Az ukrán kapitány veseproblémái miatt húzódhat a Hableány-baleset ügye
![AJO 0207](https://kep.index.hu/1/0/3199/31994/319944/31994487_b5ebd5685ae0af413d32ed3c2d0e4789_wm.jpg)
További Belföld cikkek
-
Vitézy Dávid Fantás szelfivel üzent Lázár Jánosnak
- Kiadták a veszélyjelzést: viharokkal tér vissza a nyári hőség
- Karácsony Gergely kiakadt a budapestiek nyugalmát zavaró légi taxik miatt
- Pataky Attila szerint a kisfiút felrúgó karateedző a sport eszmeiségét köpte szembe
- Hadházy Ákos: Sok ezer embert érinthet, hogy a hatóságok elutasították a gyógyszerkérelmeket
Kevesebb mint egy évvel azután, hogy a Viking Sigyn nevű szállodahajó és a Hableány összeütközött a Dunán, majd a városnéző hajó elsüllyedt, a Fővárosi Törvényszéken (magát az ügyet a Pesti Központi Bíróság tárgyalja, de az üléseket a törvényszék épületében tartják) előkészítő ülést tartott a 28 halálos áldozattal járó baleset ügyében.
A tömegszerencsétlenséggel csak egy embert, a szállodahajó ukrán kapitányát vádolják, aki a szerdai tárgyalásra már a házi őrizetnek megfelelő bűnügyi felügyeletből érkezett. Arcát az újságírók is most láthatták először, a 64 éves férfi ezúttal nem takarta el semmivel. A nyilvánosságot viszont a tárgyalóteremben sem vállalta, ezért felvételek egyáltalán nem készülhettek róla. A kapitánynak egyébként nem sokáig kellett elviselnie a sajtó fokozott érdeklődését, a Fővárosi Törvényszék ugyanis a koronavírusra való tekintettel óvintézkedést hozott, és nagyjából húsz perc után egy másik terembe terelte a sajtó munkatársait. Így egy feleakkora helyiségben mintegy ötven újságíró hallgatta és nézte egyszerre egy kivetítőn az előkészítő ülést. Az, hogy ez mégis hogyan csökkenti a fertőzésveszélyt, megkérdeztük a Fővárosi Törvényszék sajtóosztályát, amire azt írták:
A Fővárosi Törvényszék és a Pesti Központi Kerületi Bíróság saját dolgozóinak és az eljárás résztvevőinek védelme érdekében hozott óvintézkedést tegnap délután a járványügyi helyzet miatt. A Fővárosi Törvényszék erre tekintettel biztosított lehetőséget arra, hogy a sajtó munkatársai és a hallgatóság kivetítőn keresztül követhesse nyomon az előkészítő ülést, ezt azonban mindenki a saját felelősségre vállalja.
Látnia kellett a Hableányt
Az óvintézkedés után kilenc óra után nem sokkal elkezdődött az előkészítő ülés, amelyen a vádlottnak végig tolmácsoltak. A vádirat szerint a férfi 2000 óta dolgozott a svájci cégnél, 1975 óta hajózott a Duna ezen szakaszán, Budapest és Nürnberg között pedig harmadik éve vezetett.
![Viking Sigyn kapitánya távozik a bíróságról, miután óvadék ellenében szabadlábra helyezték 2019 június 13-án](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3199/31995/319955/31995599_6ec74cc5586317fdcdfd00df7fa74382_wm.jpg)
A Viking Sigyn tavaly május 29-én, nem sokkal este kilenc óra előtt futott ki az Akadémia nevű állomásról. A vád szerint a szállodahajó ukrán kapitánya elindulás előtt még ellenőrizte és rendben is találta a hajó műszaki berendezéseit, 20 óra 57 perckor pedig rádión jelentkezett be a Navinfó Budapesthez, és német nyelven tájékoztatást adott a hajó műszaki állapotáról, az utasokról valamint a személyzetről, majd Passau felé indult. A Viking Sigyn nem sokkal 21 óra után gyorsítani kezdett és – a vád szerint– a gyorsítástól számított öt percig
SZABAD SZEMMEL ÉS A HAJÓ MŰSZAKI BERENDEZÉSEIN IS EGYÉRTELMŰEN LÁTHATÓ VOLT A HABLEÁNY.
Az ukrán kapitány a hajó két rádióját a 10-es, azaz „hajó–hajó közötti”, valamint a 22-es, vagyis „hajó–Navinfó közötti kommunikációra” állította be, a 16-os – vészhelyzetre fenntartott − csatornát viszont nem használta. A Viking radarberendezését a hajótól előre 450 méterre állította, a magas vízállás miatt a hajó kormányállását pedig egy méterrel lejjebb engedte.
A vádlott a hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, magas vízállásnál, sűrű személyhajó forgalomban vezette, úgy, hogy a Viking Sigyn leengedett kormányállása mellett 1 kilométert meghaladó távolságra lehetett szabad szemmel ellátni.
Az ügyészség szerint a kapitány öt percig „személyében rejlő okból nem a hajó vezetésére koncentrált”,
- nem észlelte a Hableány jelenlétét;
- nem csökkentette hajója sebességét, és
- nem kezdeményezte a rádiókapcsolat felvételét.
![Nováki Miklós ügyész a vád képviselőivel a Fővárosi Törvényszéken](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3199/31995/319955/31995585_c3eca7eabb181ebedf8a83d162dfff15_wm.jpg)
A szállodahajó 10-11 km/órás sebességgel haladt, amikor 21 óra után 5 perccel a jobb első hajólemezével nekiütközött a 8-9 km/órával haladó Hableánynak, és maga elé forgatta azt. A majdnem 30 méteres városnéző hajó nagyjából
30 MÁSODPERC ALATT TELJESEN ELSÜLLYEDT.
Az ügyészség szerint a 135 méter hosszú szállodahajó a Margit híd alatt állt meg, és 40 másodperccel az ütközés után manőverezésbe kezdett: álló helyzetből, hegymenetbe kapcsolt és elindult. A Viking Sigyn matrózai csak a süllyedést követő harmadik percben kezdték menteni a Hableány utasait, az ukrán kapitány pedig csak a negyedik percben tájékoztatta a Viking Idun kapitányát, hogy havária van. „A vádlott elmulasztotta riadóztatni a személyzetet, holott ezt késedelem nélkül meg kellett volna tennie. Elmulasztott segítséget kérni a 16-os rádiócsatornán és elmulasztott közleményt kiadni a közelben közlekedő hajóknak”, sorolta Nováki Miklós ügyész. Hozzátette azt is, hogy a vádlott
21 óra 08 perckor adott tájékoztatást, de akkor is egy mondatban három nyelven próbálta elmondani, mi történt.
A vád szerint a Hableány kapitánya is mulasztott,
a hajózási hatóság a Hableány hajóbizonyítványába ugyanis bejegyezte, hogy a különböző műszaki berendezési hiányosságok miatt a hajó személyzetét egy fő matrózzal meg kell emelni,
enélkül ugyanis a kikötőből sem indulhatott volna el; a vádirat szerint azonban mindezek nem állnak ok-okozati összefüggésben a baleset bekövetkezésével. Az igazságügyi szakértő korábban azt is megállapította, hogy a városnéző hajón nem volt radar, de ez egyébként a Hableány esetében nem is volt kötelező.
![A tárgyalás elején a sajtót kiküldték a teremből a koronavírusra hivatkozva](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3199/31995/319953/31995303_8fc08e169889e089028d62df182a9cfc_wm.jpg)
Veseproblémái miatt már kezelik
Az ukrán kapitányt vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétségével és segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével vádolja az ügyészég. Ha beismerte volna bűnösségét és lemondott volna a tárgyalás jogáról, kilenc évre kellett volna börtönbe vonulnia, kilenc évre eltiltották volna a vízi járműveztetéstől. Jurij C. viszont továbbra is vitatja felelősségét, és vallomást sem kívánt tenni a mai előkészítő ülésen. Mindössze annyit mondott, hogy
jelen pillanatban nem szeretnék élni ezzel a joggal.
Németh Leóna tanácselnök ezért tárgyalást rendelt el a büntetőügyben. Ezután a bíró az egészségi állapotáról kérdezte a hajóskapitányt, aki elmondta: veseproblémája van, és megkezdték annak kivizsgálását, cisztái vannak, amelyeket el kell távolítani. Március 6-án emiatt vizsgálatra ment, és március 25-én újabb vizsgálatok várnak rá.
![Németh Leóna tanácselnök](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3199/31994/319949/31994931_3bce3d347331cedcbbd4555b429415e1_wm.jpg)
A kapitány védője, Tóth M. Gábor több bizonyítási indítványt is tett:
- további tanúk (többek között a két magyar áldozat hozzátartozóit),
- az igazságügyi szakértők,
- Horváth Gábor műszaki szakértő,
- Szabó Zsombor informatikai szakértő,
- Végh Péter főtörzs zászlós,
- fotó-videó technikai szakértő meghallgatását indítványozta, valamint kérte
- az Országos Meteorológiai Szolgálat megkeresését,
- a Hableány műszaki adatainak bekérését,
- a XIII. kerületi Közterület Felügyelet megkeresését, ezenkívül
- új nautikai szakértő kirendelését indítványozta.
A védő szerint volt egy eredeti koncepció, és ahhoz készült a szakértői vélemény. „Először össze kell gyűjteni az adatokat, és utána kell eldönteni, mi történt” – mondta Tóth M. Gábor. A sort ezután folytatta, kérte a halottak boncolását végző orvosszakértők idézését. Erre a védelem szerint azért lenne szükség, hogy egyértelműen el lehessen dönteni, az áldozatok közül, a baleset után, kinek lehetett volna valóban segíteni.
Az ügyészségnek tíz napon belül kell benyújtania észrevételeit. A bíróságnak pedig harminc napja lesz döntenie arról, hogy a védelem indítványait elfogadja vagy elutasítja.
![Tóth M. Gábor, a vádlott ügyvédje](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3199/31995/319953/31995313_587d1ad74ec3126ef979eb2d119e2df6_wm.jpg)
Személyesen hallgatnák meg a túlélőket
A balesetet csak hét dél-koreai turista élte túl a Hableány utasai közül. Ők a bíróságnak jelezték, hogy a koronavírus miatt nem jönnek el az előkészítő ülésre, a tárgyalásra viszont idézést fognak kapni, mondta Németh Leóna tanácselnök. A dél-koreai áldozatok hozzátartozói egyébként a tragédia egyéves évfordulójára, május 29-én és azt megelőző napokban, Budapestre jönnek.
A rendőrök egyesével hallgatták ki a túlélőket a baleset után. Akkor volt, aki arról beszélt, hogy „az ütközés előtt a Viking Sigyn utasaival még a szemkontaktusa is megvolt. Ezután két nagy lökést éreztek, de a második már teljesen befordította a kishajót a vízbe.”
A beszámolók szerint volt, aki ezután már csak azt érezte, hogy a Hableány iszonyatos erővel szívja le a víz alá, és amikor végre sikerült felküzdenie magát, mindenütt elmerülő és felbukkanó fejeket látott. A dél-koreai turisták azt mesélték, hogy hallották, ahogy koreaiul azt üvöltik nekik, hogy
fogják meg a mentőkötelet, különben meghalnak!
Az még egyelőre kérdés, hogy a bíróság beidézi-e a dél-koreai turistákat a tárgyalásra. A Viking Sigyn kapitányának védője szerint fontos lenne személyesen is meghallgatni őket.
(Borítókép: Nováki Miklós a Fővárosi Főügyészség ügyésze a vád képviselőivel a Hableány-baleset ügyének előkészítő ülésén a Fővárosi Törvényszéken 2020. március 11-én. Fotó: Ajpek Orsi / Index)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.