Gyerekcipőben a privát shopping

2020.12.08. 07:10
Akció, kiárusítás, személyes ajánlatok, Te, Te és Te, mágikus hívószavak a divat- és a designszakmában, ami azt próbálja sugallni a fogyasztónak, hogy ő van a középpontban, és több vagy boldogabb lesz azzal, hogy vásárol.

Magyarországon nem bejáratott fogalom a privát shopping, ami jól hangzik, de angolul és magyarul is helytelen kifejezés, helyesen private shopping lenne, de marketingszakemberek szerint nem biztos, hogy ezt itthon értenék.

Sztároknak járó csillogás

A privát vásárlás korábban is létezett Magyarországon, de mégis inkább Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban bevett szokás. Főleg ruházati boltok biztosítanak exkluzív vásárlási lehetőséget celebeknek, akik nem szeretnek sorban állni és tülekedni más vásárlókkal, inkább elvárják, hogy a teljes személyzet rájuk figyeljen. Persze a drágább üzletekbe hétköznapi emberek is kérhetnek időpontot, hogy zavaró körülmények nélkül találhassák meg a saját stílusukat.

Tömeggyártott privát luxus

Egy Magyarországon bolthálózatot működtető dán design shop dobta be itthon a privát shopping fogalmát. Az üzletlánc Covid-biztos, hovatovább minőségi vásárlóidőt ígér az érdeklődőknek. Egy előzetes regisztráció után, a hivatalos nyitás előtt lehet vásárolni a Flying Tigerben. A dán cég a privát szónak is új fejezetet nyit az értelmező kéziszótárban, jelesül 19 másik emberrel kell osztozni a privát kényelemben, ami lássuk be, nem annyira VIP.

Kapcsolódó

Infektológus: Létszámkorláthoz kellene kötni a karácsonyi bevásárlási hullámot

Pusztai Erzsébet szerint könnyen gócponttá válhatnak a bevásárlóközpontok.

Valódi privát kényelem 

Szerényebb kivitelezésben egy kisebb butik, a Home of Beuty is próbálkozott a járvány első hulláma idején a privát shopping bevezetésével. A közösségi médiában megjelent reklám szövegéből kiderül, hogy vásárlástól függetlenül alapesetben fizetős a szolgáltatás, és a vásárlón kívül maximum egy kísérő léphet az üzletbe. Ez már valahogy személyközpontúbb hozzáállás, de nem kell ehhez Covid sem. Személyes ruhadarabokat készítő női és férfiszabóknál, vagy divattervezőknél nem kell külön hirdetni a privát vásárlást, mert alap, hogy időpontra várják a vendégeket, igaz, többet is kérnek el egy-egy finom holmiért.  

Kapcsolódó

Vörös Diorok: ők formálták a divatot a vasfüggönyön innen

A keleti blokkban is születtek a nagy nyugati divattervezőkhöz mérhető tehetségek, sokan még Párizsba is járhattak "inspirálódni". De a rendszer állította korlátokat nem lehetett átlépni.

Az is igaz, hogy a művészeti galériáknál bevett fogalom a privát vásárlás, ahol az érdeklődő teljes diszkrécióban, szakértők segítségével tekinthet meg ritka darabokat. A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy van olyan magánlabor, amely privát koronavírus-vizsgálattal reklámozza magát. 

Egy szó, mint száz, törekvések mutatkoznak a privát shoppingra, de itthon ez még nagyon gyerekcipőben jár, így sokaknak marad a személyes jelenlét mindenki mással együtt az üzletekben. Érdemes megfontolni, mert nem veszélytelen vállalkozás.  Ahogy korábban arról egy infektológus beszámolt az Indexnek, hiába hordanak a vásárlók maszkot, ha egy zárt tér zsúfolásig telik meg emberekkel, úgy egyetlen vírushordozó is elég a tömeges fertőzéshez. Ennek fényében érdemes átgondolni a karácsonyi ajándékbeszerzéseket.

Kapcsolódó

Megváltozik minden, amit a divatról gondoltunk

Más ruhákat keresünk, máshogy vásároljuk és viseljük őket, mint pár évvel ezelőtt, az átalakulás pedig gyorsul. A verseny hatalmas, kitűnni igen komoly pénzbe kerül, ikonikus brandet építeni ma már lehetetlen, a bukások pedig mindennaposak. Magyarországról mégis egyre többen indulnak meghódítani a világot, a szakma igencsak felkapott lett. Elmagyarázzuk, hogyan működik a divatvilág.