A Fővárosi Törvényszék elé vitte a MÁV a mozdonyvezetők sztrájkbejelentését
További Belföld cikkek
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
- Három hónapos csecsemő halt meg Budapesten
- Órákon belül új hagyományt teremt Sulyok Tamás köztársasági elnök
- Rónai Egon: Ha akkor nem rúgnak ki, az életem egészen másfele kanyarodik
- Nem akármilyen drogfogásról számolt be a budapesti rendőrség
A MÁV-START tudatta: az együttműködési kötelezettségének eleget téve február 7-én megtartották az első sztrájkegyeztetést a Mozdonyvezetők Szakszervezetével, amely változatlanul fenntartotta sztrájkkövetelését. A vasúttársaság arról is informált, hogy a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkfenyegetését azért tartják jogellenesnek, mert a bérmegállapodás módosításakor a kollektív szerződést kötő szakszervezetek kijelentették, a 2021. és 2022. évre vonatkozó bértárgyalásokat lezártnak tekintik. A hároméves bérmegállapodásban foglaltak a MÁV-START Kollektív Szerződésének részét képezik, így a megváltoztatása érdekében meghirdetett sztrájk a sztrájktörvény értelmében jogellenesnek minősül.
A MÁV úgy véli: valótlan a Mozdonyvezetők Szakszervezetének az az állítása, amely szerint tavaly nem történt többletkifizetés.
A munkaadó ismertette, hogy 2021-ben a MÁV-START több más egyéb bérjellegű juttatás mellett alanyi jogon járó SZÉP-kártya-juttatást vagy a munkavállalók döntése szerint készpénzt utalt a munkavállalók részére összesen 300 ezer forint értékben. Ezenkívül kiemelik, hogy a MÁV-START a mozdonyvezetők felelősségteljes munkáját a javadalmazásukban is elismeri: keresetük 2016 óta több mint 60 százalékkal növekedett tavaly év végéig.
A 2022. január 1-jétől megvalósított, 10 százalékos béremelés tovább növeli járandóságukat. A mozdonyvezetőknek a MÁV–Volán-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete tavaly meghaladta a 700 ezer forintot.
Emellett hangsúlyozták, hogy a tavaly megkötött, 2022 januárjában módosított és jelenleg hatályos hároméves bérmegállapodásban foglaltakat a munkáltató 2021-ben maradéktalanul betartotta, és 2022-ben is betartja.
A cég felhívja rá a figyelmet: a hároméves bérmegállapodás megkötésekor a felek számos körülményt mérlegeltek, az év eleji módosításkor figyelembe vették a minimálbér és a garantált bérminimum változásait, és tulajdonosi engedély birtokában elfogadták a szakszervezetek bértorlódás kezelésére irányuló követelését is. A hároméves bérmegállapodás fedezetet biztosít az inflációs hatásokra, a bérfejlesztés és a béren kívüli juttatások nettó értéke jelentősen meghaladja a 2021-re megállapított és a 2022-re prognosztizált infláció együttes hatását – olvasható a MÁV közleményében.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete február 2-án közleményben tudatta: küldöttközgyűlésükön úgy döntöttek, hogy 2022. március elején határozatlan ideig tartó sztrájkot hirdetnek a vasúti személy- és áruszállítás területen, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset-veszteségük kompenzálására. A MOSZ tagsága nem fogadja el, hogy a 2021. évi nullaszázalékos béremelés és a magas infláció miatti reálkereset-veszteséget a munkáltató nem kompenzálja.
(via Mávcsoport)
(Borítókép: Kovács Attila / MTI)