Drága a jogsi, csúszópénzzel, bukásokkal megfejelve pláne

2021.02.24. 06:00 Módosítva: 2021.02.25. 08:09
Téved, aki úgy gondolja, 30 óra vezetés elég a jogsihoz. Ettől lesz drágább a vártnál. A B kategóriás jogosítvány megszerzéséhez előírt minimálisan kötelező óraszámot veszik alapul a jelentkezők, aztán csodálkoznak, ha nem sikerül a vizsga.

400 ezer forint körüli összeget biztosan ott hagytam – válaszolta az egyik, friss jogosítvánnyal rendelkező budapesti fiatal, amikor arról érdeklődtünk, hogy mennyibe kerül ma egy B kategóriás autóvezetői engedély. A hátborzongató összeget részben az magyarázza, hogy a nyilatkozó fiúnak meggyűlt a baja a forgalomban vezetéssel, a vizsgabiztos háromszor megbuktatta, így számos plusz órát kellett vennie, és a vizsgadíjakat is többször kellett kifizetnie.

Azt mondja, tiszta vizsgázásnál szinte borítékolható a bukás az első két alkalommal, ezt a legtöbb fiatal bele is kalkulálja a költségekbe. Egy-két bukással már biztosan 260 ezres kiadásnál tartunk, ekkora összeg előteremtése pedig még saját keresettel rendelkező pályakezdőnek is szinte lehetetlen. Ilyenkor jön jól a támogató szülői háttér, legalábbis az általunk megkérdezett mindhárom ifjú sofőr ezt jelölte meg a költség legalább felének finanszírozási forrásaként.

A bukásokkal az autósiskolák plusz vezetési órákat adhatnak, viszont a vezetésoktatókat egyben le is kötik a régi tanulók, így sorban állás alakul ki a képzőiskolák bemeneti oldalán. 

A legtöbb tanuló csodát vár. Azt, hogy 30 óra alatt tanítsuk meg közlekedni, mondja Barta Judit vezetésoktató aki szerint egy jól képzett csimpánzt is meg lehet tanítani elindulni és megállni autóval, a közlekedés azonban más. Nem jogosítványt kell szerezni, hanem meg kell tanulni vezetni.  Lehet ez 30, 60 vagy akár 90 óra. Judit fölöslegesen nem pótóráztat senkit, ez nem is érdeke, hisz úgyis lenne más helyette aki jönne szívesen. Pótóra annak kell, aki még nem alkalmas arra, hogy önállóan vezessen. A gépkocsi egy fegyver, amivel ölni is lehet. Neki abban áll a felelőssége, hogy aki kikerül mellőle, az ne veszélyeztessen másokat. 

A Spuri Autósiskola 3-4 hónap alatt juttatja el a jelentkezőket a jogosítvány megszerzéséig. Ez az átlagnál ugyan gyorsabb, de kell hozzá a tanuló rugalmassága is. 232 ezer forintért hirdetik a tanfolyamot, de az iskola vezetője, Keléné Krisztina szerint a végére 250 ezer lesz az esetek többségében a végszámla. A bukásokról beszámoló fenti tapasztalatot ő azzal magyarázza, hogy már 30 éve is 30 óra volt a kötelező vezetési óraszám, ez azonban édeskevés a mai forgalomban. Ennyi idő alatt nem lehet megtanulni vezetni. Jó lenne, ha ezt valaki leírná – teszi hozzá. Jelenleg 20 oktatóval dolgoznak, de tudnának még felvenni, hisz óriási a kereslet a munkájukra. Csakhogy nincs kit.

Tavaly év végén az ITM Közúti járművezető szakoktatók névjegyzékében 4692-en szerepeltek, és 1220 iskola volt regisztrálva, ami azt mutatja, hogy ha lassú ütemben is, de növekszik az oktatók és ezzel párhuzamosan az iskolák száma. 

Nincs oktató, ez a helyzet

Az iskola vezetője ugyanakkor arra panaszkodik, hogy a meglévő oktatók kiöregedtek, elmentek nyugdíjba vagy meghaltak, így hiába képeznek valamennyivel több szakembert, azt a lyukat, amit a gépjárművezetőszakoktató-képzésben a 10 éves leállás ütött, nagyon lassan tudják csak pótolni. A jogosítvány megszerzésének ideje azért sem pörgethető fel, mert a vezetésoktatók munkaidejét jogszabály korlátozza: napi 10 óránál többet nem ülhetnek autóban. 

A tanfolyamok iránti érdeklődést azonban még a koronavírus-járvány sem fékezte, nagyjából ugyanannyian jelentkeznek évről évre az iskoláknál. Egyetlen érzékelhető hatás, hogy többen választják az online KRESZ-oktatást. 

A B kategóriás jogosítványra jellemzően a 17 és 25 év közötti korosztály utazik, a 30 felettiek inkább nagymotoros jogosítványt szeretnének. A fiatalok jogsira hitelt nem vesznek fel, de gyakran választják a részletfizetési lehetőséget.

Amikor arról érdeklődünk, hogy mennyire jellemző a vizsgázást leegyszerűsítő korrupció, a nemrég vizsgázott Gergely azt mondta: ez egyáltalán nem bevett szokás már, de persze még mindig van, aki próbálkozik.

A korrumpálás a vizsgabiztos és az oktató viszonyától függ. A kenőpénz szinte mindig egy húszas. Hallottam olyan történetet, mikor a vizsgáztató ezt a következőképpen tálalta: »Jó reggelt, szeretnék kérni egy személyit, egy diák- és egy deákigazolványt!«

Utóbbinak a magyarázata, hogy a 20 ezer forintoson Deák Ferenc látható.

Dr. Kovács Kázmér ügyvéd az efféle korrupció kiszűrésére „próbavásárlást” javasol, hangsúlyozva, hogy a cselekmény hivatali vesztegetésnek minősül, a Btk. 293. §-ába ütközik, és alapesetben három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, de a büntetési tétel egy évtől öt évig terjed, ha az előny nyújtása kifejezetten arra tekintettel történik, hogy a hivatalos személy megszegje a hivatali kötelességét.

A jogosítvány megszerzésének kálváriájában azért egy pozitívum is van: a vizsga napjáig a 20. évüket még be nem töltött fiatalok visszaigényelhetik a KRESZ-tanfolyam és a vezetési vizsga árát. A vezetői engedélynek mint okmánynak az első kiállítása is ingyenes.