Nyolc évig valaki nagy hasznot húzhat majd a mobilfizetésen
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Az országgyűlés elfogadja a nemzeti mobilfizetési rendszer privatizációjáról szóló törvényjavaslatot – írja a Népszava. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által kezdeményezett és a parlament által elfogadott javaslat szerint 2021-ben egy koncessziós eljárás keretében
nyolc évre magánkézbe kerülhet az állami mobilfizetés üzemeltetése.
Ezzel együtt pedig a jövőben a BKV-, Volán-, MÁV-jegyek, autópálya-matricák, parkolási jegyek online értékesítése is, mivel a módosítás értelmében ezek kötelezően csak az új nemzeti mobilfizetési platformon keresztül bonyolódhatnak majd.
Vagyis a koncesszió nyertese a következő nyolc év során komoly haszonra tehet majd szert.
Emellett viszont sokak számítását keresztülhúzhatja az új szabályozás. Ugyanis több önkormányzat, valamint állami cég is jelentős összegeket – bizonyos esetekben milliárdokat – költött a saját fizetési platformja kifejlesztésére,
amelyek viszont így, az új szabályozás által parkolópályára kerülhetnek.
A nemzeti mobilfizetési rendszer 2013. őszétől működik. A változás komoly áremeléssel járt, ugyanis a nemzeti cég úgynevezett „kényelmi díjat" is bevezetett, amely jelentős drágulást okozott a parkolójegyek és autópálya-matricák esetében.
A fizetési rendszerről 2018. végén már az Európai Bíróság is kimondta, hogy uniós jogot sért a piaci verseny kiiktatása miatt.
Erre az ítéletre ad választ a kormány új törvényjavaslata, amely által ismét magánkézbe kerül a fizetési rendszer – bár arról, hogy ki nyeri majd el a koncessziót, a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda fog majd dönteni.
A felhasználók szempontjából ugyanakkor jó hírnek számíthat az, hogy a kényelmi díjat is eltörlik, vagyis a magánszemélyek számára olcsóbbá válhatnak a szolgáltatások.
Schanda Tamás, az ITM parlamenti államtitkára a javaslat parlamenti vitájában elmondta: a koncesszió nyolcéves időtartamát nem tartja soknak, sőt kevésnek látja. Ha ugyanis ennél kevesebb időre írnák ki a koncessziót, sokkal rövidebb idő alatt kellene kitermelnie a társaságnak a koncessziós díjat – magyarázta. Hozzátette továbbá hogy fontosnak tartja a kényelmi díj eltörlését, valamint a koncessziós éljárás révén szerinte jóval alacsonyabb jutalékok fogja illetve a nyertes céget a mostani rendszerhez képest.
Az ellenzéki politikusok közül Z. Kárpát Dániel (Jobbik) arra hívta fel a figyelmet, hogy a törvényjavaslat egyéni lobbikat és céges érdekeket szolgál, illetve hogy kormány ciklusokon túlnyúló koncesszióba adja a rendszer működtetését.
Molnár Gyula (MSZP) szerint elképzelhető, hogy a koncessziót elnyerő cég még drágábban is fog dolgozni, mint a mostani szolgáltató. Úgy fogalmazott: lehetséges, hogy „visszasírjuk még" a mostani 10 százalékos jutalékot és 50 forintos kényelmi díjat.
Varju László (DK) ugyancsak aggályosnak nevezte a mobilfizetési koncessziót, mert szerinte a kormány az állam kárára köt szerződést.
(Borítókép: Képünk illusztráció! Fotó: Bsip / Getty Images Hungary)