A főpolgármester-helyettes szerint a kormány bliccel
További Belföld cikkek
- Bezsongtak a szegedi fiatalok, olyan jól lehet majd keresni a szegedi BYD üzemben
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
A helyzet súlyosságát azzal érzékeltette, hogy míg 2021-ben az állami adóbevételek nominálértéken 24 százalékkal nőttek 2019-hez képest, a főváros legfőbb, iparűzési adóból származó bevétele (osztottan a kerületekkel) hat százalékkal csökkent. Prognózisa szerint jövőre az állam 26 százalékos növekedésre számíthat, míg a főváros jó, ha eléri nominálértéken a 2019-es szintet. Azt szeretnék elérni, hogy az állam térítse vissza az elvont iparűzési adót.
A közösségi közlekedési normatíváról Kiss Ambrus azt mondta, az egyébként is veszteséges fővárosi tömegközlekedés költségének csupán hét százalékát kellene az államnak viselnie, míg a jegyárbevétel nagyjából 33 százalék, a többit pedig a főváros állja. Felhívta a figyelmet, a nemzetközi finanszírozási gyakorlat az egyharmad–egyharmad–egyharmad modell felé mutat.
Egy fontos határidőre is kitért:
ha november 25-ig nem fizet az állam, akkor bizony bliccel.
A jegyárbevétel felett 120 milliárdba kerül a BKK járműveinek közlekedtetése. Az államnak törvény szerinti kötelezettsége alapján 12 milliárdot kellene fizetnie. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a csütörtöki Kormányinfón ugyan jelezte, hogy Budapestnek már évek óta nem így kellene fizetnie a MÁV-HÉV, illetve a Volán állami vállalatok szolgáltatásáért, az ezt szabályozó lejárt szerződés újratárgyalása még nem zárult le a főváros és az ITM között. Kiss Ambrus szerint viszont a két ügynek semmi köze sincs egymáshoz.
Mintha valaki azért nem kapná meg a munkabérét, mert talán a jövőben nem fizeti be a közüzemi költségeit – világította meg egy példán keresztül.
Hogy mi lesz november 25-e után, leállhatnak-e a járművek, erre nem válaszolt egyértelműen, arra azonban emlékeztetett, hogy a költségvetési törvényben az áll, hogy december 31-ig kell az államnak fizetnie. „A helyzettel azonban addig is kell kezdeni valamit” – tette hozzá Kiss Ambrus.
A Városháza eladása körül kialakult polémia kapcsán leszögezte, hogy az épület Budapest korlátozottan forgalomképes törzsvagyonába tartozik, értékesítése sem a múltban, sem a jövőben nem merült fel.
A jövő szerdai fővárosi közgyűlés napirendjére felvették Láng Zsolt, a Fidesz–KDNP frakcióvezetőjének előterjesztését, amelyben arra tesz javaslatot, hogy állítsanak fel az ügy részleteinek feltárására vizsgálóbizottságot. Lapunk kérdésére a főpolgármester megerősítette, hogy a kérdés a baloldali frakciók álláspontjait egyeztető főpolgármesteri kabinet ülésén is terítékre került, álláspontjukat kialakították, de nem akarta a nyilvánossággal megosztani.