Fejlesztik a kerékpáros közlekedést a fővárosban és környékén
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Regionális kerékpáros fejlesztési stratégián dolgozik a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a főváros jobb kerékpáros elérése érdekében – jelentette be Vitézy Dávid.
A BFK vezérigazgatója a Közlekedési Múzeum új kiállításának is otthont adó Északi Járműjavítóban megrendezett konferencián rámutatott: az agglomeráció népessége rohamosan nő, a budapesti városi térségben lakók száma mintegy 440 ezerrel emelkedhet 2040-ig. Ezért a cél az, hogy az agglomerációban javuljanak a kerékpározás feltételei: a környékbeli településen élők kerékpárral biztonságosan meg tudják közelíteni a legközelebbi vasút, HÉV- vagy buszállomást.
A bringázás lehetőségeinek fejlesztése Budapest térségében is az egyik leghatékonyabb mód a közlekedés problémáinak mérséklésére, hiszen a kerékpár kevés közterületet foglal, mind a jármű, mind az infrastruktúra kiépítése olcsó más közlekedési módokhoz képest. A bringázás ideális rövidebb utazásokhoz vagy a közösségi közlekedés hálózatának ráhordó eszközeként
– hangsúlyozta közösségi oldalán Vitézy Dávid.
A BFK regionális kerékpáros stratégiája a budapesti agglomerációs vasúti stratégiára épül. A MÁV elnök-vezérigazgatója szerint ha fenntartható és zöld közlekedésről van szó, akkor a vasút és a kerékpár adott.
Az Európai Kerékpáros Szövetség felmérésében a MÁV-Start a 4. helyezést érte el a kerékpárosbarát közlekedésben. A MÁV saját forrásból 2010 óta 1500 kerékpártárolót épített, ami kevés, többre van szükség
– ismerte el Homolya Róbert, aki szerint jelenleg is országszerte zajlik intermodális csomópontok kiépítése. Az egyre fokozódó dugók és környezetszennyezés miatt vonzóvá, olcsóvá kell tenni a vasúti közlekedést, a fejlődő infrastruktúra pedig támogatja a kerékpáros vasúti utasok számát. A Volánbusszal együttműködve is próbálnak kedvezni a kerékpárosoknak – tette hozzá a vasúttársaság vezetője.
Az új stratégia célja, hogy a fővárosi agglomerációban
minden vasút-, hév- vagy buszállomást biztonságosan meg lehessen közelíteni kerékpárral, és ott is lehessen hagyni őket,
illetve ahol reális alternatíva a végigkerekezés, ott az agglomerációs kerékpárút-hálózat is összefüggő rendszert alkosson, és szervesen kapcsolódjon a fővárosi hálózathoz.
Kelen Csaba, a BFK igazgatója úgy fogalmazott: az agglomerációban mindössze nyúlfarknyi kerékpárhálózat található. Ez számokban kifejezve így néz ki:
- az egyes településeken belül az ott élők 15 százaléka jut el a munkahelyére kerékpárral,
- a települések között biciklivel munkába járók aránya 1,5 százalék,
- az agglomeráció és Budapest között kerékpárral közlekedők aránya mindössze 1 ezrelék.
A BFK ezért kerékpárforgalmi kutatást készít, amelyben felméri a kötöttpályás megállóhelyek eléréséhez igénybe vett jelenlegi közlekedési módokat, preferenciákat, a lakossági hajlandóságot a kerékpározásra.
Gertheis Antal, a stratégiát tervező egyik cég, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője elmondta, hogy elkezdődött a helyzetértékelés, a teljes stratégia pedig jövőre lesz kész. A rövidesen nyilvánosan elérhető problématérképhez várják a lakosság észrevételeit. Az új regionális stratégiáról a BFK és a közbeszerzésen kiválasztott tervezői konzorcium a Magyar Kerékpárosklubbal, helyi civil szervezetekkel és az önkormányzatokkal is folyamatosan egyeztet.