Vitézy: A semmire fizet milliókat a Draskovics vezette BKK

D  YT20170627001
2020.10.07. 17:08 Módosítva: 2020.10.07. 18:08

Forrnak az indulatok a repülőtéri 100E járat buszjegyei körül, miután hónapokig úgy árult rá jegyet a BKK, hogy a járat már nem közlekedett. A közlekedésszervező vállalat korábbi vezetője, Vitézy Dávid arra hívta fel a figyelmet vasárnap, hogy a jelenleg de facto Draskovics Tibor vezetése alatt álló BKK azt a hamis látszatot keltette, hogy sok millió forintba került volna néhány gomb módosítása a jegyautomaták érintőképernyőjén, ezért nem törölték fél éven át a nem közlekedő repülőtéri járatokra szóló vonaljegyeket a automatákból. 

A Közlekedő Tömeg Egyesület időközben jelentős értékre elkövetett csalás gyanúja miatt büntetőfeljelentést is tett a BKK gyakorlata miatt, amiért 

hónapokon keresztül értékesítettek 900 forintba kerülő, más járatra nem érvényes repülőtéri buszjegyeket egy olyan járatra, amely nem is közlekedett. 

Kellő tájékozódás 

Erre reagálva Draskovics Tibor magáncímről küldött levélben (de a BKK.hu oldalán, illetve MTI-közleményben is megjelenítve) kioktató stílusban immár egy 2019-es szerződésmódosításról tájékoztatja Vitézy Dávidot:

Nos, kellő tájékozódás esetén Ön is tudhatná, hogy 2019 februárjában módosították a szerződést és annak alapján »quality and release management« címén a BKK-nak fizetnie kell még az egyébként ingyenes szolgáltatásokhoz kapcsolódóan is.

Vitézy Dávid válaszul közösségi oldalán most azt írja, utánanézett a hivatkozott változtatásnak – noha már öt éve nincs köze a BKK-hoz –, és arról győződött meg, hogy nem helytálló, amit Draskovics állít.

A hivatkozott 2019. februári szerződésmódosítás egyrészt csak az első 300 darab automata után pár évvel vásárolt további 72-nek az üzemeltetésére vonatkozik, az automaták zömére nem. Az automaták nagy részére, a még 2013-ban megrendelt első 300 darabra szóló szerződést pedig 2019 decemberében módosították, amikor már Draskovics Tibor volt a BKK igazgatóságának elnöke. A 2019. februári és decemberi szerződésmódosítások egyébként lényegében azonosak, hisz ugyanazon automaták különböző darabjainak üzemeltetésére vonatkoznak. 

Mi került a gombtörlésen 2,8 millióba?

Vitézy Dávid megnézte a 2019-es szerződésmódosítás műszaki leírását, amely a szoftvermódosítások eseteit is részletezi. Ebben tételesen fel van sorolva, mik a „paraméterezés és jogszabálykövetés egyszerűsített minőségbiztosítással” kategóriába eső változtatások. Ezek közül kiemeli a „díjtermék-kivezetés a TVM menüből és háttérrendszerekből”.

„No, pont erre lett volna szükség a 100E és a jegy kapcsán – még áprilisban, s nem most, októberben” – húzta alá Vitézy Dávid.

Tudja, mit írnak pont az ilyen változásokról az Ön által citált 2019-es szerződésmódosítások? Idézem: »A szoftveres fejlesztési feladat és a minőségbiztosítás is díjmentes, azaz az Ajánlattevő semmilyen jogcímen nem kérhet díjazást a módosítás elvégzéséért.«

A Budapesti Fejlesztési Központot jelenleg irányító Vitézy a bejegyzése végén azt kérdezi: „Ezek után mire fizetett ki a BKK 2,8 millió forintot?”

Az Index megkereste a BKK-t, ahonnan Draskovics legfrissebb nyílt levelét kaptuk reakcióként. Ebben egyebek mellett az áll, hogy az utasok érdekeit jobban szolgáló szerződéses alapokra kell helyezni az automatahálózat üzemeltetését, például, hogy a BKK gyorsan és költségmentesen meg tudja változtatni az automatákban megvehető jegyek fajtáit vagy éppen felfüggeszteni egyes jegyek értékesítését. Draskovics Tibor azonban továbbra is fenntartja, hogy a BKK-nak volt és van fizetési kötelezettsége a reptéri busz jegyek felfüggesztése miatt. Ennek részleteiről a cég szakértői adhatnak részletes felvilágosítást – üzente Vitézy Dávidnak.

(Borítókép: A közvetlen repülőtéri buszjárat Budapest belvárosában 2017. június 27-én. Fotó: Illyés Tibor / MTI)