- Belföld
- vasút
- sztrájk
- máv
- vonatközlekedés
- mozdonyvezetők
- mozdonyvezetők szakszervezete
- mozdony és motorvonatvezetők szakszervezete
Jogos igény vagy politikai motiváció a mozdonyvezetők sztrájkja?
További Belföld cikkek
- Demszky Gábor: Olyan, mintha még a Kádár-rendszerben élnénk
- Gázolás történt hétfő hajnalban, több helyen nem járnak a vonatok
- 444: Gulyás Gergely megházasodott, elvette a Hír TV műsorvezetőjét
- Ismét meghallgatták a nőt, aki megtalálta Till Tamás biciklijét
- Készítse a hólapátokat, hófúvás és havazás érkezik
„A Mozdonyvezetők Szakszervezete augusztus 24-i küldöttközgyűlésén olyan határozatot hozott, hogy szeptember 5-én 0 órától a személyszállításra és az árufuvarozásra vonatkozóan határozatlan idejű sztrájkot hirdet a 2021. évi keresetveszteség kompenzálására” – jelentette be a MOSZ augusztus 25-én.
Még aznap egy hosszabb közleményben részletezték a sztrájk okait is. A MOSZ 2021 júniusában nem írta alá a MÁV-csoportnál a munkáltató és a többi szakszervezet között megkötött – a MOSZ szerint jogilag aggályos, szakszervezeti szempontból „szégyenletes” –, 2021–2023. évekre szóló hároméves bérmegállapodást. A szakszervezet kifejtette:
A megállapodásnak a munkáltató általi egyoldalú, a munkavállalók számára hátrányos megváltoztatása mellett legfőbb indokunk az elégtelen béremelési mérték és az ugyanekkor elszabadult és azóta vágtató infláció következtében a vasutasok és köztük a mozdonyvezetők körében bekövetkezett és azóta is növekvő reálkereset-veszteség elszenvedésének elutasítása volt.
A MOSZ 2021. november végén kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett a MÁV-nál, de azt írták, hogy „a vita eredménytelensége és a munkáltató teljes kompromisszumképtelensége miatt a Mozdonyvezetők Szakszervezete 2022. március 10-i kezdettel határozatlan idejű, általános vasutassztrájkot hirdetett”, amit a bíróság jogszerűnek ítélt.
A sztrájkot viszont az orosz–ukrán háború miatt kialakult menekültválságra tekintettel mégsem tartották meg. A szakszervezet hangsúlyozta, hogy a munkáltató azóta sem tett érdemi lépéseket követeléseik teljesítése érdekében.
A 2021. évi reálkereset-veszteség kompenzálására munkáltatói intézkedés nem történt. Kimondottan szakmaiatlan és rosszhiszemű az a munkáltatói állítás, amely a hatályos megállapodások alapján 2022. év decemberében járó jövedelem egy részének 2022. júliusi kifizetését a szakszervezetünk által követelt reálkereset-veszteség kompenzálásának minősíti.
Barsi Balázs, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke lapunk kérdésére elárulta, hogy hétfőn volt egyeztetés a MÁV és a szakszervezet között, ezt követően átküldték a sztrájk ideje alatti még elégséges szolgáltatással kapcsolatos javaslatuk, aminek az egyeztetése zajlik. A szakszervezet vezetője aláhúzta, hogy nem béremelést kérnek, a követelésük a 2021. évi, az infláció miatt bekövetkező reálkereset-veszteség kompenzálására vonatkozik.
A MÁV megalapozatlannak tartja
A MÁV közleményben reagált a sztrájk bejelentésére. Ebben hangsúlyozták, hogy a mozdonyvezetők a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete meghaladja a nyolcszázezer forintot.
a MÁV-START a mozdonyvezetők felelősségteljes munkájának jelentőségét a javadalmazásukban is kiemelten ismeri el. Keresetük 2016 óta több mint hatvan százalékkal növekedett a tavalyi év végéig. Az idén év elején megvalósított tízszázalékos béremelés tovább növelte járandóságukat. Ennek eredményeként a mozdonyvezetők a MÁV-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete meghaladja a nyolcszázezer forintot.
A vasúttársaság közölte azt is, hogy emellett júliusban előrehozott, egyszeri, egyösszegű kifizetésben részesült a vállalatcsoport minden munkavállalója, köztük a mozdonyvezetők is.
Hozzátették, hogy „a MÁV és a MÁV-START a szakszervezetekkel kötött megállapodások minden egyes pontját maradéktalanul betartotta és betartja, ezért a vasúttársaság a bírósághoz fordul, és kezdeményezi a sztrájk jogellenességének megállapítását”.
A vasúttársaság üdvözli a bíróság döntését a sztrájkkezdeményezés jogellenesnek minősítéséről
– olvashattuk a MÁV csütörtöki közleményében, amelyben arra is emlékeztettek, hogy „a szakszervezet annak ellenére követel bérkompenzációt, hogy a 2021-ben megkötött bérmegállapodás értelmében három év alatt összesen 15,5 százalékkal emelkednek a munkabérek. A MÁV-Volán-csoport 2021-ben kétszázezer forint SZÉP-kártya-juttatást fizetett minden munkavállalónak, míg 2022-ben tíz százalékkal emelte, 2023-ban pedig további öt százalékkal fogja emelni a munkabéreket.”
A MÁV szerint „a jelenlegi gazdasági helyzetben, különösen az emelkedő energiaárak mellett kiemelten fontos, hogy az ország kiszámítható és biztonságos közlekedési szolgáltatásokra támaszkodjon, ezen belül is a vasúti személy- és áruszállítás folyamatosan és gördülékenyen biztosított legyen, és mihamarabb megnyugtatóan rendeződjön a helyzet”.
A másik szakszervezet politikai motivációról beszél
A Mozdony és Motorvonatvezetők Szakszervezete „nyíltan elhatárolódik minden olyan kezdeményezéstől, amely jelen gazdasági, energetikai válságban a vasút – mint alapvető és fenntartható közlekedési rendszer – működését sérti vagy veszélyezteti. Magunk részéről cél, hogy hozzájárulhassunk a jelenlegi gazdasági válság országra és emberekre nehezedő terheinek csökkentéséhez.”
Az MMSZ részéről kiemelték, hogy e társadalmi felelősségvállalást „természetesen tagjaink munkáltatóval szembeni megfelelő védelme mellett tervezzük a jövőben is”. A szakszervezet biztos abban, hogy a tervezett sztrájk politikailag motivált.
Biztosak vagyunk abban, hogy a szeptemberben tervezett munkabeszüntetés kizárólag politikailag motivált, és nem szolgálja sem a vasúti dolgozók, sem az utasok, így pedig a magyar emberek boldogulását. A szeptember 5-re tervezett munkaleállás a Mozdonyvezetők Szakszervezete részéről kezdeményezett sztrájk, amihez értelemszerűen nem csatlakozik valamennyi mozdonyvezető, így nem tekinthető reprezentatívnak a vasúti dolgozók részéről.
Kérdéseinkkel kerestük az MMSZ-t, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.
(Borítókép: Czeglédi Zsolt / MTI)