Halálos veszély leselkedik a magyarokra az utakon, lép a rendőrség

DEBRE20210309019
2023.03.21. 14:21

Óberling József a rendőrség és a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet közös sajtótájékoztatóján azt mondta: 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára szeretnék csökkenteni a közlekedési balesetben elhunyt áldozatok számát.

A magyar fiatalok nem szeretik bekötni magukat

Hangsúlyozta: a passzív biztonsági rendszerek használatáról végzett reprezentatív kutatásukból kiderült, hogy a személygépkocsikban még mindig meglehetősen alacsony az övviselési arány, sőt a gyermekek jelentős része is úgy utazik autóban, hogy nincs biztonságosan rögzítve.

A felmérés szerint az elöl ülők 88 százaléka, a hátul ülők 57 százaléka használja a biztonsági övet, a gyermekeknek pedig csupán 60 százaléka utazik biztonságosan rögzített módon – ismertette az adatokat Óberling József.

Emlékeztetett: Magyarországon 1976 óta kötelező a biztonsági öv használata a személygépkocsik első ülésén, 1994 óta a hátsó ülésen is, 2002 óta pedig gyermeket is csak úgy szabad szállítani, ha biztonságáról a felnőttek gondoskodtak.

Ennek ellenére 2022-ben 134-en haltak meg és kétezren sérültek meg úgy autóbalesetben, hogy nem használták az övet. A gyermekek közül tavaly ezren sérültek meg, négyen pedig életüket vesztették, mert nem voltak bekötve, illetve rögzítve – mondta a főosztályvezető.

A kutatás azt is megállapította – folytatta –, hogy ha csak tíz százalékkal magasabb lett volna azok száma, akik bekötik magukat, akkor tavaly az elhunytak közül 65-en túlélték volna a balesetet.

A rendőr ezredes beszámolt arról is, hogy idén már kétszer is tartottak ellenőrzést a passzív biztonsági eszközök használatára vonatkozóan, két hét alatt 35 ezer esetben szabtak ki bírságot az övhasználat elmaradása miatt, 520 esetben a gyermekbiztonsági rendszer használatának hiánya miatt, és – bár még el sem kezdődött a motoros szezon – 80 motorost kellett megbüntetni, amiért nem vett fel bukósisakot.

Lehangoló adatokról árulkodik a statisztika

„Aktív részesei szeretnénk lenni a rendőrség által most elindított figyelemfelhívó kampánynak, mert naponta látjuk, hogy milyen következményekkel jár, ha nem megfelelő módon használják az autóban a biztonsági rendszereket” – mondta Nagy Anikó, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgató főorvosa a sajtótájékoztatón.

A közlekedési balesetben meghalt gyerekek között a 15–19 éves fiúk vannak legtöbben, de az elmúlt időszakban emelkedett az ennél fiatalabb, iskolás korú elhunytak száma, és még mindig magas az egy évnél fiatalabbak haláleseteinek száma is – ismertette a főigazgató.

Az MTI szerint Nagy Anikó úgy fogalmazott: végtelenül szomorú, hogy a 21. században, a modern autók korában, amikor a gyermekülések életkorhoz, divathoz igazodóan is széles választékban kaphatók, nem használják rendesen az emberek ezeket az eszközöket.

A főorvos hangsúlyozta: fontos, hogy az első ülésen csak kikapcsolt légzsák mellett szabad babaülést szállítani, mert az esetleges baleset következtében berobbanó légzsák a csecsemőknek akár halálos sérülést is okozhat. Hozzátette, a szülőknek mindent meg kell tenniük azért, hogy a gyermekek megszokják „az automatikus, pár másodperces folyamatot, amivel életeket lehet menteni és életen át tartó nyomorúságokat megakadályozni”.

Külön felhívta a fiatalok figyelmét arra, hogy kapcsolják be az övet, ha a szülők nem teszik meg.

(Borítókép:  Czeglédi Zsolt / MTI)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport