Fejlesztik a kerékpáros közlekedést a fővárosban és környékén

2021.09.15. 20:16

Regionális kerékpáros fejlesztési stratégián dolgozik a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a főváros jobb kerékpáros elérése érdekében – jelentette be Vitézy Dávid.

A BFK vezérigazgatója a Közlekedési Múzeum új kiállításának is otthont adó Északi Járműjavítóban megrendezett konferencián rámutatott: az agglomeráció népessége rohamosan nő, a budapesti városi térségben lakók száma mintegy 440 ezerrel emelkedhet 2040-ig. Ezért a cél az, hogy az agglomerációban javuljanak a kerékpározás feltételei: a környékbeli településen élők kerékpárral biztonságosan meg tudják közelíteni a legközelebbi vasút, HÉV- vagy buszállomást.

A bringázás lehetőségeinek fejlesztése Budapest térségében is az egyik leghatékonyabb mód a közlekedés problémáinak mérséklésére, hiszen a kerékpár kevés közterületet foglal, mind a jármű, mind az infrastruktúra kiépítése olcsó más közlekedési módokhoz képest. A bringázás ideális rövidebb utazásokhoz vagy a közösségi közlekedés hálózatának ráhordó eszközeként

– hangsúlyozta közösségi oldalán Vitézy Dávid. 

A BFK regionális kerékpáros stratégiája a budapesti agglomerációs vasúti stratégiára épül. A MÁV elnök-vezérigazgatója szerint ha fenntartható és zöld közlekedésről van szó, akkor a vasút és a kerékpár adott.

Az Európai Kerékpáros Szövetség felmérésében a MÁV-Start a 4. helyezést érte el a kerékpárosbarát közlekedésben. A MÁV saját forrásból 2010 óta 1500 kerékpártárolót épített, ami kevés, többre van szükség 

– ismerte el Homolya Róbert, aki szerint jelenleg is országszerte zajlik intermodális csomópontok kiépítése. Az egyre fokozódó dugók és környezetszennyezés miatt vonzóvá, olcsóvá kell tenni a vasúti közlekedést, a fejlődő infrastruktúra pedig támogatja a kerékpáros vasúti utasok számát. A Volánbusszal együttműködve is próbálnak kedvezni a kerékpárosoknak – tette hozzá a vasúttársaság vezetője.

Az új stratégia célja, hogy a fővárosi agglomerációban 

minden vasút-, hév- vagy buszállomást biztonságosan meg lehessen közelíteni kerékpárral, és ott is lehessen hagyni őket,

illetve ahol reális alternatíva a végigkerekezés, ott az agglomerációs kerékpárút-hálózat is összefüggő rendszert alkosson, és szervesen kapcsolódjon a fővárosi hálózathoz.

Kelen Csaba, a BFK igazgatója úgy fogalmazott: az agglomerációban mindössze nyúlfarknyi kerékpárhálózat található. Ez számokban kifejezve így néz ki: 

  • az egyes településeken belül az ott élők 15 százaléka jut el a munkahelyére kerékpárral,
  • a települések között biciklivel munkába járók aránya 1,5 százalék,
  • az agglomeráció és Budapest között kerékpárral közlekedők aránya mindössze 1 ezrelék

A BFK ezért kerékpárforgalmi kutatást készít, amelyben felméri a kötöttpályás megállóhelyek eléréséhez igénybe vett jelenlegi közlekedési módokat, preferenciákat, a lakossági hajlandóságot a kerékpározásra.

Gertheis Antal, a stratégiát tervező egyik cég, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője elmondta, hogy  elkezdődött a helyzetértékelés, a teljes stratégia pedig jövőre lesz kész. A rövidesen nyilvánosan elérhető problématérképhez várják a lakosság észrevételeit. Az új regionális stratégiáról a BFK és a közbeszerzésen kiválasztott tervezői konzorcium a Magyar Kerékpárosklubbal, helyi civil szervezetekkel és az önkormányzatokkal is folyamatosan egyeztet.