Vigyázat, ismét támadnak a csalók, egy magyar bank nevével élnek vissza!

GettyImages-1313813702
2023.03.02. 18:28
Csalók hívnak telefonon magánszemélyeket, és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében próbálják megszerezni az ügyfelek adatait és pénzét – erre figyelmeztetett csütörtökön a jegybank.

Az MTI-hez eljuttatott közleményükben azt írták: az MNB nevében telefonáló csalók a hívást azzal a kérdéssel kezdik, hogy az ügyfél indított-e nemrég utalást a bankszámlájáról, és azt állítják: felmerült az a gyanú, hogy valaki bejutott a fiókjukba, és pénzügyi csalást hajtott végre. 

A csalók ezután sürgős intézkedést kérnek a magánszemélyektől, és egy „vírusirtó” programot ajánlanak nekik az állítólagosan „megtámadott” bankszámlájuk elleni védekezéshez. 

Ha pedig a hívott fél nem működik együtt, akkor a csalók a bankszámla befagyasztásával fenyegetőznek.

A Magyar Nemzeti Bank közleményében felhívta a figyelmet arra, hogy jegybank nem végez közvetlenül lakossági vagy vállalati ügyfelek számára semmiféle kereskedelmi banki elszámolási vagy adminisztrációs tevékenységet, így nem vesz részt a banki utalásokban, és nem kezdeményez telefonhívásokat sem. 

Sem az MNB, sem a kereskedelmi bankok nem kérik el soha az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton azok bizalmas azonosítóit 

– tették hozzá. 

A megkeresett vagy megkárosított állampolgároknak azt tanácsolták, hogy jelezzék az esetet az MNB-nek, és forduljanak a rendőrséghez. Ha egy ügyfél esetleg küldött pénzt a csalóknak, érdemes haladéktalanul bejelenteni a bankjának is, annak reményében, hogy vissza tudja szeretni az összeget.

Megtévesztés, érzelmi manipuláció

A közleményben emlékeztettek arra is, hogy a csalók telefonon, SMS-ben vagy e-mailben, megtévesztéssel és érzelmi manipulálással próbálják rávenni az ügyfeleket, hogy adják ki bizalmas, titkos banki azonosító adataikat – például a belépési azonosítójukat, jelszavukat, PIN-kódjukat, telekódjukat. Előfordulhat az is, hogy

a csalók e-mailben vagy akár egy csevegőprogramon keresztül hamis banki honlapra irányítják az ügyfélt.    

A kiberbiztonsági kockázatok megelőzése érdekében az MNB és több egyéb hatóság, a Magyar Bankszövetség és a pénzpiac szereplői nemrég KiberPajzs néven közös oktatási kampányt indítottak – idézték fel a közleményben.

(Borítókép: Getty Images)