Hernádi Zsolt: Hetek kellenek, hogy normalizálódjon a helyzet a kutakon
További Belföld cikkek
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
- Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
Ahogy arról beszámoltunk, a hét elején óriási sorok és pánikoló autósok lepték el a magyarországi benzinkutakat, az üzemanyaghiány egyre súlyosabb lett. Olvasói beszámolók alapján itt írtunk róla, mi a helyzet az egyes töltőállomásokon, a legégetőbb kérdéseket pedig ebben az írásunkban tisztáztuk. Kedden este rendkívüli Kormányinfón jelentették be, hogy megszüntetik a 480 forintos hatósági árat, a piaci árakat itt szedtük össze.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a Telexnek adott interjúban elmondta: az elmúlt időszakban jelentős üzemanyaghiány alakult ki.
Ahhoz hetek kellenek, hogy az üzemanyag elérhetősége újra visszaálljon a megszokott szintre. Bízzunk benne, hogy a sorok hamarosan megszűnnek, de az import teljes normalizálódása akár több hónapot is igénybe vehet. Ideális esetben jövő év elejére már stabil importtal és jelentősen magasabb készletekkel rendelkezhet az ország.
A hatósági árszabályozás eltörlésével kapcsolatban Hernádi úgy fogalmazott: ellátásbiztonság szempontjából jó döntés volt, ez az ország érdeke, a Molnak is ez az elsődleges célja, hogy legyen benzin az országban.
Ahogy szintén megírtuk, a kormány időközben 40-ről 95 százalékra emelte a Mol extraprofitadóját.
Nyilván hatalmas terhet jelent az extraprofitadó, hiszen meglett volna annak a helye, mind az energiaszuverenitás megteremtéséhez, mind az energiaátmenethez szükséges beruházásoknál. De most is csak azt tudom ismételni, amit ilyenkor szoktunk: adót fizetni kötelesség. A különadót, az extraelvonást senki nem szereti, de egy Mol méretű és fontosságú vállalatnak van olyan felelősségtudata, hogyha 10-12 évente átmeneti jelleggel kerül erre sor, és egyébként hagynak minket dolgozni, akkor lehajtott fejjel tudomásul vesszük. És dolgozunk tovább.
A magyarországi üzemanyag-használatról elmondta: az elmúlt évben tíz százalékkal nőtt a fogyasztásunk, miközben máshol csökkent. Hernádi szerint voltak káros tevékenységek is, sokan elkezdtek betárazni.
A kombájn miért állt be decemberben a 600 literes tankjával üzemanyagért, milyen munka van ilyenkor? Valahol biztosan tárolja az olcsó üzemanyagot, hiszen mindenki racionális. Az automata kútnál kifizeted a teljes árat, majd beküldöd a forgalmidat és visszakapod a különbözetet. Ezt ki ellenőrzi? Konkrétan beindult a forgalmi biznisz is – eladták, kölcsönadták, valahogy kijátszották a rendszert. De ezeknél a hatásoknál fontosabb volt, hogy eltűnt az országból az import, illetve a környék finomítói gyakran álltak, nem lehetett feltölteni az üzemi készleteket, sőt még a stratégiai készletekhez is hozzá kellett nyúlni.
Hozzátette: Ausztria elkezdte visszaadni az OMV finomítójának meghibásodása után kölcsönadott mennyiséget, a Vecsésen talált kőolaj Algyő lecsengő termelését pótolhatja. Hernádi nagy vállalásnak és kulcskérdésnek tartja a hulladékkoncessziót, a probléma megoldására szerinte Magyarországon csak a Mol képes.
(Borítókép: Hernádi Zsolt. Fotó: Németh Kata / Index)