Íme, a válasz: így kommunikáltak a Facebook-leállás alatt a magyarok

2021.10.05. 15:05
Hétfőn este csaknem hét órán keresztül nem működött a Facebook, az Instagram, a Messenger és a WhatsApp, így az egymással az online térben kommunikálni akaróknak másik lehetőséget kellett választaniuk. Sokan a hagyományos SMS-ezéshez tértek vissza.

Hétfőn csak éjfél előtt nem sokkal álltak helyre a Facebook és a hozzá tartozó közösségi oldalak szolgáltatásai. Mint azóta kiderült, konfigurációs hiba okozta a világ legnépszerűbb közösségi oldalának globális kimaradását. A hibát nem lehetett távolról javítani, és egy hálózati zavar lavinaszerű folyamatot indított el, ami végül a teljes leálláshoz vezetett. Szakértők szerint a BGP nevű hálózati technológia okozta a hibát. A BGP aborder gateway protocol elnevezés rövidítése, és olyan routereket jelent, amelyek nagyobb hálózatok közötti adatcsomagok irányítását végzik. Ha ezek nem működnek, az internet nagyobb szolgáltatók hálózataiból álló szigetekre esik szét.

A leállás azért tartott módfelett sokáig, mert a mérnököknek személyesen be kellett menniük az adatközpontokba, hiszen a hiba távolról nem volt orvosolható.

Mit csináltak tegnap este a magyar felhasználók?

A világon több milliárd embert érintett a leállás, ez alól mi sem voltunk kivételek. Hihetetlen volt a hibaüzenet, hogy elérhetetlen a Facebook vagy a hozzá tartozó oldalak, ilyesmit nagyon rég nem láttunk. Eleinte értelemszerűen mindenki alap-hibaelhárításba kezdett: repülő üzemmódba váltott, vagy kikapcsolta, majd bekapcsolta a mobilját, azt feltételezve, hogy talán  nincs internetelérés.

Az Index megkeresésére a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatósága azt válaszolta, hogy a Facebook, az Instagram és a WhatsApp tegnap esti leállása miatt sokan áttértek a hagyományos telekommunikációs szolgáltatásokra, SMS-t használták üzenetküldésre, illetve mobilhanghívással tartották a kapcsolatot az ismerőseikkel.

Az sms-forgalom növekedése megközelítette a száz százalékot a Telekom hálózatán hétfőn este.

A mobilhangforgalom esetében tegnap 17:45-től kezdődően 15 százalékkal magasabb forgalmat tapasztaltak, mint hétköznap ebben az időszakban jellemző.

Meglepő módon a mobil-adatforgalomra nem volt olyan jelentős hatása a leállásnak. Érdekes, hogy nőtt azonban az adatkapcsolati aktiválások darabszáma (mintegy negyvenszázalékos növekedés), vagyis amikor a mobileszközöket repülőmódra állítják, és vissza, vagy újraindítják a készüléket. Ennek a növekedése azzal magyarázható, hogy sokan tévesen az internettel azonosítják a Facebookot, és azt hitték, internetelérési problémájuk van, amikor nem tudták használni az alkalmazást.

A vezetékes adatforgalomban jelentős visszaesés volt érzékelhető. Ezzel szemben

a vezetékes hangforgalom nőtt az elmúlt hétfők azonos időszakának átlagához képest.

A Telekom hálózatából indított forgalom mintegy nyolc-tíz százalékkal, az oda érkező pedig négy-öt százalékkal volt magasabb.

A Telenornál 300 százalékra ugrott az SMS-forgalom

Az Index rákérdezett a Telenornál is és a szolgáltató válaszában megerősítette, hogy a  mobilnetforgalmon náluk is látszott a Facebook leállásának hatása. Míg a Telenor hálózata fennakadások nélkül működött, a globális DNS probléma következtében nehezen elérhető online alkalmazások miatt a zökkenőmentes internetezési élményben visszaesés volt tapasztalható az ügyfeleknél. A mobilinternet-forgalomban hétfőn 17 és 20 óra között átlagosan 7 százalékos visszaesés volt látható, majd 20 órától fordult a trend és egy átlagos hétfő estéhez képest átlagosan 17 százalékos növekedés volt a hálózati adatforgalomban.

SMS tekintetében délután 5 óra és éjfél között

átlagosan 224 százalékkal nagyobb volt a Telenor ügyfeleink SMS-forgalma, de a legerősebb órában 310 százalékos növekedés volt tapasztalható

az előző hetek azonos napjaihoz képest.

Az indított hanghívások tekintetében elmondható, hogy főleg 18 órától indult meg a hívások darabszámának növekedése; délután 5 óra és éjfél között átlagosan 35 százalékkal volt nagyobb az indított hívások száma, mint egy átlagos hétfő estén. Érdekesség, hogy ebben az időszakban a chatelés „rövid és gyors üzenetváltás” jellegéhez közeledtek a hanghívások is: a vizsgált időszakban ugyanis a hanghívások átlagos hossza 6-9 százalékkal rövidebb volt egy normál hétfői eredményhez képest.