Még idén is a dízelmozdonyok füstjét szívjuk a Balaton északi partján

2021.06.09. 10:11

Bár jövő hétvégén indul a balatoni szezon, és a MÁV eredetileg azt ígérte, hogy addigra az északi parton is működni fog a villamos felsővezeték, úgy tűnik, hogy ez egyelőre akadályokba ütközik.

Először is újra eredménytelen lett a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely közötti vasútvonalak villamosításának tervezésére kiírt tender. A nyertes pályázónak a 105 kilométer hosszú vonalon az egyvágányú szakaszok kiváltása, a villamosítás és a központi forgalomirányítás megtervezése lett volna a feladata. Ám végül egyetlen pályázat érkezett, ezért az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő eredménytelennek nyilvánította a tendert.

Az Úgytudjuk.hu MÁV-os forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a jelenlegi formában amúgy sem sok értelme lenne a felújításnak, mivel a villamosítás mellett sem a pályára, sem nyomvonal-korrekcióra nem költenek, így pedig nem érhető el tényleges menetidő-csökkenés. A lap birtokába került dokumentumok szerint ráadásul súlyos problémákat tártak fel a Balatonfüredig elkészült 55 kilométeres szakaszon

A műszaki részletekbe most nem mennénk bele, de az nyilván laikusok számára is érthető, hogy a vonal elején található Szabadbattyán–Csajág-szakaszon csak két Flirt motorvonat vagy egy V43-as mozdony tartózkodhat egyidejűleg. Márpedig a nyári menetrendben ez az egyik legsűrűbb és legtelítettebb vonal. 

Mondhatnánk, hogy az ilyen szűk keresztmetszetekben a villanyhajtást ki lehet váltani dízellel, ám a hibrid motorvonatokról szóló tendert épp a napokban mondták vissza, arra hivatkozva, hogy nem lesz rájuk szükség, hiszen „azon vonalak esetében, amiken ezeket a vonatokat bevetni tervezték, időközben döntés született a villamosításról”. Ez az a bizonyos róka fogta balatoni csuka.