Egy teljes KISS motorvonatot felemel a szolnoki csodaszerkezet

2021.06.30. 10:16 Módosítva: 2021.06.30. 10:58
A MÁV 1,17 milliárd forint saját tőkéből 8000 négyzetméteres csarnokot alakított át a KISS motorvonatok karbantartásának elvégzésére a szolnoki járműjavító területén. Magyarországon egyedülállóan egy teljes KISS motorvonat egyidejű emeléséhez alkalmas csoportemelő rendszert is telepítettek. Mostantól itt végzik majd a nagy kapacitású, emeletes motorvonatok karbantartását is.

A szolnoki járműjavítóban 2020 áprilisában kezdődött meg a korszerű karbantartó bázis kialakítása a korábbi villamos mozdonyjavító csarnok területén. A kivitelezési munkák elvégzésével a vasúttársaság a MÁV-VAGON-t bízta meg.

A csarnokban két vizsgálócsatornát építettek ki mindkét vágány teljes hosszában. A járművek magasabban elhelyezett részegységeihez az erre a célra fejlesztett mobil állványok biztosítják a hozzáférést. Biztonságtechnikai céllal korszerű zuhanásvédelmi rendszert is kialakítottak. A csarnok egyik vágányába egy modern mérőberendezést építettek be, amely 4x15 tonna kerékterhelésig lehetővé teszi a vasúti járművek mérlegelését, az eredményeket pedig egy informatikai rendszerben dokumentálja.

A beruházáshoz kapcsolódóan már korábban elvégezték a csarnokba vezető mindkét vágány villamosítását, így a motorvonatok tolatómozdony nélkül tudnak a csarnok bejáratáig eljutni. A felújított üzemcsarnok infrastruktúra szempontjából megteremti az alapfeltételeket az új KISS motorvonatok karbantartási feladatainak végrehajtásához, valamint lehetőséget ad a karbantartó személyzet számára a tiszta, modern és biztonságos környezetben történő munkavégzésre. A fejlesztéssel így helyben végrehajthatóak a motorvonatok és egyéb vasúti járművek közlekedésbiztonság szempontjából fontos ellenőrzései.

A karbantartó csarnok átadóján a MÁV-START vezérigazgatója elmondta, hogy Magyarországon egyedülállóan, egy teljes KISS motorvonat egyidejű emelését lehetővé teszi az új rendszer.

Az emelés biztonságát a mai kor színvonalának megfelelő, integrált vezérlési és védelmi funkciók segítik elő. Az emelőoszlopok a használaton kívüli időszakban könnyen mozgathatók, ezáltal a járművek minden része hozzáférhető a karbantartási feladatok elvégzése során 

– emelte ki Kerékgyártó József.

Szolnok amúgy is a magyar vasút megújulásának záloga, itt készülnek a Stadler vonatai és az új IC+ vasúti kocsik. A város polgármestere azon dolgozik, hogy ez a vasúti kapcsolat még további fejlesztéseket hozzon ide, a „Tisza fővárosába”. 

Szolnok igazi vasutas város, ahol sokezer családnak ad megélhetést immár generációk óta ez az ágazat. Az itteni munkaerő világszínvonalú munkát végez, ezért városunk a magyar vasútgyártás fellegvára 

– fogalmazott Szalay Ferenc. 

Kállai Mária, a város parlamenti képviselője pedig azt hangsúlyozta, hogy a vasúti gépgyártás és javítás többezer szolnoki család megélhetését teremti meg.

A közeli Szentesen állomásozó tram-trainek számára hasonlóan gőzerővel épül egy szegedi kocsiszín. Lázár János, a vasútvillamos kormánybiztosa közösségi oldalán azt írta, hogy hamarosan a negyedik szerelvény is megérkezik Magyarországra.

Az új KISS motorvonatokkal egyébként a nyári menetrend bevezetésével már a Balaton déli partjára is el lehet jutni, az emeletes motorvonatok a nyári szezon összes hétvégéjén járnak a magyar tengerhez. A Napfürdő expresszvonat Szolnokot és a ceglédi vonal forgalmasabb állomásait köti össze Fonyóddal, a Jégmadár expressz pedig Szob–Vác–Rákospalota-Újpest–Kelenföld–Velence– Siófok–Fonyód útvonalon közlekedik. Ez teljesen új közvetlen kapcsolatot biztosít a Dunakanyar térségéből és az észak-keleti agglomeráció felől a Velencei-tóra és a Balatonra.