Értesítették Orbán Viktort a fuvarozók, tömeges csődhelyzet jöhet

2022.03.17. 21:24
Jelenleg egyes buszok egyáltalán nem képesek tankolni, ugyanis jelenleg csak a nagynyomású kutakra mehetnek, annak pisztolya azonban túl vastag. A 200 literes limit kevés, a gázolajért már piaci árat kell fizetni. A kamionstop miatt már követelik a kötbért a megrendelők.

Szokatlan időpontban tartott Kormányinfót múlt héten, csütörtök este Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. A még aznap este fél tízkor életbe lépett intézkedések a következők voltak:

  • A 7,5 tonna feletti gépjárműveknek, kamionoknak, a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautóknak csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolniuk, ahol piaci ára van a gázolajnak. A mezőgazdasági erőgépek kivételt jelentenek, náluk marad a 480 forintos literenkénti ár.
  • A kormány 20 forinttal csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját.
  • A kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt minden esetben, amikor bűncselekmény valósul meg, indítson eljárást azokkal szemben, akik az ellátás leállásáról közölnek információkat. Azokkal szemben is eljárás indulhat, akik szállításra nem alkalmas tárolókba töltenek benzint.

Ezenfelül négynapos kamionstopot is elrendeltek. 

A fuvarozók levélben fordultak a kormányhoz

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közös levélben kérte a miniszterelnököt, Gulyás Gergely kancelláriaminisztert és Palkovics Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetőjét, hogy a magyar családok és vállalkozások védelmét a mintegy 130 ezer munkavállalót foglalkoztató közúti személy- és áruszállító vállalkozásokra is haladéktalanul terjesszék ki, és a magyar adószámmal rendelkező közúti fuvarozó vállalkozások kerüljenek vissza a hatósági áras tankolás védőernyője alá. 

Elmondásuk szerint enélkül nemcsak az ebből élő családok megélhetése kerül veszélybe, hanem a teljes ellátási lánc is. Amennyiben ugyanis a díjemelést nem tudják azonnal érvényesíteni a szolgáltatási díjaikban a vállalkozások, prognosztizálható a tömeges csőd.

Azonfelül, hogy a fuvarozóknak piaci árat kell fizetniük, egyszerre legfeljebb 200 liter üzemanyagot vásárolhatnak, míg egy ilyen jármű üzemanyagtartálya 1000-1500 literes is lehet. Ráadásul sokszor még ehhez a 200 literhez sem jutnak hozzá, vagy azért, mert a kút egyénileg kisebb tankolási limitről döntött, vagy egyszerűen azért, mert nincs gázolaj, még piaci áron sem.  

A levélre egyelőre nem érkezett válasz.

Az ellátási láncok is borulnak

Az RTL Klub megkeresésére Árvay Tivadar, az MKFE szóvője elmondta, hogy a hirtelen, teljesen váratlanul bejelentett kamionstop eredményeképpen a tervezett, határidős fuvarfeladatok egy pillanat alatt felborultak. Ez azért komoly probléma, mert sok megrendelőnek már nincsenek raktárai, a szállítások nagy része időablakos rendszerben történik: a termelőüzemeket kiszolgáló járművek egy meghatározott időintervallumban érkeznek meg az alapanyagokkal, amelyek rögtön a gyártósorra kerülnek. Ha az alapanyagok nem érkeznek meg, akár az egész termelőüzem leállhat. Az ilyen szállításoknál a rosszul teljesítő fuvarozóknál kötbérkövetelésekkel élhetnek a megrendelők, vagy akár szerződést is bonthatnak.

Tovább tetézi a problémát, hogy egyes, általában 15-20 fő szállítására alkalmas autóbuszok olyan üzemanyag-beömlő nyílással rendelkeznek, amelybe nem fér bele a nagynyomású pisztoly csöve, amely jóval vastagabb. Mivel 7,5 tonna fölött van a súlyuk, a kisnyomású oszlopnál nem tankolhatnak, a nagynyomásúnál nem tudnak – így jelenleg sehol sem tudnak tankolni.