Budapest agglomerációjának legnagyobb forgalmú vasúti pályája újul meg
A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vasútvonal a főváros agglomerációjának legnagyobb forgalmú pályája: naponta több mint 210 személyszállító és 50 tehervonat közlekedik rajta, évente pedig több mint 11 millióan veszik igénybe. Kapacitásának javítását, menetrendjének fenntartását a vasúttársaság kiemelten kezeli.
Tavaly a Nyugati pályaudvar és Városliget elágazás közötti szakasz átépítésével kezdődött a vonal felújítása, ami idén a Vecsés–Üllő–Monor szakaszon folytatódik, és több fázisban, tervezetten ősz végéig tart. Az idei munkákat a MÁV eddig soha nem látott mértékű,
20 milliárd forintos kormányzati támogatással valósítja meg.
Ebből mintegy 33 km vasúti pályát újítanak fel, elvégzik a szükséges váltócseréket, megerősítik a felsővezetéki hálózatot, megújítanak öt közúti átkelőhelyet és egy gyalogos-felüljárót, és vizuális utastájékoztató rendszert alakítanak ki. A munkálatoknak köszönhetően helyreállhat ezen a szakaszon is az eredeti 120 kilométeres óránkénti sebesség, megszüntethetőek a korlátozások.
Idén közel kétszer akkora forrás áll rendelkezésre a vasúthálózat karbantartására, mint a korábbi években. A jövőben is szeretnénk folytatni ezt az »Infrastruktúra Versenyképesség Javító« programunkat, évente több 10 milliárdot tervezünk erre fordítani, elsőként a nagy forgalmú vonalszakaszok helyreállítása a cél
– jelentette be Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. A program keretében évente 50 milliárd forint pluszforrást fordítana a vasúttársaság pályahálózatának felújítására, hogy kevesebb legyen a meghibásodás, és pontosabbak legyenek a vonatok. A program első ütemében 2025-ig mintegy 600 kilométeren végeznek felújítást, 45-50 millió utas számára nyújtva a jelenleginél 5-10 perccel gyorsabb eljutást számos megyeszékhelyre.
A korszerűsítés ideje alatt az érintett állomások között egy vágánnyal kevesebb áll a vonatok rendelkezésére, emiatt a vasúti közlekedésben kényelmetlenségekre kell számítani, módosulnak a menetrendek, az S50-es járatok helyett, váltakozó szakaszokon (Vecsés–Üllő–Monor) pótlóbuszokra kell átszállni. Minden érintett járatra rá lehet keresni a megújult Elvirában, továbbá a MÁV mobilalkalmazás menetrendi keresőjében is.