Indul a szentendrei hévvonal felújítása, a külső végállomással kezdik
A H5-ös szentendrei hév teljes megújítása, akadálymentesítése és Békásmegyertől kifelé a leromlott pályaállapot megszüntetése a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) által előkészített egyik legfontosabb kötöttpályás nagyprojekt, amely a budapesti agglomerációs vasúti stratégiában is szerepel.
Szentendre életében a fejlesztéssel a hév és a végállomás szerepe tovább fog nőni, hiszen a fejlesztés után a mostaninál korszerűbb, gyorsabb, sűrűbben közlekedő járművekkel akadálymentesen és gyorsabban lehet majd elérni Buda belső területeit, a 2-es metrót, a 4–6-os és az 1-es villamosokat, kényelmesebben lehet majd átszállni a helyi és a távolsági buszokról, és többen tudnak autóról vagy kerékpárról hévre váltani.
A távlatban tervezett 5-ös metró, vagyis a H5-ös vonal Duna alatti összekötése a csepeli (H7) és a ráckevei (H6) vonalakkal pedig még több utast fog majd vonzani a dunakanyari térségből. Ekkor ugyanis már a pesti belváros számos pontja és a dél-pesti agglomeráció települései is átszállás nélkül lesznek elérhetők innen.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója Szentendrén tartott sajtótájékoztatóján számolt be arról, milyen konkrét fejlesztések lesznek a most induló beruházás keretében:
- az állomás, a peronok akadálymentesítése, igényes, egyedi építészeti kialakítása;
- a belváros felé vezető aluljáró akadálymentesítése;
- a hév-autóbusz átszállókapcsolat magas szolgáltatási szinten, közös lefedés alatt, intermodális csomópontként történő kialakítása;
- P+R parkoló létesítése 300 autó számára Szentendrén, összesen 1000 férőhely Békásmegyertől Szentendréig;
- fedett kerékpártároló (B+R) legalább 300 biciklinek;
- korszerű vizuális és hangos utastájékoztatás;
- könnyen megközelíthető kereskedelmi üzletek a végállomás szomszédságában.
A H5-ös hév fejlesztésével a többi megálló is akadálymentes lesz, megújul a pálya, az áramellátás, a kocsiszín, Szentendre és Békásmegyer között pedig újjáépül a teljes pálya. A tervek szerint a kivitelezés 2022-től 2025-ig tart majd európai uniós finanszírozás segítségével.