- Belföld
- országbérlet
- vármegyebérlet
- máv-volán-csoport
- volánbusz
- bérletvásárlás
- diákbérlet
- távolsági busz
Minden, amit a vármegye- és országbérletekről tudni érdemes
További Belföld cikkek
- Kigyulladt a népszerű magyar cukrászda, megkezdték az oltást
- Szentkirályi Alexandra Karácsony Gergelyt tette felelőssé a budapesti droghelyzetért
- Egy egymilliárd forintos kezelés mentheti meg a 9 éves Mirkó életét
- „Szándékos gyilkosság volt” – megszólaltak a Budapesten meghalt amerikai nő szülei
- Hét órát ültek a Wizz Air magyar utasai a gépen, majd még 10 órát váratták őket a repülőtéren
A harmincnapos érvényességű, teljes árú vármegyebérlet 9450 forintos áron lesz kapható, az országbérletért pedig 18 900 forintot kell leszurkolni. A vásárlást a MÁV-appon keresztül is lehet intézni, az elővétel várhatóan április utolsó hetétől kezdődik.
A diákok ezentúl is élhetnek a megszokott 90 százalékos kedvezményükkel (vagyis az újfajta diákbérletek ára 945 forint, illetve 1890 forint lesz), azonban változás, hogy a két új bérlettípusnak köszönhetően azt már nemcsak az állandó lakóhelyük és az oktatási intézményük közötti utazáshoz vehetik igénybe, hanem korlátozás nélkül az adott vármegyében vagy akár az egész országban.
Az új bérlettermékekkel a közösségi közlekedési szolgáltatók (MÁV-START, Volánbusz, MÁV-HÉV és GYSEV) helyközi járatait vehetik igénybe a vásárlók. Aki havonta ma ennél többet költ vasúti vagy buszos közlekedési jegyre, bérletre vagy üzemanyagra, annak érdemes lehet elgondolkodnia a bérletvásárláson.
Mint írták, az ország- és vármegyebérletek révén akár több tízezer forinttal csökkenhet a családok havi közlekedési ráfordítása, amennyiben a szülők és a gyerekek is rendszeresen ingáznak a munkahelyük, illetve az iskolájuk és az otthonuk között.
Az új bérletkonstrukciók bevezetésével a jegyvásárlás is egyszerűsödik: májustól elég lesz hónapról hónapra egyetlen – helyközi buszokra és vonatokra, továbbá Csongrád-Csanád vármegye esetében még a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosokra is érvényes – harmincnapos bérletet váltani. Az okostelefonos alkalmazás igénybevételével pedig sorba sem kell állni.
Kiemelték, hogy a bérletválaszték nem szűkül, vagyis a jelenlegi jegy- és bérlettípusok is elérhetőek lesznek a jövőben.
A diákkedvezményről már volt szó, de fontos megjegyezni, hogy a kedvezményes viszonylati bérletek vásárlására jogosult utazók az ország- és a vármegyebérleteket is kedvezményesen vásárolhatják meg.
A kivételek
A vármegye- és országbérlettel a helyjegyköteles (feláras) vonatok nem vehetők igénybe, továbbá első osztályú kocsiban vagy prémiumszakaszban sem lehet majd az új bérletekkel utazni – még a felár vagy a kocsiosztály-különbözet kifizetése mellett sem, hívta fel a figyelmet a MÁV-Volán-csoport.
Félreértésre az adhat okot, hogy a feláras és nem feláras kocsikat egyaránt továbbító vonatok (például a Napfény, Békés, Bakony, Göcsej és a kaposvári InterCityk) nem feláras kocsijaiban a vármegye- vagy országbérletekkel is lehet majd utazni. Hangsúlyozták, hogy az újfajta bérletek nem lesznek érvényesek a településhatárokon belül közlekedő helyi járatokon.
A helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira viszont a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk. Ilyenkor azt kell észben tartani, hogy Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a pesti vármegyebérletet és az országbérletet, a városhatáron belül BKK-jegyekre vagy Budapest-bérletekre is szükség lesz.
„Az utasoknak mindig arra a területre érvényes bérlettel kell rendelkezniük, amely vármegyében a kiindulási és a célállomásuk van. Ugyanakkor egy vármegyére szóló bérlet is elég lesz, ha a busz vagy vonat ugyan két megyét is érint, de a célállomás ugyanabban a vármegyében van, mint az indulóállomás, és az utas nem száll le a járműről a másik vármegyében” – írták.