a minisztériumok kötöttek egy megállapodást, miszerint innentől kezdve a Századvég a tanulmányokat, kutatásokat és egyéb anyagokat közvetlenül az egyes minisztériumoknak küldi, és ezeket a propagandaminisztérium állítása szeritn már meg sem kapta.

Azaz külön-külön kellene pert indítani az összes minisztériumnál ahhoz, hogy az összes tanulmányt, közvélemény-kutatást kiadják.