Volt oktatási miniszter: Orbán Viktor rendészeti és agymosási kérdésként kezeli az oktatást

2022.12.10. 11:59
Magyar Bálint szociológus, volt oktatási miniszter úgy véli, hogy a pedagógusok jelenleg olyan kiszolgáltatott helyzetben vannak, hogy igazságtalan lenne erkölcsileg elítélni őket amiatt, mert nem vesznek részt nagyobb számban a megmozdulásokban.

„Világosan látszik, hogy Orbán Viktor pusztán rendészeti és agymosási kérdésként kezeli az oktatást” – jelentette ki a Népszavának adott interjúban Magyar Bálint korábbi oktatási miniszter, aki szerint nem véletlen, hogy a terület immár a belügyminiszterhez tartozik.

A szociológus úgy véli, a tanárok jelenleg „megzsarolt, kiszolgáltatott helyzetben vannak”, így igazságtalan lenne erkölcsileg elítélni őket amiatt, mert nem vesznek részt nagyobb számban a megmozdulásokban, a polgári engedetlenségi akciókban.

A kormányzat különböző módszerekkel megpróbálja belőni, hogy a tanárok mekkora része kész az ellenállásra, és ha ez 4-6 százalék körüli, akkor arra a megállapításra jutnak, hogy könnyen le tudják nyomni őket, és még csak látszattárgyalásokat sem folytatnak. Cinikusan célzott és adagolt megtorló intézkedésekkel operálnak

– emelte ki, majd hozzátette, hogy szerinte akár az is elképzelhető, hogy azokat a liberálisabb szellemű elit iskolákat, amelyek eddig feltörhetetlen védelmet jelentettek a kritikai gondolkodás számára, oly mértékben ellehetetlenítik az elbocsátásokkal, hogy működésük összeomlik.

Magyar Bálint kitért arra is, hogy milyen reformokra lenne szükség, melyek a következők:

  • Az első a tankötelezettség visszaállítása 18 évre, és a 6 + 4 + 2-es pedagógiai szerkezet bevezetése. Csak így szabadítható fel kellő idő a kompetenciaalapú oktatás számára, a lexikális ismeretanyag csökkentésére, a verbális, vizuális és manuális készségfejlesztés megbomlott egyensúlyának helyreállítására.
  • A második az autonómia biztosítása az oktatás szereplői számára az önkormányzati fenntartói társulások szervezeti rendszerében.
  • A harmadik pedig a pedagógusok bérének felzárkóztatása a diplomás átlagbérekhez oly módon, hogy egyrészt a bértömegnek legalább ötödét rugalmasan alkalmazható, mozgó bértömeg adná.

„A kezdő pedagógusok bérét már a munkába álláskor versenyképessé kell tenni az egyéb diplomás bérekkel” – nyilatkozta a Népszavának az egykori SZDSZ-es politikus.