Válaszolt a Wizz Air az Izlandon pórul járt magyarok ügyében

DSC5452
2022.12.22. 14:19
A minap írtunk arról, hogy több problémával is szembesültek azok a magyarok, akik a napokban a Wizz Air járatával utaztak Izlandra. A légitársaság közölte, hogy mi történt, és miért nem kötelességük kártérítést fizetni minden egyes költség után, amely az utasokat terheli.

Olvasónktól kaptunk levelet arról szerdán, hogy az oda- és a visszaúton is nagy problémák voltak a Wizz Air reykjavíki járatával. Odaúton a poggyászuk elkeveredett, és azóta sem jutottak hozzá, a visszaútnál pedig nem sokkal az indulás előtt derült ki, hogy törlik a járatot. 

Minderről megkérdeztük a vállalatot, és – olvasónk hozzájárulásával – az ő adatait is továbbítottuk a Wizz Airnek, hogy tudják, konkrétan melyik esetről van szó. A vállalat kérdéseinkre válaszolva azt írta: a gépet a december 17-i, rejkjavíki landoláskor kedvezőtlen időjárási körülmények fogadták. „Bár a landolás biztonságos körülmények közt történt, a repülőgép gyártójának előírása alapján a szél túl erős volt ahhoz, hogy a csomagtér ajtajait a gép sérülése nélkül ki lehessen nyitni. Ez természetesen nem csak a Wizz Air járata esetében okozott problémát, a helyi földi kiszolgáló személyzet az erős szél miatt más légitársaságok járatait sem tudta kiszolgálni.” Ezután azt is elmondták, mi történt az utasok poggyászával.

A repülőgép személyzete egy ideig várta, hogy a szél gyengüljön, de miután ez nem történt meg a személyzet számára jogszabályilag engedélyezett munkaidőn belül, a kapitánynak a helyzet körültekintő felmérése után azt a nehéz, de biztonságos döntést kellett meghoznia, hogy a csomagtérben ragadt poggyászokkal együtt visszarepül Budapestre. Abban az esetben, ha a kapitány ezt nem teszi meg, a gép Reykjavíkban ragad, ami miatt december 18-án több száz utas járatát lett volna kénytelen törölni a légitársaság.

A Wizz Air szerint az időjárás a következő napokban tovább romlott Izlandon, ezért a későbbiekben már „a leszálláshoz sem voltak megfelelők a körülmények”, ezért voltak kénytelenek törölni a december 20-i Budapest–Reykjavík járatot. Megjegyezték: nemcsak őket érintette ez a probléma, hanem „a Reykjavíkba tartó 54 járatból harmincat kellett törölni az időjárási körülmények miatt”.

A légitársaság „e-mailben és telefonon értesítette a történtekről minden olyan éritett utasát, aki a légitársaság weboldalán vagy alkalmazásán keresztül foglalta a jegyét. Abban az esetben, ha az utas foglalása harmadik személyen (utazási irodán vagy online repülőjegy-közvetítőn) keresztül történt, a légitársaság ezeket az információkat a vásárlást intéző közvetítőcégnek volt kénytelen elküldeni” – írták.

Ezenkívül azt is közölték, hogy azoknak az utasoknak, akiknek ez megfelel, december 22-én el tudják juttatni a poggyászukat Reykjavíkba, más esetben pedig Budapesten tudják átadni a csomagot a tulajoknak.

Fizetnek is kártérítést, meg nem is 

A Wizz Air végül azt közölte a törölt járattal kapcsolatban, hogy az utasok átfoglalhatják jegyüket egy másik járatra, vagy „ha az számukra megfelelőbb, a légitársaság visszatéríti számukra a jegyár száz százalékát vagy a jegyár 120 százalékának megfelelő összeget WIZZ-pontokban.

Viszont úgy vélik, hogy a további költségeket (például azoknak az utasoknak az extra szállásköltségét, akik nem tudtak hazajutni a járat törlése miatt) nem kell megtéríteniük.

Azokban az esetekben, amikor a járattörlés a légitársaság hibáján kívüli okból történik – ilyen például a nem megfelelő időjárás is – a légitársaságnak nem kötelessége ezen felül kártérítést fizetnie

– írták, majd azzal zárták a közleményt: „És bár az időjárásra a légitársaságnak nincs ráhatása, a Wizz Air szeretne elnézést kérni az okozott kellemetlenségekért. Számunkra továbbra is utasaink, személyzetünk és repülőgépeink biztonsága a legfontosabb.”

(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)