Csaknem 35 milliárdos veszteséggel zárja az évet a BKV
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) havi bontásban folyósítja az összesen 162,2 milliárdos közszolgáltatási díjat a BKV-nak, ez azonban a működési költségek fedezetét sem biztosítja teljeskörűen. A helyzeten az sem segít, hogy a BKK becslései szerint a menetdíjbevételek 8 százalékkal nőnek az idén – írja a Népszava.
A beszámoló szerint a nyugdíjas- és diákbérletek után az állam által fizetett szociálpolitikai menetdíj-támogatás az idén 13 milliárd forint lesz, míg a kiadások közül a két legnagyobb tételt az összesen 43 milliárdos energiaköltség és a 78,5 milliárdos bérköltség jelenti.
A BKV költségvetési működéséről szerdán döntenek a Fővárosi Közgyűlés ülésén, az előterjesztésből pedig kiderült, hogy a főváros közlekedési cégei csaknem 15 milliárd forinttal többet kérnek a működésre, mint tavaly.
A lap megjegyzi, hogy a tervezetben több érdekesség is akad. A BKV 2023-ban csaknem 4 százalékos futásteljesítmény-növeléssel számol, főként a 48 új trolibusz forgalomba állításának köszönhetően. Eközben a metrópótlás feleslegessé válása miatt a busz- és a villamoságazat teljesítménye csökken, így az év végéig kivonhatják az elöregedett magas padlós buszokat a forgalomból, hogy csak alacsony padlós járművek közlekedjenek Budapest utcáin.
A Fővárosi Közgyűlésnek benyújtott dokumentum másik érdekes pontja, hogy a hatóságilag előírt beruházási feladatokból álló igénylista az idén már meghaladta a 66 milliárdot, ehhez képest az üzleti tervben egy fillér sincs elkülönítve erre.
(Borítókép: Kovács Tamás / MTI)