Halálos veszély leselkedik a magyarokra az utakon, lép a rendőrség
További Belföld cikkek
- Árokba hajtott egy kamion Jászapátinál, a rakomány halálra nyomta a sofőrt
- Változások a Magyar Telekom élén, több felső vezető távozik
- Felfüggesztetett szabadságvesztést kapott a férfi, aki önkielégítést végzett a MÁV vonatán
- 12 éves lányoktól, „Tóth Nikoletta” álnéven zsarolt ki meztelen képeket egy 35 éves férfi
- Iskolai botrány Pest vármegyében: a gyerekek élőláncot álltak szeretett osztályfőnökükért
Óberling József a rendőrség és a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet közös sajtótájékoztatóján azt mondta: 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára szeretnék csökkenteni a közlekedési balesetben elhunyt áldozatok számát.
A magyar fiatalok nem szeretik bekötni magukat
Hangsúlyozta: a passzív biztonsági rendszerek használatáról végzett reprezentatív kutatásukból kiderült, hogy a személygépkocsikban még mindig meglehetősen alacsony az övviselési arány, sőt a gyermekek jelentős része is úgy utazik autóban, hogy nincs biztonságosan rögzítve.
A felmérés szerint az elöl ülők 88 százaléka, a hátul ülők 57 százaléka használja a biztonsági övet, a gyermekeknek pedig csupán 60 százaléka utazik biztonságosan rögzített módon – ismertette az adatokat Óberling József.
Emlékeztetett: Magyarországon 1976 óta kötelező a biztonsági öv használata a személygépkocsik első ülésén, 1994 óta a hátsó ülésen is, 2002 óta pedig gyermeket is csak úgy szabad szállítani, ha biztonságáról a felnőttek gondoskodtak.
Ennek ellenére 2022-ben 134-en haltak meg és kétezren sérültek meg úgy autóbalesetben, hogy nem használták az övet. A gyermekek közül tavaly ezren sérültek meg, négyen pedig életüket vesztették, mert nem voltak bekötve, illetve rögzítve – mondta a főosztályvezető.
A kutatás azt is megállapította – folytatta –, hogy ha csak tíz százalékkal magasabb lett volna azok száma, akik bekötik magukat, akkor tavaly az elhunytak közül 65-en túlélték volna a balesetet.
A rendőr ezredes beszámolt arról is, hogy idén már kétszer is tartottak ellenőrzést a passzív biztonsági eszközök használatára vonatkozóan, két hét alatt 35 ezer esetben szabtak ki bírságot az övhasználat elmaradása miatt, 520 esetben a gyermekbiztonsági rendszer használatának hiánya miatt, és – bár még el sem kezdődött a motoros szezon – 80 motorost kellett megbüntetni, amiért nem vett fel bukósisakot.
Lehangoló adatokról árulkodik a statisztika
„Aktív részesei szeretnénk lenni a rendőrség által most elindított figyelemfelhívó kampánynak, mert naponta látjuk, hogy milyen következményekkel jár, ha nem megfelelő módon használják az autóban a biztonsági rendszereket” – mondta Nagy Anikó, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgató főorvosa a sajtótájékoztatón.
A közlekedési balesetben meghalt gyerekek között a 15–19 éves fiúk vannak legtöbben, de az elmúlt időszakban emelkedett az ennél fiatalabb, iskolás korú elhunytak száma, és még mindig magas az egy évnél fiatalabbak haláleseteinek száma is – ismertette a főigazgató.
Az MTI szerint Nagy Anikó úgy fogalmazott: végtelenül szomorú, hogy a 21. században, a modern autók korában, amikor a gyermekülések életkorhoz, divathoz igazodóan is széles választékban kaphatók, nem használják rendesen az emberek ezeket az eszközöket.
A főorvos hangsúlyozta: fontos, hogy az első ülésen csak kikapcsolt légzsák mellett szabad babaülést szállítani, mert az esetleges baleset következtében berobbanó légzsák a csecsemőknek akár halálos sérülést is okozhat. Hozzátette, a szülőknek mindent meg kell tenniük azért, hogy a gyermekek megszokják „az automatikus, pár másodperces folyamatot, amivel életeket lehet menteni és életen át tartó nyomorúságokat megakadályozni”.
Külön felhívta a fiatalok figyelmét arra, hogy kapcsolják be az övet, ha a szülők nem teszik meg.
(Borítókép: Czeglédi Zsolt / MTI)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.