Állami Számvevőszék: Nem politikai hirdetés az, ami a Facebookon tesznek közzé

2021.08.10. 21:54
Az Állami Számvevőszék megvizsgálta, hogy Koncz Zsófia törvényesen költött-e a kampányára a tavaly szerencsi országgyűlési választáson. A Facebook-hirdetéseket azonban nem vették figyelembe, pedig arra is 5,6 millió forintot költött el a képviselő – közölte az RTL Híradó.

A fennálló szabályozások szerint egy jelölt összesen 5 millió forintot költhetne el, de ezt a Facebookon fizetett 5,6 millió forinttal már önmagában is túllépte Koncz Zsófia.

Ehhez jönnék még további kampányelemek, plakátok, szórólapok. Egy egyszerű állampolgár is meg tudja állapítani azt, hogy többet költött a jelölt a kampányára, mint amit törvény szerint szabadna neki

– mondta Merényi M. Miklós, a K-Monitor elemzője. 

A szervezet az Állami Számvevőszéket is felkereste, de ők az eset vizsgálata során azt válaszolták, hogy a jelölt szabályszerűen költött. Az ÁSZ ugyanakkor egyáltalán nem vette figyelembe a Facebook-hirdetéseket.

A közösségi médiás költések egyfajta szürkezónát képeznek. Más állami szervek is nehezen birkóznak meg azzal, hogy egy nem Magyarországon bejelentett multicégénél elköltött forintok hogyan ellenőrizhetőek és kérhetőek számon

–  fogalmazott ezzel kapcsolatban Merényi M. Miklós.

Az ÁSZ ugyanezzel kapcsolatban azt írta, hogy

a közösségi médiában közzétett hirdetések nem szoríthatóak be a jelenlegi politikai hirdetésekhez kapcsolódó hazai jogszabályok közé. 

Hozzátették: ők is úgy látják, hogy az elmúlt években egyre több hirdetés jelenik meg a Facebookon és tavaly ezt jelezték is, de a felvetésükre „egyetlen párt vagy civil szervezet képviselője sem” adott visszajelzést.