Káosz nem, de bosszankodó utasok voltak a lezárt Nyugati első hétköznapján
További Belföld cikkek
- Olyat tett Sulyok Tamás, amire még nem volt példa elnöksége alatt
- Nem tartanak a magyarok az atomháborútól, de Orbán Viktor békemissziójában sem bíznak
- Magyarok tízezrei szenvednek a rejtélyes betegségben: „Úgy fájt, hogy állva aludtam, az ajtónak támaszkodva”
- Letartóztattak egy apát, akit a saját lányának molesztálásával gyanúsítanak
- Hollik István: Magyarországnak a saját útját kell járnia
Mint arról korábban beszámoltunk, a 144 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt halaszthatatlanná vált az épületegyüttes tetőszerkezetének mielőbbi rekonstrukciója.
A vasúttársaság 2020. május 8-tól várhatóan 2021. augusztus végéig lezárta az utascsarnokot, a tető felújítása mellett június 19-től július 17-ig pedig kiemelt karbantartásokat végez a pályaudvaron, annak teljes lezárásával, ami azt jelenti, hogy ideiglenesen szünetel a vonatforgalom. Mindez sok ingázó életét alaposan megnehezíti, olvasónk is igen kellemetlen reggeli tapasztalatokról számolt be.
Gödnél szálltam fel a vonatra, de csak Rákosrendezőig utazhattam. A végállomáson, a peronon utasok százai sétáltak a hőségben, láthatóan nem mindenki volt tisztában a megváltozott közlekedéssel, legtöbben a telefonjukat bújták kétségbeesetten. Én legalább egy kilométert sétáltam, majd villamossal folytattam az utamat, de összességében pokoli reggelem volt. Holnap új útvonalat kell kitalálnom, mert így legalább másfél óra, mire bejutok a pályaudvarról a munkahelyemre
– mesélte az Indexnek egy utas.
Lapunk a lezárás első munkanapján a MÁV-nál érdeklődött, lapunk megkeresésére a következőt válaszolták:
„Kedvezőek a ma reggeli tapasztalataink, a BKK által, illetve a kiegészítő buszok által nyújtott kapacitások elégségesek, a vonatokon sem tapasztaltunk számottevő telítettséget, zsúfoltságot, ami az iskolai nyári szünetnek, illetve az általános szabadságolásoknak is betudható.”
Mint írták, a hétfő reggeli csúcsforgalomban reggel 11 óráig nagyobb fennakadások nem voltak az eredetileg a Nyugati pályaudvart érintő vonalakon.
- Az esztergomi vonalon és a szegedi távolsági közlekedésben a vonatok pontosak.
- Néhány elővárosi járat esetében 5-10 perces késések előfordulnak a szobi, a veresegyházi és a ceglédi vonalon.
- Az átszálló utasforgalom a várakozásoknak megfelelően Rákospalota–Újpesten, Zugló megállóhelyen és Kőbánya-Kispesten lett nagyobb, az esztergomi vonal utasai közül a legtöbben Újpest megállóhelyen szállnak át az M3-as metróra.
- Még hajnalban, a Ceglédről 4:18-kor Rákosrendezőre induló Z50-es vonat járműhiba miatt megnövekedett menetidővel, lassabban közlekedett, így az utána következő S57-es és Z57-es vonat is 15-20 perces késéssel ért a végállomására. Az egyik érintett szerelvény késve érkezése miatt a Vácról 6:46-kor Istvántelekre induló S70-es vonat – a további késés megelőzése érdekében – nem közlekedett, utasai a 11 perc múlva induló G70-es vagy a 16 perc múlva induló S57-es vonattal utazhattak Budapest felé.
- Elsősorban a Budapest-Nyugati bevezető szakaszain fekvő állomásokon és megállóhelyeken nő meg a terhelés, ezek a következők: Rákospalota–Újpest, Rákosrendező, Zugló és Kőbánya-Kispest.
Mire számíthatnak az utasok?
A városba érkező, máskor a Nyugati pályaudvart használó vonatok végállomása megváltozott, illetve a szobi és a ceglédi vonal elővárosi vonatai összevonva közlekednek – így akár Budapesten belüli utazásra is alkalmasak. Az S57-es jelzésű vonatok Vác és Monor, a Z57-es jelzésű vonatok Szob és Cegléd között járnak – a fővárosban érintve Rákospalota–Újpest, Zugló és Kőbánya-Kispest állomást, ahonnan a BKK járataival érhető el a belváros, melyeken több szakaszon a vasúti bérleteket is elfogadják. Rákospalota–Újpesttől félóránként közvetlen buszjáratok is indulnak a Nyugati pályaudvarra. A Volánbusz számos elővárosi járatán is érvényesek a vasúti bérletek az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonal által érintett településekről.
A vasúttársaság azt javasolja az utasoknak, hogy a közlekedési rendről, az esetleges alternatív útvonalakról utazás előtt mindenképp tájékozódjanak, de általánosságban több lehetőség közül választhatnak azok, akik a lezárás miatt nem közlekedhetnek a végállomásig.
- Gyakran vasúton belüli átszállással biztosított a továbbutazás (pl. ha egy vonat Rákospalota–Újpestig közlekedik, biztosított a továbbutazás Rákosrendező, Zugló irányába más vasúti járatokkal, egy átszállással),
- több esetben a BKK járataira történő átszállással biztosított a továbbutazás pl. Zuglóban, Kőbánya-Kispesten, Kelenföldön és Angyalföldön,
- Rákospalota–Újpesten átszállási lehetőség biztosított pótlóbuszokra, melyek 30 percenként közlekednek a Nyugati pályaudvar és Rákospalota–Újpest között.
Diákokkal és vízosztással erősítenek
Rákospalota–Újpesten, Zuglóban és Kőbánya-Kispesten több diák végez utastájékoztatási és információs tevékenységet, szórólapot osztanak, útbaigazítást adnak, segítenek terelni az utasokat. Emellett, miután a nyári szünet szempontjából előnyös, a hőségriasztásra való tekintettel azonban a lehető legrosszabbkor jön a felújítás, a budapesti főpályaudvarokon és a nagyobb vidéki állomásokon ásványvizet osztanak az utasoknak.
Budapesten a Keleti, a Déli pályaudvaron, Kelenföldön, Kőbánya-Kispesten, Rákospalota–Újpesten, továbbá vidéken a miskolci, debreceni, nyíregyházi, békéscsabai, szegedi, kecskeméti, szolnoki, győri, pécsi, nagykanizsai, siófoki, fonyódi, tapolcai, veszprémi, zalaegerszegi és a celldömölki állomáson kaphatnak díjmentesen vizet a vonatokra várakozók.
Az ásványvizet a vasúttársaság addig, amíg az időjárás ezt szükségessé teszi, 10 és 17 óra között osztja.
(Borítókép: A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar 2021. június 8-án. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)